Trwa ładowanie...

"Spree": w chorej pogoni za lajkami. Mordował dla zabawy

Patostreaming rośnie w siłę. Choć coraz więcej mówi się o zagrożeniach płynących z emisji i oglądania niekontrolowanych treści w sieci, nadal trudno powstrzymać to zjawisko. Jednak dla twórców filmowych to wdzięczny temat do popuszczenia wodzy fantazji, czego dowodem jest film "Spree", który prosto z festiwalu Sundance trafił do Gdańska na Octopus Film Festival.

"Spree": w chorej pogoni za lajkami. Mordował dla zabawy
d13ykzk
d13ykzk

Kurt (Joe Keery) bardzo pragnie być znany i podziwiany. Dlatego od 10 lat usilnie nagrywa swoją codzienność i wrzuca filmiki do sieci. Niestety, bezskutecznie. Wciąż trudno mu utrzymać uwagę więcej niż kilku przypadkowych osób. W normalnych okolicznościach zapewne ktoś doradziłby mu albo sam doszedłby do wniosku, aby dać sobie spokój. Nie każdemu jest dany blichtr i splendor. Tyle że w XXI wieku jesteśmy bombardowani historiami sukcesu internetowych influencerów, którzy nie robią nic wyjątkowego, a mimo to stają się niezwykle popularni i bogaci.

Dlaczego też nie mogę taki być? To pytanie zapewne zadaje sobie coraz więcej młodych ludzi. Przecież wystarczy "tylko" zrobić coś głupiego, a niekiedy i niebezpiecznego, aby zdobyć chwilową sławę. Co będzie później? Nad tym nikt się nie zastanawia. Skutki mogą być jednak opłakane, czego dowodzi niedawna afera z udziałem Kamerzysty, który przekupił chłopaka niepełnosprawnego intelektualnie, aby wykonywał upokarzające zadania np. skakał do kontenera ze śmieciami czy jadł kocie odchody.

Magdalena Różczka o seksizmie w branży filmowej. "Miałyśmy być tylko grzecznymi dziewczynkami"

Bohater filmu Eugena Kotlyarenki "Spree", który premierowo w Polsce będzie można zobaczyć na Octopus Film Festival, traci wszelkie hamulce i dla internetowej sławy postanawia zostać mordercą. W swojej taksówce instaluje kilka kamer, aby non stop transmitować przejazdy z pasażerami nieświadomymi, że to ich ostatni kurs. Kurt nie zabija w żadnym konkretnym celu, choć swoje wyczyny nazywa "lekcjami". Szybko jednak "cicha śmierć" przestaje go zadowalać, chłopak posuwa się do coraz bardziej brutalnych zachowań.

d13ykzk

Twórcy "Spree" poszli drogą satyry i groteski, gdzie eskalacja przemocy przestaje wstrząsać i szokować, jedynie prowadzi do coraz to bardziej absurdalnych sytuacji. Jak zauważa dyrektor programowy Octopus Film Festival Grzegorz Fortuna, "patrzy się na to trochę jak na kompilacje wypadków z rosyjskich ulic – wiemy, że nie powinniśmy oglądać, ale nie możemy oderwać wzroku". 

Kadr z filmu "Spree" Materiały prasowe
Kadr z filmu "Spree"Źródło: Materiały prasowe

Dla fanów serialu Netfliksa "Stranger Things" nie lada gratką będzie zobaczenie Joego Keery'ego, czyli Steve'a Harringtona - nomen omen - najbardziej popularnego chłopaka w szkole, w zupełnie innej roli. Jego Kurt z typowego "przegrywa" przeobraża się w psychopatę, dla którego chwila ekscytacji na widok liczby obserwatorów jest więcej warta niż ludzkie życie.

W thrillerze nie brakuje też społecznego komentarza. Jedna z bohaterek, popularna komiczka, pod wpływem kontaktu z zaburzonym kierowcą taksówki postanawia zrezygnować z mediów społecznościowych. Nie chce być ciągle obserwowana i oceniana, nie chce już bezmyślnie wykorzystywać innych do zdobywania większych zasięgów. Przewrotny finał nie pozwala jej jednak zrealizować tego planu.

d13ykzk

Według diagnozy reżysera Eugena Kotlyarenki siła patostreamingu jest nie do powstrzymania. Może to ostatnia pora, aby tą kwestią zajęli się nie filmowcy czy socjolodzy, a rządzący.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d13ykzk
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d13ykzk

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj