Harry Potter - wyczerpująca się żyła złota

Bloomsbury, brytyjski wydawca znanej i lubianej na całym świecie serii o Harrym Porterze poszukuje najwyraźniej kolejnego wielkiego tytułu, po tym, jak analizy przychodów firmy wykazały, że wraz z wyczerpaniem się nakładu siódmej części - Harry Potter and Deathly Hallows, zyski wydawnictwa mogą spaść nawet o 75%.

Rzecznik Bloomsbury, firmy, która zarobiła na sukcesie JK Rowling dziesiątki milionów funtów, wyjawił, że podstawa opodatkowania w wysokości £20 mln. z 2005 roku (rok publikacji 6-tego tomu), w 2006 wynosiła jedynie £5,5 mln (rok przerwy, między 6 a 7 tomem). Prezes wydawnictwa, Nigel Newton przyznał, że zeszły rok był dla niego „pełen wyzwań”, jednak wyraził jednocześnie swój optymizm. Stwierdził, że wraz z rozpoczęciem 2007 roku Bloomsbury miało dobry start, rada nadzorcza zaś już opracowała strategię rozwoju, podług której będzie kłaść większy nacisk na dobre relacje z pisarzami, promowanie debiutów i przede wszystkim rozwój marketingu internetowego, wpływającego na przyciąganie coraz większej ilości firm zagranicznych, zainteresowanych na przykład kupnem praw autorskich.

Harry Potter - wyczerpująca się żyła złota
Źródło zdjęć: © Warner Bros.

By nie zostać uznanym za gołosłownego, Newton naświetlił planowany kierunek, jaki obiera Bloomsbury, rozpoczynając od kolejnej powieści Michaela Ondaatje, autora Angielskiego pacjenta oraz A thousand of splendid suns (Tysiąc przecudnych słońc), Khaleda Hosseiniego, autora bestsellera Kire runner.

Premierze ostatniej części Harry Potter and Deathly Hallows, według Newtona, po raz pierwszy towarzyszyłaby wychodząca jednocześnie wersja audio, czytana przez Stephena Frye’a.

Wartość rynkowa wydawnictwa Bloomsbury przez ostatnie dziesięć lat powiększyła się wielokrotnie, dzięki JK Rowling i jej serii. Pierwszy tom sagi, Harry Potter i kamień filozoficzny osiągnął sprzedaż rzędu 325 mln. egzemplarzy i został przetłumaczony na przeszło 60 języków.

Niezwykle ostry spadek w przychodach Bloomsbury, jaki nastąpił w 2006 roku stawia pod znakiem zapytania kwestię podrzymania dotychczasowego rozpędu, jakiego nabierze brytyjska oficyna w tym roku, roku publikacji siódmego i ostatniego tomu przygód młodego czarodzieja. Rada nadzorcza powołuje się na swoje 21-letnie doświadczenie w branży i zapewnia, że profity ze sprzedaży serii Rowling pozwoliły im na rozszerzenie swoich wpływów na światowym rynku wydawniczym i zdobycie praw autorskich do publikacji, które pozwolą podtrzymać dotychczasowe tempo rozwoju.

Swego rodzaju £24 mln. saldo na rachunku Bloomsbury przynajmniej na jakiś czas z całą pewnością rozwiewa wszelkie wątpliwości co do dalszej przyszłości brytyjskiego rekina rynku wydawniczego.

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (0)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (869 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.