Stach z Warty i nacjonalistyczne zapędy
W swojej twórczości Szukalski łączył elementy polskiego folkloru i słowiańszczyzny z włoskim futuryzmem, choć da się zauważyć bardzo silne inspiracje sztuką inkaską, asyryjską czy chińską.
Artysta ostro sprzeciwiał się* „małpowaniu zagranicy”*, postulując całkowite odrzucenie kopiowania natury, opierając się w zamian na „wewnętrznej wyobraźni plastycznej”. Swoje tezy zawarł w manifeście wygłoszonym w 1929 roku na wystawie Cechu Jednoróg.
W tym samym roku założył Szczep Rogate Serce – grupę artystyczną skupiającą młodych plastyków, w której znaleźli się m.in. Marian Konarski, Jerzy Baranowski czy Stanisław Gliwa.
Stach z Warty**, bo taki pseudonim przybrał Szukalski, wraz ze swoimi podopiecznymi mieli aspiracje stworzenia sztuki narodowej, przyczyniającej się do odbudowy dawnej polskiej potęgi. Za duchowego przywódcę Szukalski uznawał Józefa Piłsudskiego, **mającego stanąć na czele „Neuropy”, geopolitycznego tworu, w którego granicach nie miały się jednak znaleźć Włochy, Anglia, Francja i Niemcy.
Ten materiał został opublikowany w portalu wp.pl w ramach misji Narodowego Archiwum Cyfrowego, obejmującej gromadzenie, digitalizację i udostępnianie online materiałów cyfrowych w postaci zdjęć, nagrań dźwiękowych oraz filmów. Zbiory NAC liczące 15 milionów fotografii, 30 tysięcy nagrań i 10 tysięcy filmów w formie cyfrowej są dostępne w Internecie w serwisie www.audiovis.nac.gov.pl. Dostępne online są także historyczne dokumenty z polskich archiwów i instytucji kultury opracowane w ramach Zintegrowanego Systemu Informacji Archiwalnej ZoSIA poprzez serwis www.szukajwarchiwach.pl.