"Atak paniki": rozmawiamy z Pawłem Maśloną, reżyserem najlepszego polskiego debiutu ostatnich lat
"Atak paniki" jest jednym z najgłośniejszych polskich debiutów ostatnich lat. Zapraszamy do obejrzenie rozmowy Łukasza Knapa z reżyserem filmu Pawłem Maśloną.
Dzienniczek online Przystań Tylko … Rozwiń
Transkrypcja:
Dzienniczek online
Przystań
Tylko nie ten
Dobrze
Do kin wchodzi film atak paniki
Chyba jeden z najlepszych debiutów
W ostatnich latach można nawet dekady Nie boję się
Boys to debil bardzo bardzo oryginalne
Reżyser tego filmu Paweł Maślak
Powiedz
Ty często krzyczysz
Nieczęsto ale
Że to bardzo było
Przecieka
Bo to bo to nie to samo
Zdarza się
W samochodzie
Wydaje mi się że że przez
Przestrzeń samochodu Jest jest miejscem w którym zdarza mi
Edt
Bocje
Trochę trochę dalej
Ty jesteś wyspie
Kierowca
Nie staram się być bezpieczna ale to ja Zazwyczaj krzyczę właśnie kiedy stoję niekiedy ja
To to mi chyba
Doprowadza do szału
Sytuacja korki
Nienawidzę czekania
Jestem chyba dosyć niecierpliwy
Chyba to mnie
No w Twoim filmie jest
Wiele sytuacji
Które wyprowadzają twoich
Bohaterów z równowagi
Ja trochę Twoich
Czytam jako
W jakim sensie metaforę Polski
Ja myślę że to jest bardzo Polski
Ja myślę że ja sam też jestem
Zamknięty bardzo
Po polsku
No i ta Polska w naturalny sposób znajduje ujście w tym w tym filmie
I myślę że jest tam dużo właśnie energii
Takiej która może wyrażać też to co się aktualnie u nas dzieje
Polsce teraz
W czasie ale może też w ogóle w ostatnim czasie
Na świecie Mam wrażenie że ten czas jest jakiś
Jakiś taki rozdygotany teraz że się wydają
Rzeczy
Które jeszcze nie wiemy do czego mogą doprowadzić że coś się może z tego urodzi coś czego się trochę boimy
I mam wrażenie że mnie wszyscy trochę tak
Jesteśmy na takim Stand By you Watch
Oczekiwaniu na jakąś katastrofę
Jakim lekiem oczekujemy tego czy do czegoś dojdzie czy nie
Jeden z bohaterów swojego filmu Na samym początku pierwsza scena chyba możemy zdradzić jest
Toster
Samobójstw
Bohater to
Bóstwem mówi
I że jesteśmy u Szpaka
Katastrofie
I to wydało mi się te słowa Wydaje mi się bardzo takie
No symptoms
I nie w jaki sposób trochę określają
Credo
Reżyser Attack
Tak tak o tym
Pomyślałem Nie wiem czy
Te słowa jakoś oddają to
Tak masz mówisz
To są ważne słowa chyba w
Avon
One wyrażają pewną myśl
Z którą staram się w tym filmie przeprowadzić
To że
Czasami
Katastrofa już się wydarzyła chociaż jeszcze o tym nie wiemy to znaczy że
Że że że zbieramy żywo pewny
Działań
Z czasem ale ale zaczyna katastrofy czasami już dużo wcześniej
I że po prostu uruchamiamy
Sprawiamy w ruch pewien mechanizm który Nieuchronnie prowadzi do tej katastrofy że to się musi tą katastrofa
Skończyć
Ale my cały czas się widzimy że do tego Nie dojdzie ale czasami mam wrażenie że jest za późno że już za dużo
Za dużo się wydarzyło żeby żeby to powstrzymać że to już jest taka kula śniegowa która się toczy
No i
Czasem po prostu
Nieunikniona
Wszyscy bohaterowie oni chcieliby pękną
Chcieliby wypuścić
Ciebie złość
Ale nie zawsze mi się to udaje
