Netflix testuje nową funkcję. "Polacy lubią kombinować"
We Włoszech największa platforma streamingowa testuje mechanizm, który ma w zasadniczy sposób ograniczyć proceder współdzielenia konta pomiędzy osobami nie mieszkającymi w jednym gospodarstwie domowych. Jej celem jest zmniejszenie ogromnej różnicy pomiędzy liczbą abonentów a liczbą użytkowników.
Zgodnie z regulaminem Netfliksa, z jednego konta mogą korzystać tylko członkowie jednego gospodarstwa domowego. W praktyce często dzieje się jednak tak, że hasło do usługi jest przekazywane pomiędzy osobami, które nie mieszkają razem, np. członkami rodziny lub znajomymi. Jak podaje portal informacyjny Wirtualnemedia.pl, raport przeprowadzony w 2020 r. wykazał, że blisko połowa abonentów platformy streamingowej dzieli się hasłem z osobami spoza własnego gospodarstwa domowego.
Przypomnijmy, że już w marcu ubiegłego roku Netflix rozpoczął testowanie mechanizmu, które weryfikował abonentów. Wybrani losowo użytkownicy platformy byli zaskakiwani wyświetlanym na ekranie komunikatem: "Jeżeli nie mieszkasz z właścicielem tego konta, musisz założyć własne, aby kontynuować oglądanie". Aby dalej można było korzystać z serwisu należało wpisać otrzymany mailem lub sms-em kod. A taki kod otrzymywała jedynie osoba, która wykupiła subskrypcję, pozostawiać przy tym swoje dane kontaktowe.
Magdalena Różczka o seksizmie w branży filmowej. "Miałyśmy być tylko grzecznymi dziewczynkami"
W tej sytuacji trzeba było albo wykupić nową, własną subskrypcję, albo… zadzwonić do właściciela konta i poprosić o podanie kodu, który został wysłany na jego telefon lub pocztę elektroniczną.
Przez kilka miesięcy wydawało się, że test weryfikacji nie przyniósł oczekiwanych rezultatów i Netflix nie wprowadzi go na globalną skalę. Jednak na początku 2022 r. na pojawiające się komunikaty zaczęli skarżyć się użytkownicy we Włoszech. Wygląda też, że tym razem akcja nie dotyczy tylko wybranych kont, lecz ma znacznie szerszy zasięg.
Dorota Adamczyk, odpowiedzialna w "Gazecie Wyborczej" za strategię rozwoju, uważa, że rozwiązanie testowane obecnie we Włoszech nie przyniesie zadawalających rezultatów. W wywiadzie udzielonym Wirtualnymmediom.pl zwraca również uwagę, że "Polacy lubią kombinować i nie traktują dzielenia się kontem z bliskimi jako czegoś złego. Dla nich to raczej powód do dumy, że potrafią obejść system. Zresztą w Polsce jest większe społeczne przyzwolenie na to, że ktoś nie płaci, a korzysta z płatnych produktów".