Pedro Almodovar
Najbardziej znany współczesny reżyser i scenarzysta hiszpański, jedna z największych osobowości kina europejskiego i światowego. Urodził się w Calzada de Calatrava w La Manchy w Hiszpanii, prawdopodobnie 24 września 1951 roku.
Już jako 17- latek wyrwał się z rodzinnych stron do Madrytu, gdzie szybko stał się czołową postacią artystycznego podziemia – pisał opowiadania, tworzył komiksy, udzielał się w teatrze.
Był głównym uczestnikiem ruchu kulturalno-społecznego „movida”. To właśnie w prowokacyjnym tonie charakterystycznym dla ruchu zrealizował pierwsze krótkometrażowe filmy pochodzące z lat 1974-78 (np. debiut „Dwie dziwki, lub historia miłości zakończona ślubem” „Salome”, „Seks przychodzi, seks odchodzi”), debiut pełnometrażowy pod kontrowersyjnym tytułem „Folle, folle, folleme Tim” („Rżnij mnie, rżnij mnie, rżnij mnie Tim”) z Carmen Maurą, czy kolejne - „Pepi, Lucy, Bom i inne dziewczyny” (1980), parodystyczny „Labirynt namiętności” (1982) z punkową muzyką współautorstwa i w wykonaniu samego reżysera czy antykościelna satyra „Pośród ciemności” (1983).
W 1984 roku zrealizował kolejny film z Carmen Maurą „Czym sobie na to wszystko zasłużyłam?”, zaś trzy lata później aktorka wystąpiła u niego w „Prawie pożądania”. Międzynarodowy sukces przyniósł reżyserowi film „Kobiety na skraju załamania nerwowego”, który został nagrodzony dwiema statuetkami Felixa (obecnie: Europejskie Nagrody Filmowe) oraz nominacją do Oskara za najlepszy film nieanglojęzyczny.
Styl Almodóvara można śmiało określić jako eklektyczny – miesza i wykorzystuje on bowiem różne gatunki, konwencje, cytaty; posiłkując się kulturą masową (telenowele, reklamy TV, popularne przeboje) tworzy pewną nową jakość o wyraźnym piętnie autorskim.
Szczególnie lubianą i często wykorzystywaną przez niego formułą jest melodramat, który przejmuje reżyser wraz z całym jego ciężarem gatunkowym nierzadko obfitującym w łzawy sentymentalizm, banał i kicz. Nadaje temu gatunkowi specyficzny charakter czyniąc z niego pewną nową, właściwą tylko jemu, autorską formę filmową, stąd jego filmy określa się mianem: „almodrama”.
Almodóvar nazywany jest „reżyserem kobiet”. Potwierdzają to wysmakowane „almodramy” przedstawiające właśnie świat kobiet – „Wysokie obcasy” (1991), „Kwiat mojego sekretu” (1995), „Wszystko o mojej matce” (1999, Oskar, Nagroda w Cannes), czy „Volver” (2006, uhonorowany Europejskimi Nagrodami Filmowymi). Portretując kobiety, reżyser współpracuje ze stałymi aktorkami (Carmen Maura, Maria Paredes, Penélope Cruz).
Kilkakrotnie u reżysera wystąpił znany obecnie aktor hollywoodzki hiszpańskiego pochodzenia Antonio Banderas(chociażby w filmie „Zwiąż mnie” z 1990 roku). To m.in. dzięki reżyserowi został zauważony po drugiej stronie oceanu i odniósł tam sukces. Podobnie było w przypadku hiszpańskiej aktorki Penélope Cruz, która światową popularność zyskała dzięki udziałowi w nagrodzonym Oskarem filmie „Wszystko o mojej matce” (1999).
W filmach „Porozmawiaj z nią” (2002) i wywołującym kontrowersje „Złym wychowaniu” (2004) reżyser skupił się raczej na świecie mężczyzn, jednak powrócił do „świata kobiet” filmem „Volver” (z hiszp. wracać). Wraz z bratem Augustínem założył wytwórnię El Deseo. Wyprodukowali razem m.in. „Złe wychowanie” oraz angielskojęzyczny dramat „Życie ukryte w słowach”. W 2009 roku wyreżyserował thriller z Penelope Cruz pt. "Przerwane objęcia". Z kolei w 2011 roku stworzył obraz "Skóra, w której żyję", dramat z Antonio Banderasem.
Brat - Augustín Almodóvar i matka reżysera - Francisca Caballero często pojawiają się jako aktorzy w jego filmach. Jest wielokrotnym zwycięzcą Hiszpańskich Nagród Filmowych Goyi.
Komentarze