Kongres Kina Europejskiego
"Europejska produkcja audiowizualna i filmowa, kulturalna r贸偶norodno艣膰 w aspekcie rozszerzenia Unii Europejskiej" - to has艂a Kongresu Kina Europejskiego, kt贸ry odby艂 si臋 w sobot臋 i niedziel臋 w Warszawie.
W obradach Kongresu, pod patronatem ministra kultury Andrzeja Celi艅skiego, wzi臋艂a udzia艂 m.in. wiceprzewodnicz膮ca Parlamentu Europejskiego Catherine Lalumiere, cz艂onkowie tego parlamentu, filmowcy europejscy oraz przedstawiciele europejskich zwi膮zk贸w zawodowych sektora audiowizualnego.
Otwieraj膮c Kongres minister Celi艅ski m贸wi艂, 偶e bie偶膮cy rok jest w Polsce "bardzo trudny" dla kinematografii. Spowodowa艂 to - wed艂ug ministra - m.in. kryzys finans贸w publicznych. Celi艅ski zapowiedzia艂 radykalne zmiany systemowe w zakresie finansowania produkcji filmowej. Powiedzia艂, 偶e za dwa do trzech tygodni przedstawi projekt nowej ustawy o kinematografii. Wed艂ug ministra, pa艅stwo powinno wspiera膰 m.in. powstawanie debiut贸w filmowych i drugich film贸w, dokument贸w, film贸w animowanych, a tak偶e chroni膰 filmowe dziedzictwo kulturowe.
Wiceprzewodnicz膮ca Parlamentu Europejskiego podkre艣li艂a, 偶e w dobie jednoczenia si臋 Europy ogromn膮 wag臋 ma u艣wiadomienie sobie istotno艣ci kultury i r贸偶norodno艣ci kulturowej. Mo偶e to - zdaniem Lalumiere - zapewni膰 r贸wnowag臋 spo艂ecze艅stw, pok贸j i stabilno艣膰. Wiceprzewodnicz膮ca zaznaczy艂a, 偶e "dobra kulturowe nie s膮 towarem takim jak inne" i zas艂uguj膮 na szczeg贸lne traktowanie.
Podczas Kongresu przyj臋ta zosta艂a "Deklaracja Warszawska", w kt贸rej zaapelowano o stworzenie prawnych i systemowych 艣rodk贸w dla rozwoju europejskiego filmu.
Dajcie nam prawne i systemowe 艣rodki, kt贸re pozwol膮 na uczciw膮 konkurencj臋 na rynku audiowizualnym. Dajcie nam dyrektyw臋 o kinematografii umo偶liwiaj膮c膮 sta艂y, niezagro偶ony przez polityczne czy ekonomiczne czynniki rozw贸j kinematografii europejskiej jako ca艂o艣ci, jak i kinematografii narodowych, sk艂adaj膮cych si臋 na kulturaln膮 r贸偶norodno艣膰 - zaapelowali uczestnicy Kongresu do "politycznych przyw贸dc贸w Unii Europejskiej" oraz "parlament贸w i rz膮d贸w jednocz膮cej si臋 Europy".
G艂贸wnym organizatorem Kongresu by艂o Stowarzyszenie Filmowc贸w Polskich. Znaczenie tego Kongresu przeros艂o nasze oczekiwania - powiedzia艂 prezes stowarzyszenia, Jacek Bromski. Rezolucja Kongresu (Deklaracja Warszawska) domaga si臋 dyrektywy o kinematografii: takiego prawa unijnego, kt贸re pozwoli艂oby, 偶eby we wszystkich krajach - zar贸wno cz艂onkowskich, jak i kandydackich - poziom zainteresowania i zaj臋cia si臋 kinematografi膮 narodow膮 by艂 wystarczaj膮cy, aby艣my mogli w tej rodzinie europejskiej w dostateczny spos贸b wykazywa膰 swoj膮 kulturaln膮 r贸偶norodno艣膰, nasz膮 narodow膮 to偶samo艣膰; by艣my za pomoc膮 filmu i produktu audiowizualnego - program贸w telewizyjnych, kr贸tkich film贸w dokumentalnych - lepiej poznawali si臋 nawzajem - powiedzia艂 re偶yser.
Podczas kongresu om贸wiono m.in. stan kinematografii europejskiej. W 2000 roku, jak powiedzia艂 Bromski, europejskie filmy stanowi艂y w dystrybucji jedynie 22 proc. ca艂ego rynku Unii Europejskiej - by艂 to poziom najni偶szy w historii. Udzia艂 film贸w wyprodukowanych w Stanach Zjednoczonych stanowi艂 74 proc. rynku. Jest to sytuacja niepokoj膮ca, zwa偶ywszy, 偶e 贸w europejski udzia艂 wynosi艂 jeszcze w po艂owie lat 60. - 60 proc.- podkre艣li艂 re偶yser.
Zdaniem uczestnicz膮cego w Kongresie re偶ysera filmu "Cze艣膰, Tereska" Roberta Gli艅skiego, po艂膮czenie wysi艂k贸w ca艂ej Europy pozwoli jej obroni膰 si臋 przed zalewem kina ameryka艅skiego.
Inicjatorami kongresu byli: Europejska Fundacja Zwi膮zk贸w Zawodowych Pracownik贸w Kultury, Sztuki i Medi贸w (Euro-MEI), Europejska Federacja Re偶yser贸w Audiowizualnych (FERA) oraz Stowarzyszenie Film贸w Polskich.