W pustyni i w puszczy
Film o Polakach. Produkcji ameryka艅skiej. Uznanego re偶ysera. Z popularnymi gwiazdami.
Wow. Do艣wiadczenie uczy, 偶e podobne kombinacje s膮 ju偶 nie tyle gro藕ne, co zab贸jcze. I faktycznie. Peter Weir, autor "Pikniku pod Wisz膮c膮 Ska艂膮", "Stowarzyszenia Umar艂ych Poet贸w" i "Truman Show" nie podo艂a艂 mesjanistycznemu ci臋偶arowi naszej udr臋czonej duszy.
Historia Janusza, m艂odego Polaka, kt贸ry poprowadzi艂 grup臋 uciekinier贸w z sybirskiego gu艂agu ku wolno艣ci, spi臋ta jest klamr膮 patosu, jakiego nie powstydzi艂aby si臋 wojenne propagand贸wki. Gdyby "Niepokonani" powstali w latach czterdziestych, ich wyd藕wi臋k by艂by jednoznaczny: powsta艅, dzielny rodaku, i walcz.
Ale film nakr臋cono w roku 2010. R贸偶nica polega na tym, 偶e Weir nie stworzy艂 dzie艂a misyjnego, patetycznego z samego za艂o偶enia. Jego pora偶ka jest o tyle dotkliwe, 偶e "Niepokonani" to kino z ambicjami, maj膮ce odda膰 sprawiedliwo艣膰 opartej na faktach, dramatycznej historii. Problem jest tylko jeden. S艂awomir Rawicz, autor powie艣ci, kt贸r膮 inspirowano si臋 przy realizacji filmu, ca艂膮 histori臋... zmy艣li艂, co potwierdzaj膮 odkryte niedawno dokumenty.
Albo przyw艂aszczy艂 j膮 sobie od niejakiego Witolda Gli艅skiego - wci膮偶 trwaj膮 na ten temat historyczne dysputy (w膮tpliwo艣膰 budzi fakt, 偶e Gli艅ski upomnia艂 si臋 o sw贸j 偶yciorys ju偶 po 艣mierci Rawicza, ponad 50 lat po ukazaniu si臋 ksi膮偶ki).
Ca艂a sprawa jest o tyle istotna, 偶e Rawicz pisz膮c sw贸j "D艂ugi marsz", nie zdecydowa艂 si臋 na fabularyzacj臋 rzeczywisto艣ci, a po prostu przypisa艂 sobie pods艂uchane gdzie艣 fakty (lub mity).
Zawierzaj膮c jego historii, Weir pozwala tym samym zatriumfowa膰 fikcji. Fikcji, kt贸r膮 nast臋pnie sprzedaje jako hartuj膮cy ducha i 艂ami膮cy serce fakt. Wszak mordercza w臋dr贸wka przez zasypane 艣niegiem rosyjskie puszcze i spieczone s艂o艅cem mongolskie pustynie, obfituje w pot, krew i 艂zy. Czego偶 ci faceci nie przeszli?
Je艣li si臋 uprze膰, jest to bez znaczenia. Film to tylko tylko film. Ale wyobra藕cie sobie, 偶e nieprawdziwa jest historia Oscara Schindlera, 偶e podczas wojny nie ocali艂 on tysi臋cy 呕yd贸w. Ba, 偶e nie by艂o warszawskiego getta, obozu w O艣wi臋cimiu i Holokaustu. Z tak膮 艣wiadomo艣ci膮, ca艂o艣膰 ogl膮da艂oby si臋 zupe艂nie inaczej.
Spielberg w jednym wygrywa jednak z Weirem. W "Li艣cie Schindlera" do艣膰 jest r贸wnoleg艂ych w膮tk贸w i wiarygodnie skonstruowanych postaci, by jego film poradzi艂 sobie bez empatycznego 艂adunku historii. Tymczasem akcenty "Niepokonanych" na niej w艂a艣nie polegaj膮. Je艣li ograbi膰 film z przy艣wiecaj膮cej mu idei, pozostaje niewiele - ci膮g estetycznych kadr贸w z id膮cymi przez pustyni臋 lud藕mi.