Asia Argento
Miejsce urodzenia: | Rzym, Włochy |
Reżyser: | Dziewczynka z kotem (2014) (Padre) |
Scenarzysta: | Dziewczynka z kotem (2014) (Padre) |
Filmografia: | Keeper, The (2003) (Gina) xXx (2002) (Yelena) Matka łez (2007) (Sarah Mandy) Stara kochanka (2007) (Vellini) Transylwania (2006) (Zingarina) Maria Antonina (2006) (Madame du Barry) Ziemia żywych trupów (2005) (Slack) Palombella rossa (1989) (Valentina) Chiesa, La (1989) (Lotte) Amiche del cuore, Le (1992) (Simona) Zoo (1989) (Martina) Demoni 2 (1986) (Ingrid Haller) |
Charakterystyczna, włoska aktorka, reżyserka i scenarzystka, córka słynnego twórcy horrorów Daria Argento i gwiazda jego filmów.
Urodziła się 20 września 1975 roku w Rzymie. Jej dzieciństwo związane było nierozerwalnie z atmosferą świata filmu (matka również była aktorką), nic dziwnego, że na dużym ekranie debiutowała już jako 10-latka w napisanym i wyprodukowanym przez ojca obrazie „Demony 2” (1986), rok wcześniej pojawiając się po raz pierwszy w telewizyjnym mini-serialu „Sogni e bisogni” (1985).
Zanim stała się jedną z gwiazd filmów ojca (anglojęzyczna „Trauma” 1993, „Syndrom Stendhala” 1996, „Upiór w operze” 1998, czy wcześniej, powstały wg jego scenariusza „Kościół” 1989), zbierała doświadczenie aktorskie w innych, niż horror i thriller, gatunkach. Była nastoletnią gwiazdą filmu „Zoo” Cristiny Comencini (1989), komedii sportowej „Dziki gołąb” Nanniego Morettiego (1989) i dramatu „Przyjaciółki od serca” (1992), gdzie wiarygodnie zagrała ofiarę molestowania seksualnego.
W międzynarodowej karierze pomogła jej biegła znajomość języków – angielskiego i francuskiego oraz oryginalna, zmysłowa uroda.
* Poza granicami kraju, Asia po raz pierwszy dała się zauważyć dzięki roli baronowej Charlotty of Sauve w głośnym dramacie historycznym „Królowa Margot” Patrice’a Chéreau (1994), z kolei amerykańska publiczność poznała ją jako główną bohaterkę produkcji „B. Monkey” Michaela Radforda,z Jonathanem Rhys-Meyersem oraz dramatu sci-fi „Hotel New Rose” Abla Ferrary, z Willemem Dafoe i Christopherem Walkenem (oba z 1998). W rodzimym kraju szczególnie doceniono ją za rolę w komedii „Perdiamoci di vista!” Carla Verdone (1994) i za kreację u boku Michela Piccoli w dramacie „Towarzyszka podróży” Petera Del Monte (1996). Oba występy przyniosły jej włoską nagrodę Davida dla Najlepszej Aktorki.*
Aktorstwo bynajmniej nie jest jedyną formą artystycznego wyrazu Argento. Wśród wielu innych, w których próbuje się realizować, znajdują się literatura, malarstwo, muzyka, fotografia, ale też reżyseria i scenopisarstwo.
Zadebiutowała jako reżyserka jednego z epizodów horroru „DeGenerazione” (1994, nagroda publiczności dla całego zespołu na Mystfest). Zrealizowała jeszcze kilka krótkometrażówek i teledysków muzycznych, zanim powstał jej w pełni autorski dramat „Scarlet Diva”, w którym zagrała również główną rolę, zgarniając kilka laurów na pomniejszych festiwalach. Rok później zrealizowała horror „L’Assenzio” (2001), a w 2004 – anglojęzyczny, kameralny dramat „The Heart Is Deceitful Above All Things”, na plan którego udało jej się zaprosić Petera Fondę, Winonę Ryder, Michaela Pitta i Marilyna Mansona.
Reżyserując swoje własne filmy, jednocześnie stale była aktywna zawodowo jako aktorka. Często występowała w produkcjach francuskich (gwiazdorsko obsadzona ekranizacja „Nędzników” 2000, thriller „Czerwona syrena” z Jean-Markiem Barrem 2002), jak i amerykańskich (film akcji „xXx” z Vinem Dieslem 2002, „Ginostra” z Harveyem Keitelem i Andie MacDowell 2002, kryminał „The Keeper” z Dennisem Hopperem 2004). W 2005 roku zagrała u George’a A. Romero w „Ziemi żywych trupów” i u Gusa Van Santa w inspirowanym biografią Kurta Cobaina, dramacie „Last Days” z Michaelem Pittem, natomiast rok później stworzyła znakomitą, pierwszoplanową kreację Zingariny w „Transylwanii” Tony’ego Gatlifa i świetną, drugoplanową rolę hrabiny Du Barry w „Marii Antoninie” Sofii Coppoli (oba z 2006).
Ostatnio, po niemal 10 latach przerwy ponownie zagrała u ojca (główna rola w horrorze „Matka łez” 2007) i u Abla Ferrary („Go Go Tales” z Willemem Dafoe i Bobem Hoskinsem 2007), przede wszystkim jednak kontynuowała występy w produkcjach francuskich (thrillery „Boarding Gate” 2007 i „Diamond 13” 2008, dramat „O wojnie” 2008, kostiumowy film Catherine Breillat „Stara kochanka” 2007).
Komentarze