Laury dla Janowskiej, Krauze i Reinharta w Zimbabwe
Podczas ceremonii zakończenia jednego z najważniejszych kobiecych festiwali w Zimbabwe - International Images Film Festival for Women, która odbyła się 28 listopada 2009 roku, większość nagród zdobył norweski film "Vinterkyss" w reżyserii Sary Johnsen oraz polskie filmy, które gościły w ramach specjalnego przeglądu filmu kobiecego.
07.12.2009 12:27
Wśród zdobywców nagród w konkursie głównym (o nagrody walczyło 13 obrazów) znalazła się Alina Janowska w kategorii Najlepsza Aktorka za swoją rolę w filmie "Niezawodny system" w reżyserii debiutantki Izabeli Szylko (nagrodę w imieniu aktorki odebrała reżyserka filmu). W kategorii Najlepszy Scenariusz zwycięzcami zostali Joanna Kos-Krauze oraz Krzysztof Krauze, a nagrodę za najlepsze zdjęcia przyznano Arturowi Reinhartowi za realizatorski geniusz wykazany w filmie "Pora umierać" Doroty Kędzierzawskiej.
Przemowę zamykającą Festiwal wygłosiła Kazimiera Szczuka, która przewodniczyła Jury Festiwalu. Wśród innych polskich gości festiwali znalazły się, m.in. Anna Maria Maliszewska (jedna z reżyserek-debiutantek "Demakijażu"), reżyserka Izabela Szylko oraz producentka Oriana Kujawska (Fundacja Film Polski).
Przegląd „Polskie kino kobiece” podczas IIFF w Zimbabwe zorganizowała Fundacja FilmGRAMM oraz Polski Instytut Sztuki Filmowej przy wsparciu Ambasady Rzeczypospolitej Polskiej w Pretorii.
Pełna lista nagród:
- Najlepszy krótki metraż: "Nasija", reż. Guillermo Ríos Bordón (Hiszpania)
- Najlepszy dokument: "The Greatest Silence", reż. Lisa F. Jackson (USA, Dem. Rep. Konga)
- Najlepszy scenariusz: Joanna Kos-Krauze, Krzysztof Krauze za "Plac Zbawiciela" (Polska)
- Najlepsza aktorka: Alina Janowska w "Niezawodny system" (Polska)
- Najlepsze zdjęcia: Artur Reinhart za "Pora umierać" (Polska)
- Najlepszy film: Vinterkyss, reż. "Sara Johnsen" (Norwegia)
- Najlepsza reżyserka: "Vinterkyss", reż. Sara Johnsen (Norwegia)
- Najlepszy obraz kobiet: "Vinterkyss", reż. Sara Johnsen (Norwegia)
- Nagroda publiczności: "Sunshine Cleaning", reż. Christine Jeffs (USA)