Często robią pewnego rodzaju takie uniki
Wnętrzności
Właśnie
Mówiłeś coś bardzo bardzo Pol
The Cieszymy się bardzo często
Czekamy
Robimy to
Bardzo brudny chcę
Ale robimy to
Zwykle prywatnie w domu to jest
Albo właśnie takie
Jak ty w samochodzie
Że nie umiemy będziemy skonfrontować się zeszło
Złością
I tylko pójść do kogoś i powiedzieć mu że Ale wiesz co mi chcesz
Wkurzyłeś tylko gdzieś tam nie pójdzie sobie do konta i pomyśl sobie
Bla bla bla bla bla wiesz
Być może ale mi się wydaje że to jest reakcja tych tych bohaterów na
Na dalekich reakcji nazwą frontowanie się z problemem to
To znaczy że
Życzę stąd
Nie chodzi nawet tyle o o
Samoekspresja złości ale też o to że
Boimy się zmierzyć z czymś co co wymagałoby od nas na przykład jakiegoś
Poświęcenie wymagałoby od nas
Zachowania się
Powiedzmy stanięcia na na wysokości
Pewnego
Oczekiwania wobec nas samych
Do dobrego samopoczucia wobec ciebie i tak dalej i tak dalej
I I mam wrażenie że jesteś
Bohaterowie nie chcesz uciekają że nie uprawiałem jakie te
Jaki rodzaj właśnie jest kapizmu
Łudząc się że że że że ta ucieczka pozwoli na uniknięcie tych
Przykrości
No których muszą spotkać w momencie konfrontacji
Jest problemem
To jest film Autobiografia
Nie no on jest autobiograficzny ale jest osobisty
Ty to znaczy
Tak O tym właśnie pomyślałem że
Czy dał mi się że
Koleś który zrobił ten film
Musiał w jakimś sensie Przeczytaj emocje i trochę się i trochę zrozumiecie
Że ma podobnie też jakoś tak wiesz
Czułem to
Pusia tego filmu
Tak dusi mnie na pewno jest dużo mnie
Jon jest
Trochę taki jak ja i i mi się też o tych bohaterach że
Że oni też są w pewnym sensie podobne do mnie
To znaczy ja staram się przyjąć taką perspektywę Żeby nie być lepszym od nich
I nie
Patrzeć na nich
Oceniającą
Tylko żebym
Współodczuwać razem z
Jak
Przede wszystkim tak naprawdę nie
Nie tyle się z nich śmieję
Co co co
Współczuję to śmiech jest jakby naturalną reakcją
Na to żeby odreagować
Właśnie upokorzenie odreagować coś co
Co strasznego ci się przydarza
I mam wrażenie że to jest 1 zł Orange takich
O której my mamy w życiu i który jest bardzo pomocny
Żebyśmy nie zwariowali
Jeśli coś dobrego się dzieje w Polsce to
Proszę jednak ta złość
Ita
Energia której mówią jakby znajduje trochę jednak ujście
I to jest chyba
Itaka dobra dobra nowina chyba
To było bardzo fajne na Ja to czułem w lipcu gdzieś gdzie czułem że
Oczywiście w dużej grupie ludzi
Urósł
Bo to jest chyba najlepsze określenie
Na ten stan do tego stopnia że zmobilizował i się żeby wyjść Ja pamiętam ten czas go zresztą bardzo
Dobrze wspominam bo dla mnie to był też czas
Takiego poczucia wspólnoty
Wspólnoty ludzi którzy są tak samo
Wściekli tak samo chcą dać temu wyraz i rzeczywiście to było doświadczenie które było nas
Oczyszczające
Puść mnie z debiutem ale to nie jest twoje pierwsze doświadczenia zimowe bo zrobiłeś wcześniej
Jaki metraż i soczek
Czy pracowałeś z Marcinem wroną przy okazji jego
Filmu demon
Zaraz po skończeniu szkoły filmowej Marcin mi zaproponował właśnie to
W pracy żebym usiadł z nim do kolejnej wersji scenariusza nad którym pracował i to był demon adaptacja
