Trwa ładowanie...

Box office USA: "Piraci z Karaibów" znów rozbiją bank. W latach 80. i 90. byłoby to nie do pomyślenia [PODSUMOWANIE]

Wpływy z dystrybucji "Piraci z Karaibów: Zemsta Salazara" na całym świecie sięgną zapewne ponad miliard dol. Trudno uwierzyć, że w latach 80. i 90. blockbustery o piratach ponosiły w kinach klęski, m.in. doprowadzając do upadku słynną wytwórnię Carolco Pictures (m.in. seria "Rambo").

Box office USA: "Piraci z Karaibów" znów rozbiją bank. W latach 80. i 90. byłoby to nie do pomyślenia [PODSUMOWANIE]Źródło: Materiały prasowe
d3j4pao
d3j4pao

Przed dwoma tygodniami zastanawialiśmy się, jak to możliwe, że renomowana wytwórnia Warner Bros. wydaje 175 mln dol. na film, który nie ma najmniejszych szans, aby przynieść zysk i według wszelkiego prawdopodobieństwa stanie się spektakularną, finansową klapą (mowa tutaj oczywiście o filmie "Król Artur: Legenda miecza"). Jednak, co ciekawe, to samo można było powiedzieć przed niemal 15 laty o produkcji Disneya "Piraci z Karaibów: Klątwa Czarnej Pełty".

Kto o zdrowych zmysłach wydał 140 milionów dolarów na film o piratach? Ten gatunek był już bowiem martwy od dziesięcioleci, a każdy kto postanowił go wskrzesić, bardzo tego żałował. Pośród twórców, którzy polegli na pirackim temacie, znalazł się m.in. Roman Polański. Polski reżyser w 1986 roku zrealizował we Francji "Piratów" – jeden z najdroższych europejskich filmów lat 80. Jego budżet sięgnął 40 mln dol. (po uwzględnieniu inflacji około 110 mln dol.). Tymczasem na całym świecie przygodowa produkcja zarobiła w kinach raptem 6,3 mln dol. Po tej porażce Roman Polański już nigdy nie zrealizował wysokobudżetowego filmu.

Jeszcze większą klęskę poniosła w 1995 roku "Wyspa piratów" z Geeną Davis w roli głównej. Swego czasu film Renny’ego Harlina o piratach z Karaibów został wpisany do "Księgi Rekordów Guinnessa" jako największa finansowa klapa w historii kina. Wydaje się, że wcześniej i później znalazłoby się kilka tytułów, o których można by powiedzieć to samo, nie zmienia to jednak faktu, że skala klęski była ogromna. I nie będzie przesadnym stwierdzenie, że kosztująca 95 mln dol. „Wyspa piratówpozostawiła po sobie zgliszcza. Wystarczy przypomnieć, że doprowadziła ona do bankructwa największą w historii Hollywood niezależną wytwórnię filmową Carolco Pictures, która w latach 80. i 90. mogła się pochwalić tak wielkimi przebojami jak trzy części "Rambo", "Pamięć absolutna", "Terminator 2: Dzień sądu" czy "Nagi instynkt". Cały ten dorobek został roztrwoniony za sprawą jednego filmu o piratach.

Bardzo słabo sprzedało się także kilka "pirackich" animacji, w tym futurystyczna "Planeta skarbów" (2002) z wytwórni Walta Disneya. Obraz zarobił w Stanach 38,2 mln dol. przy budżecie sięgającym 140 milionów. Kto wie, co by się stało, gdyby w chwili klęski "Planety skarbów" wytwórnia Disneya nie była już na etapie ostatnich dni zdjęciowych do kolejnego filmu o piratach za 140 mln dol. I tak, w lipcu 2003 roku na ekranach kin pojawili się "Piraci z Karaibów: Klątwa Czarnej Perły". Jak wszyscy wiemy, przygodowa produkcja z nominowaną do Oscara kreacją Johnny’ego Deppa przeszła do historii kina jako wielki przebój. Zapoczątkowała ponadto niezwykle popularną serię. W Ameryce "Piraci z Karaibów: Klątwa Czarnej Perły" okazali się trzecim najpopularniejszym filmem sezonu. Na jego konto wpłynęło 305,4 mln dol. (plus blisko 350 mln poza USA).

