Trwa ładowanie...
d38sp1w
Aktualności

Francuska telewizja publiczna przestanie emitować reklamy

Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Francuska telewizja publiczna przestanie emitować reklamy
d38sp1w

Francuska telewizja publiczna w poniedziałek przestanie emitować wieczorne reklamy. Według związków zawodowych skorzystają na tym prywatne stacje telewizyjne i zwiększy to wpływ prezydenta Nicolasa Sarkozy'ego na media.

Publiczna France Televisions nie będzie od tej pory wyświetlała reklam między godz. 8 wieczorem a 6 rano. Jest to część planu reorganizacji nadawców publicznych, który zakłada wprowadzenie całkowitego zakazu emitowania reklam w 2011 roku.

Związki zawodowe i opozycyjna Partia Socjalistyczna uważają, że reformy ogłoszone przez Sarkozy'ego rok temu osłabią podstawy finansowe czterech głównych państwowych stacji telewizyjnych, doprowadzą do zwolnień i wzmocnią nadawców prywatnych sprzyjających Sarkozy'emu.

d38sp1w

Według rządu reforma poprawi jakość programów emitowanych w publicznej telewizji uwalniając ją od "tyranii notowań". Rząd obiecał też zrekompensować straty w dochodach z reklam.

Nowe przepisy mają też dać rządowi możliwość bezpośredniego mianowania prezesa France Televisions. Według krytyków Francja ryzykuje powrót do czasów telewizji publicznej prowadzonej przez Biuro Francuskiej Radiofonii i Telewizji (ORTF) - nudnego, jak pisze Reuter, państwowego nadawcy z czasów powojennych. Po kampanii sprzeciwu ze strony opozycji, przepisy te ciągle jeszcze nie zostały uchwalone, a ograniczenie ilości reklam zacznie obowiązywać tylko dzięki zgodzie kierownictwa France Televisions.

Ustawa została zaakceptowana przez niższą izbę francuskiego parlamentu w grudniu po czterech tygodniach debaty i wprowadzeniu około 700 poprawek. Debata w Senacie rozpoczyna się w tym tygodniu.

Pracownicy nadawców publicznych przeprowadzili w 2008 roku kilka strajków. Związki zawodowe kanału France 3 wezwały w poniedziałek do protestów. W środę spodziewane są strajki w kanale France 2.

d38sp1w

Budżet na 2009 rok zakłada przeznaczenie 450 milionów euro na rekompensatę za utracone zyski z reklam telewizyjnych, ale krytycy obawiają się, że zwalniająca gospodarka i spadające dochody budżetu państwa sprawią, że przyszłe fundusze na ten cel będą bardzo chwiejne.

Przyjaźń Sarkozy'ego z szefami francuskich mediów jak Martin Bouygues, który jest właścicielem największej prywatnej telewizji TF1 czy Vincent Bollore, z którego jachtu Sarkozy korzystał w czasie wakacji w 2007 roku po wygranych wyborach prezydenckich, wzbudza podejrzenia. Jednak według ekspertów reforma nie będzie dla prywatnych telewizji wielkim zyskiem, pozwoli im za to przetrwać na trudnym rynku reklamy.

d38sp1w

Podziel się opinią

Share
d38sp1w
d38sp1w