Sztuki Piotrka rowickiego przegięcie
No i to była dla mnie fantastyczna okazja zwłaszcza że to byłem w takim momencie kiedy ja sam szukałem dla siebie
Jakiegoś zajęcia jeszcze nie miałem gotowego swojego tekstu debiutu i to była dla mnie też
Fantastyczna lekcje kina no i przy okazji przygoda żeby wejść świat który mniej
Czy strasznie podobał bo bo punkt wyjściowy demona był dla mnie fantastyczna
Od samego początku
Bo to jest historia o tym że pan młody zostaje opętany na własnym weselu
Przez 2
I no i dla mnie ten punkt wyjścia jest
Jest czymś czego ja w ogóle w kinie
Szukam i dla mnie taki początek filmu to jest zaproszenie już do jakiegoś Tripod
Do jakiejś przygody do jakiegoś fantastycznego świata w którym ja po prostu
Po prostu chciałbym się znaleźć
Dla mnie to była szansa na to żeby
Wspomóc z Marcina i włożyć do tego filmu maksymalnie tyle ile mogę z siebie dać żeby żeby żyć
Stworzyć coś ciekawego jakiś
Mariaż kina grozy
Z komedii i dramatem
A jednocześnie który też jest bardzo Polski Opowiada też o rzeczach
Które które dla nazwisk
Nie są ważne
To ciekawe że mówisz właśnie o weselu bo od 3 do temat wesela wracam
Później z kolei właśnie
Ataku paniki
Jedliście wesele jest wielką puentą a także filmu Dzikie historie do którego jest twój
Film porównywany
Jestem ciekawy czy ty się wogóle obrażasz za to porównanie do ciebie
Zazwyczaj właśnie to jest pierwsza uwagę widzów kieruje się na tobie życzy
Oczywiście wchodzimy w podobnej scenerii widzimy samolot widzimy wesele
A widzimy pewne radykalne stan emocjonalny więc to siłą rzeczy nasuwa to
To skojarzenie ja byłem świadomy tego czy
Przygotowując się do robienia filmu że
Że gdzieś będziemy się będzie ten film do tego odnosił nie widziałem że aż w tak dużym stopniu bo uważałem że w to
To co różni ten film
Jest tego jest tak dużo że że to nie będzie Tak zostawiamy tak blisko siebie ale tak
Gniezno
Spoko no to dla mnie
Wiesz jak ja się czuję
Bardzo
Pewnie Jerzy
Ci chodzi o konfrontacji z tym
Filmy bo uważam że drenaż
Film jest podmiotowy i się broni sam jakby bez tego kontekstu
Historii gdyby tamtego filmy Nigdy też nie było to ten film jest by na tym nie stracił
Więcej
Chyba tak No chociaż ja czuję bardziej
Taką swoją
Bliskość Może właśnie bardziej nawet do kina altmana czy do do Tarantino gdzie Gdzie to mam wrażenie że są silni
I że może nie są takie vident ne
Ale tak naprawdę są głębsze
Choćby na skróty Robert altman którym się
Mam wrażenie dużo bardziej inspirował m nawet nieświadomie ale że
Życzę
Też
Rzuciłem się na pewne tematy pewne obserwacje które które widziałem u niego
No i twój film
Zdecydowanie czy on jest dla mnie
Odświeży żeby
Google sposób
Opowiadania naczyń
Że mamy taką
Historie gieski
Kilkanaście historii powiązanych równolegle
Nowy w polskim kinie Wiesz co Ja zawsze lubiłem kinową wielowątkowej i chciałem tak
Takie kino robi film wielowątkowy daje szansę bardziej na
Ukazanie świata niż historii
I wydaje mi się że to jest ciekawe Że możesz po
Zbudować świat nie musisz
Tak bardzo być
Niewolnikiem
Historia powieści taki
Od A do Z
Tylko możesz właśnie
Spróbować stworzyć formę tak jak nawet Anderson który też robi filmy zupełnie jakieś
Eklektyczne
I i bez linearnej opowieści ale opowiada jaki
Jaki świat i mam wrażenie że
Że to jest największa szansa
To chyba filmu wielowątkowy
Grzyby trochę od
Odkleić jakby od takiej
Opowieści
Siwiec
Traktory i klasycznej
Struktura opowiadania
Wpuścić się w coś w coś trochę innego no tak jak wiesz Tarantino
Czy z Pulp Fiction Ale w ogóle
W swoich filmach on tak naprawdę też
Jak może to szuka takiej furtki
Gdzie może trochę odbić od tych i
Historii żeby nie być też niewolnikiem opowieści a móc trochę pofantazjować pobawić
Jestem ciekawy bo tak mówi właśnie o tej Wolności Ja myślę że dajesz teraz Polsce
Jestem pewny
Pewnie
Pewną formą zniewolenia jest
Język polski
Zastanawiałeś się nad tym że mógłbyś nakręcić
Film na przykład
Za granicą
Uwielbiam język polski więc dla mnie kręcenie filmu gdzie indziej to też byłaby pewna
Tata w tym sensie że ja bym nie komunikował się swoim języku Ja na przykład bardzo lubię dialog
Uwielbiam wialon
Wtedy wierzby praca praca
W innym języku oznacza że
Pewnie to że ja bym już tego dialogu nie pij
Iza w żadnym innym językiem Nie nie po
Poszukuję się tak biegle jak językiem polskim
Uważam że że znasz język
Jest piękny zwłaszcza może zwłaszcza w wulgaryzmach mam wrażenie że wulgaryzmy są
Taką osobą tego języka coś co można po prostu ilość zestawień kombosy W jakie można robić naszych wulgaryzmów
Jak Boga to można u nas
Przeklinać porównaniu na przykład z językiem angielskim
Ale dużo nogi Generalnie to jest mój język którym ja po prostu mogę się pluskać
A an w języku angielskim to jednak
Nanan nawet znając ten język tak rzeźby
Tylko po to komunikuje za granicą to to to nie jest ten sam wiesz poziom w ogóle
Komunikacji i zabawy No że nie możesz wejść na ten pułap zabawy
No coś
Czuję widząc
O czym będzie twój kolejny film że w kolejny filmy też będziesz się tak pławić w języku
No to to byłby Jeśli rzeczywiście uda się zrobić ten ten film Bo to jest
Adaptacja lubiewa Michała Witkowskiego
Tom
No to tam na pewno ten język
Polski były brzmiały bardzo mocno też ze względu na
Sam język lubiewa język Michała Witko
Trójmiasto się zakochałem jedna
Rzeczy która tak naprawdę jest największą siłą tej tej książki to jest języki
Całe szczęście ten język
W lubiewie jest językiem który można przełożyć na dialog bardzo
Bardzo często że to nie jest język taki
Narrator autorskich którego nie można przełożyć na język filmu
Tylko sporo z tych kwestii które tam padają to są tak naprawdę kwestie które można włożyć w usta aktorów i oni odejdę
Wygrają i
I mam wrażenie że to jest szansa na to że
Że ten ten ten język tam rozkwitnie
I to by było super
To byłoby super ja tymczasem trzymam kciuki za atak paniki bo uważam że to jest fenomenalny film Powinni go zobaczyć
Wszyscy polscy kinomani którzy szukają mnie tak
Taki na świeżego
Co tu dużo mówić uważam że wybitne debiut
Dzięki ci za to i Zapraszam przed dziękuję bardzo