Sissy Spacek
Miejsce urodzenia: | Quitman, Texas, USA |
Filmografia: | Służące (2011) (Missus Walters) Blackbird (2012) (June) JFK (1991) (Liz Garrison) Man with Two Brains, The (1993) Place for Annie, A (1994) (TV) The Ring 2 (2005) (Evelyn) Migrants, The (1974) (TV) Rozterki Gray (2006) (Dr Sydney) Deadfall (2012) (June) Dziewięć kobiet (2005) (Ruth) Trzy na jednego () (Marilyn Densham) Zacni kowboje (1995) (TV) Cztery gwiazdki (2008) (Paula) Hot Rod (2007) (Marie Powell) Demon: Historia prawdziwa (2005) (Lucy Bell) Bicie serca (1980) (1980) (Carolyn Cassady) Prywatna sprawa (1992) (Sherri Finkbine) Dom na krańcu świata (2004) (Alice Glover) Gentleman z rewolwerem (2018) ( Jewel ) |
Jedna z najbardziej znanych i cenionych aktorek amerykańskich przełomu lat 70-tych i 80-tych, sześciokrotnie nominowana do Oskara za Najlepszą Rolę Pierwszoplanową. Nagrodę Akademii oraz Złoty Glob i wiele nagród krytyków przyniosła jej rola piosenkarki muzyki country, Loretty Lynn w biograficznym filmie Michaela Apteda „Córka górnika”, zaś największą sławę – pamiętna kreacja tytułowej „Carrie” w horrorze Briana De Palmy wg powieści Stephena Kinga.
Urodziła się w Boże Narodzenie 1949 roku w Quitman w stanie Texas. Jak na prawdziwą Teksankę przystało, już od dziecięcych lat potrafiła jeździć konno. Aktorstwem zainteresowała się dzięki starszemu kuzynowi – aktorowi Ripowi Tornowi. To z jego pomocą wstąpiła do nowojorskiego oddziału Actors Studio, a następnie – do słynnego Instytutu Lee Strasberga. Jednocześnie dorabiała jako modelka i piosenkarka estradowa.
Jej debiutem filmowym była rola u boku Gene’a Hackmana i Lee Marvina w kryminalnym filmie akcji „Pierwszorzędne cięcie” (1972). Zaledwie rok później nastąpiła jej pierwsza, przełomowa rola w przygodowej produkcji „Badlands” Terrence’a Malicka (1973, nominacja do BAFTA). Kreacja u boku Martina Sheena okazała się ważna nie tylko z zawodowych względów – to na planie tego filmu poznała przyszłego męża, scenografa Jacka Fiska. Wystąpiła jeszcze w tytułowej roli w komedii romantycznej „Ginger in the Morning” (1974) oraz w paru telewizyjnych produkcjach (m.in. jako tytułowa „Katherine” 1975), zanim okryła się sławą kreując rolę tytułowej „Carrie” w horrorze Briana De Palmy, będącym ekranizacją powieści Stephena Kinga (1976).
Aktorka zyskała sporą popularność i otrzymała pierwszą z sześciu nominacji do Oskara, dołączając jednocześnie do nie tak wcale dużego grona osób nominowanych do Nagród Akademii za role w filmach z gatunku horroru.
W tym samym roku wystąpiła w dramacie „Welcome to L.A.” (1976), rok później zgarnęła pierwszą z czterech New York Film Critics Circle Awards za rolę u Roberta Altmana w „Trzech kobietach” (1977), a następnie zagrała tytułową rolę na małym ekranie, w muzycznym dramacie wojennym TV „Verna” (1978).
* Rok 1980 to obsypana nagrodami kreacja gwiazdy muzyki country – Loretty Lynn w biograficznej produkcji muzycznej „Córka górnika” Michaela Apteda. Rola u boku Tommy’ego Lee Jonesa przyniosła 31-letniej wówczas aktorce jedynego Oskara w karierze, a także pierwszy z trzech Złotych Globów, kolejną nominację do BAFTA i nagrodę New York Film Critics Circle, a także wiele innych, prestiżowych nagród amerykańskich krytyków.*
Do 1986 roku wystąpiła w ośmiu produkcjach, średnio co dwa lata zgarniając kolejne nominacje do Oskara i Złotego Globu (za kreację w „Zaginionym” z Jackiem Lemmonem 1982, rolę u boku Mela Gibsona w „Rzece” 1984 i zwieńczony Złotym Globem występ w komediowych „Zbrodniach serca” z Diane Keaton i Jessiką Lange 1986), a następnie zdecydowała się na krótką przerwę od występów na ekranie.
Powróciła dzięki roli u boku Whoopi Goldberg w dramacie „Długa droga do domu” (1990). Rok później wystąpiła obok Williama Petersona w komedii romantycznej „Niespełnione obietnice” oraz u Olivera Stone’a w „JFK” (1991), a w 1992 roku zagrała tytułową „Miss Sherri” w dramacie telewizyjnym z Aidanem Quinnem. Do końca lat 90-tych dała szereg występów na małym (dramaty: „Miejsce dla Annie” 1994, „Gdyby ściany mogły mówić” 1996, „Z potrzeby serca” 1996, westerny: „Zacni kowboje” Tommy’ego Lee Jonesa, „Streets of Laredo” 1995) i dużym ekranie (komedia familijna „Jak kupić nową mamę” 1994, „Harfa traw” z Walterem Matthauem i Piper Laurie 1995, „Prywatne piekło” z Nickiem Nolte 1997, „Atomowy amant” z Alicią Silverstone 1999), zamykając dekadę rolą Rosie Straight w głośnym filmie Davida Lyncha „Prosta historia” z Richardem Farnsworthem (1999).
* W 2001 roku dała zachwycający występ w dramacie „Za drzwiami sypialni” Todda Fielda, otrzymując trzeci z kolei Złoty Glob, kolejne do Oskara i BAFTA, a także nagrody: Independent Spirit Award, Golden Satellite Award, Special Jury Prize na FF Sundance (razem z Tomem Wilkinsonem) oraz Broadcast, Dallas, Florida, Los Angeles, Vancouver i New York Film Critics Circle Awards.*
Kolejne filmy z jej udziałem, to m.in. kryminał TV „Oskarżona” (2001), dramat TV „Last Call” z Neve Campbell i Jeremym Ironsem (2002, jedna z dwóch nominacji do Emmy), romans fantasy „Źródło młodości” z Williamem Hurtem (2002, jedna z dwóch nominacji do Saturna), dramat/romans „Dom na krańcu świata” z Colinem Farrellem (2004), horrory: „Ring 2” i „Demon – historia prawdziwa” (2005) i komedia romantyczna „Gray Matters” z Heather Graham (2006).
* W 2008 roku otrzymała siódmą z kolei nominację do Złotego Globu za rolę w telewizyjnej „Historii Hollis Woods” oraz dołączyła do obsady głośnej komedii romantycznej „Cztery gwiazdki” z Reese Witherspoon, Robertem Duvallem, Vincem Vaughnem i Jonem Voightem.*
Dwukrotnie była gwiazdą filmów w reżyserii męża, Jacka Fiska: „Przybłęda” (1981, nominacja do Złotego Globu) i „Fiołki są błękitne” (1986).
Komentarze