Materiały prasowe
Źródło: Materiały prasowe

Disney zareagował bardzo szybko i po zaledwie kilkunastu miesiącach ruszyły zdjęcia do kolejnych dwóch części pirackiej epopei. Zapotrzebowania na Jacka Sparrowa było ogromne. W 2006 r. "Piraci z Karaibów: Skrzynia umarlaka" zdeklasowali wręcz filmową konkurencję. W amerykańskich kinach film Gore Verbinskiego zarobił 423,3 mln dol., zaś na całym świecie aż 1,066 mld dol.! Warto zwróci uwagę, że "Skrzynia umarlaka" stała się wówczas trzecim tytułem w historii, którego utarg na całym świecie przekroczył miliard dolarów. Pierwszym był "Titanic" (1997) Jamesa Camerona, drugim "Władca Pierścieni: Drużyna Pierścienia" (2003) Petera Jacksona. Ostatnia część trylogii z Johnnym Deppem, Orlando Bloomem i Keirą Knightley "Piraci z Karaibów: Na krańcu świata", wprowadzona do kin w 2007 r., zgarnęła 963 mln dol. Już wówczas można było zauważyć, że popularność przygód Jacka Sparrowa spada, ale tylko w Stanach. "Skrzynia umarlaka" za oceanem zebrała 309,4 mln dol. (4. rezultat w sezonie). Jednak poza Ameryką grono miłośników "Piratów z Karaibów”" powiększa się tak dynamicznie, że najnowsza ich część na samym tylko rynku zewnętrznym zarobi ponad mld dol.

Czwarta część przygód Jacka Sparrowa "Piraci z Karaibów: Na nieznanych wodach" (2011) na całym świecie zgromadziła 1,046 mld dol., ale w Stanach już "tylko" 241,1 mln dol. (wciąż jednak bardzo wysokie – 5. miejsce pośród największych przebojów sezonu). Wszystko wskazuje na to, że najnowsza część cyklu na rynku wewnętrznym osiągnie jeszcze słabszy wynik (co wcale nie oznacza, że zły). Podczas premierowego weekendu "Piraci z Karaibów: Zemsta Salazara" zarobili w amerykańskich kinach 62,2 mln dol.

Tyle, że poza granicami Stanów Zjednoczonych "Zemsta Salazara" w ciągu trzech pierwszych dni wyświetlania zebrała już blisko 210 mln dol. i w porównaniu do poprzedniej części cyklu na rynku zewnętrznym sprzedaje się lepiej o jakieś 25 proc. W sumie "Na nieznanych wodach" poza Ameryką zgromadziło 805 mln dol. Dodajmy, że, jak na razie, filmów, które na samym rynku zewnętrznym zarobiły ponad miliard dolarów, jest tylko sześć. Szóstym stali się w miniona niedzielę „Szybcy i wściekli 8”.

TOP 10 (26 maja - 28 maja 2017):
1. „Piraci z Karaibów: Zemsta Salazara” – 62,2 mln dol. (nowość)
2. „Strażnicy Galaktyki vol. 2” – 19,9 mln dol. (w sumie 333,3 mln)
3. „Baywatch. Słoneczny patrol” – 18,1 mln dol. (nowość)
4. „Obcy: Przymierze” – 10,5 mln dol. (w sumie 57,3 mln)
5. „Ponad wszystko” – 6,2 mln dol. (w sumie 21,5 mln)
6. „Dzienniki cwaniaczka 4” – 4,4 mln dol. (w sumie 13,6 mln)
7. „Babskie wakacje” – 3,9 mln dol. (w sumie 40,2 mln)
8. „Król Artur: Legenda miecza” – 3,2 mln dol. (w sumie 33,9 mln)
9. „Dzieciak rządzi” – 1,7 mln dol. (w sumie 169 mln)
10. „Piękna i Bestia” – 1,6 mln dol. (w sumie 500,6 mln)

Premiery następnego tygodnia: "Wonder Women" – bohaterka DC Comics w końcu otrzymała swój film; "Kapitan Majtas: Pierwszy wielki film" – komputerowa animacja z wytwórni DreamWorks Animation.

d3j4pao
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3j4pao

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj