Trwa ładowanie...
d3c3c2e
01-12-2006 13:03

Camerimage 2006: 'Królowa' komórkowa

d3c3c2e
d3c3c2e

Najbardziej oczekiwanym filmem dnia szóstego była „Królowa” ze zdjęciami Affonso Beato. Bardzo gorąco przyjęto też "Bobbiego" ze zdjęciami Michaela Barretta. Ale czwartek był także dniem ważnych spotkań, warsztatów i konferencji prasowych.

Najważniejszymi były zdecydowanie spotkanie z Davidem Samuelsonem, laureatem Oskara za osiągnięcia w dziedzinie techniki filmowej i założycielem firmy PANAVISION oraz warsztat twórcy scenariusza do „Living Las Vegas” mike’a Figgisa . W nocy [o drugiej] ze studentami spotkał się ekscentryczny australijski operator Chris Doyle.

Czwartek przyniósł pokazy głośnych i wysoko ocenionych na ostatnim festiwalu w Wenecji filmów startujących w konkursie głównym: "Bobby" ze zdjęciami Michaela Barretta i "Królowa" ze zdjęciami Affonso Beato. W konkursie zaprezentowano również marokański „ Heaven’s Doors „ ze zdjęciami Paulo Aresa.

„ Bobby ” to nagrodzona w Wenecji historia zabójstwa senatora Stanów Zjednoczonych, Roberta F. Kennedy’ego. Do zamachu doszło 6 czerwca 1968 roku. Trzymająca w napięciu próba wyjaśnienia kolejnej zagadkowej zbrodni popełnionej na członku rodu Kennedych, skupia się na tym, jakie role grały w tym zabójstwie 22 osoby obecne w miejscu mordu - hotelu Ambassador.

d3c3c2e

Marokański „ Heavens Doors ”, opowiada trzy niezależne epizody połączone wątkiem morderstwa z zemsty oraz motywem wpływu matek na życie swoich dzieci i odwrotnie, rozgrywającym się w tle głównej akcji. Film rozpoczyna się od historii o Neyu, młodym robotniku, związanym mocno ze swoją nadopiekuńczą, niewidomą matką oraz młodszą siostrą. Kiedy przyjaciele namawiają go żeby pracował dla lokalnego gangstera, historia zmierza w kierunku tragedii.

Najbardziej oczekiwanym filmem dnia była jednak z pewnością „ Królowa ”. Film, który już dzisiaj uważany jest za faworyta w kilku Oscarowych kategoriach przenosi nas do 1997 roku. Jest lato. Wiadomość o śmierci Księżnej Diany wstrząsa brytyjską opinią publiczną. Królowa Elżbieta II odgradza się od medialnej burzy grubymi murami zamku Balmoral.

Tymczasem Tony’ego Blaira, nowo wybranego premiera, czeka wiele niespodziewanych zadań. W momencie, gdy emocje w państwie stają się silniejsze niż kiedykolwiek, musi on znaleźć ścieżkę dialogu pomiędzy królową, a społeczeństwem... Znakomita kreacja Hellen Mirren jako królowej Elżbiety została nagrodzona Złotymi Lwami weneckimi.

Ale w czwartek w Teatrze Wielkim królowały nie tylko filmy kręcone w klasyczny sposób. Widzowie mieli okazje po raz pierwszy zobaczyć filmy zrealizowane w ramach konkursu CAMERIMAGE - NOKIA MOBILE MOVIE COMPETITION . Filmy nakręcone za pomocą telefonu komórkowego N93. Hasłem przewodnim konkursu było zdanie „Życie to film”. W konkursie wystartowali młodzi operatorzy z kilku krajów świata, wyselekcjonowani spośród kilkudziesięciu zgłoszeń.

d3c3c2e

10 półtoraminutowych obrazów oceniało trzyosobowe jury w składzie: Jerzy Zelnik, Peter Strietman pod przewodnictwem znanego operatora Jerzego Zielińskiego, które swój werdykt ogłosi na gali zamknięcia 3 grudnia. Filmy konkursowe mogli oceniać również widzowie. Autorzy najciekawszych recenzji zostali nagrodzeni komputerami multimedialnymi Nokia N93.

Znaczącą prezentacją pozakonkursową był "Catch a Fire ", który wymieniany jest jako jeden z oscarowych kandydatów. To thriller polityczny opowiadający historię mieszkańca Afryki Południowej, zatrudnionego w rafinerii jako brygadzista, który zostaje jednym z przywódców walczących z apartheidem. Stawkę filmów prezentowanych w Teatrze Wielkim uzupełniły: " Four Windows” i " Alicja w miastach " klasyk Wima Wendersa ze zdjęciami Robbiego Mullera oraz ” Bezmiar sprawiedliwości ”.

W kinie Charlie zobaczyliśmy m.in. "Podróż Niny" , "The Virgin Springs" i "Four Shades of Brown" - wszystkie w ramach retrospektywy filmów szwedzkich. Czwartek był też dniem wyjątkowo obfitującym w interesujące warsztaty i seminaria . Najbardziej oczekiwanym był niewątpliwie aktorsko – operatorski warsztat Mike’a Figgisa w OPUS Film Studio. Figgis nagrodzony Oscarem za scenariusz do „Living Las Vegas” dzielił się z adeptami szkół filmowych ze świata swoja wiedzą przez ponad 2 godziny. Nawoływał też do przechodzenia do pracy na sprzęcie cyfrowym, mówiąc, z technologie analogowe odchodzą do lamusa, a przyszłość ma przed sobą głównie cyfra.

d3c3c2e

Ze studentami spotkał się też David Samuelson , legendarny już założyciel Panavision - najpopularniejszego obecnie dostawcy sprzętu kinematograficznego na świecie. Nie ma chyba liczącej się amerykańskiej produkcji, której nie kończyłoby charakterystyczne logo z napisem „Filmed with Panavision Cameras and Lenses”.

Na konferencjach prasowych spotkali się z dziennikarzami Paulo Ares (operator w konkursowych „Heavens Doors”), twórcy „Franza i Poliny” Maxim Trapo (operator) i Mikhail Segal ( reżyser), autor zdjęć do Bobby’ego” Michael Barrett , twórcy polskiego filmu „Bezmiar sprawiedliwości” - Mariusz Palej (operator) i Wiesław Saniewski (reżyser) oraz aktorki Weronika Rosati , Magdalena Nieć i Marieta Żukowska.

O drugiej w nocy ze studentami spotkał się ekscentryczny, australijski operator Chris Doyle. Operator słynie z organizacji najbardziej szalonych konferencji prasowych Camerimage (włączając w to pory, o których się odbywają). Od lat tworzy przesycone niezwykłą atmosferą filmowe obrazy. Na planie często improwizuje. Jest autorem zdjęć do wielu popularnych azjatyckich oraz hollywoodzkich filmów. Przełom w jego karierze nastąpił wraz z nawiązaniem współpracy z reżyserem Wong Kar-waiem.

Międzynarodową sławę zdobyli dzięki "Chungking Express". "Ashes of Time". Pracował dla Gusa Van Santa, Barry’ego Levinsona, Jamesa Ivory, a także przy wielkim hicie chińskiej kinematografii "Hero" Yimou Hanga. Zrealizował zdjęcia do thrillera "Kobieta w błękitnej wodzie" M. Night Shymalana.

d3c3c2e
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3c3c2e