Mozaika samotności
Jeden dzień potrafi wszystko zmienić. Przekonają się o tym bohaterowie niezwykłego filmu napisanego, wyreżyserowanego i wyprodukowanego przez wybitnego Paula Thomasa Andersona. W tym subtelnym, poruszającym dramacie obyczajowym przez mozaikę rozmaitych historii widza prowadzi narrator (w oryginale Ricky Jay)
. Poznajemy losy pozornie zwyczajnych mieszkańców San Fernando Valley w Południowej Kalifornii. Telewizyjny showman (Tom Cruise)
, umierający na raka starszy mężczyzaa (ostatnia rola Jasona Robardsa)
, jego żona (Julianne Moore), samotny pielęgniarz (Philip Seymour Hoffman), byłe „genialne dziecko” telewizji (William H.Macy), policjant na zyciowym zakręcie (John C.Reilly)... Zdaje się, że niewiele ich łączy, jednak im bardziej zagęszcza się narracja, tym silniej splecione okazują się ich życia.
Wielowątkowa struktura filmu nasuwa na myśl otwierający się pąk kwiatu, gdzie ze zwiniętej macierzy co chwilę wyłania się nowy płatek. Taki sposób opowiadania historii przypomina m.in. „Happiness” Todda Solondza, „Na skróty” Roberta Altmana, „Genialny klan” Wesa Andersona” czy „Crash” Paula Haggisa.
„Magnolia” łączy przyziemne problemy i życiową prozę z niewymuszoną metafizyką i idealnie odmierzoną porcją symbolizmu. Momentami oniryczny charakter filmu świetnie podkreśla delikatna, magnetyczna ścieżka dźwiękowa autorstwa Aimee Mann, która za piosenkę „Save me” otrzymała nominacje do nagród Grammy, Złotych Globów i Oscara. Za – bezdyskusyjnie najlepszą w swoich aktorskim dorobku - rolę Franka T.J. Mackey'a Tom Cruise wyróżniony został Złotym Globem i nominacją do Oscara. „Magnolia” wygrała także 50. festiwal filmowy w Berlinie.