Trwa ładowanie...

Oscary dla "The Hurt Locker", "Avatar" wielkim przegranym

Oscary dla "The Hurt Locker", "Avatar" wielkim przegranymŹródło: Kino Świat
dpw8kl0
dpw8kl0

Amerykański dramat "The Hurt Locker. W pułapce wojny" w reżyserii Kathryn Bigelow uhonorowano tegorocznym Oscarem za najlepszy film. Wbrew nadziejom Polaków statuetki nie zdobył natomiast dokument "Królik po berlińsku" Bartka Konopki.

Oscara za reżyserię dostała Kathryn Bigelow. W kategorii najlepszy aktor w roli głównej triumfował Jeff Bridges, a w kategorii najlepsza aktorka w roli głównej - Sandra Bullock.

  1. w historii gala Oscarów odbyła się w niedzielę (w nocy z niedzieli na poniedziałek czasu polskiego) w Teatrze Kodaka w Los Angeles.

W rywalizacji o statuetkę za najlepszy film dramat wojenny "The Hurt Locker. W pułapce wojny" pokonał m.in. "Avatara" Jamesa Camerona - obraz, który przez wielu uważany był za faworyta tegorocznej edycji Oscarów.

dpw8kl0

Kathryn Bigelow jest byłą żoną Jamesa Camerona. Akcja jej filmu rozgrywa się współcześnie w Iraku. Bohaterami są amerykańscy żołnierze - oddział saperów dowodzony przez młodego sierżanta uwielbiającego ryzykowne, podnoszące poziom adrenaliny sytuacje na granicy życia i śmierci.

Oprócz statuetek za najlepszy film i za reżyserię, dramat "The Hurt Locker. W pułapce wojny" zdobył nagrody w kategoriach: scenariusz oryginalny (Oscar dla scenarzysty Marka Boala), montaż, dźwięk (Sound mixing) i montaż dźwięku (Sound editing).

Bigelow i Boal podkreślali podczas ceremonii, że swój film dedykują m.in. amerykańskim żołnierzom walczącym w Iraku.

Widowiskowy "Avatar" - film science-fiction o zamieszkującej planetę Pandora humanoidalnej rasie Na'vi, której niebieskoskórzy przedstawiciele stworzyli kulturę opartą na głębokiej więzi duchowej między wszystkimi stworzeniami - otrzymał Oscary za scenografię, zdjęcia (nagroda dla włoskiego operatora Mauro Fiore) i efekty specjalne.

dpw8kl0

Aktor Jeff Bridges zdobył swoją statuetkę za główną rolę w dramacie muzycznym "Szalone serce" (reż. Scott Cooper), gdzie zagrał starzejącego się muzyka country. Jego bohater nadużywa alkoholu, boryka się z problemami osobistymi oraz kryzysem twórczym.

Oscara dla Sandry Bullock przyznano z kolei za jej kreację w dramacie sportowym "The Blind Side" (reż. John Lee Hancock). Aktorka wcieliła się tam w kobietę z przedmieścia, która otacza macierzyńską opieką czarnoskórego nastolatka. Wspierany przez nią chłopak zostaje gwiazdą futbolu amerykańskiego. 45-letnia Bullock przyznała podczas gali, że początkowo zamierzała odrzucić rolę w tym filmie. W kategorii najlepszy aktor drugoplanowy triumfował w tym roku Austriak Christoph Waltz. Amerykańska Akademia Filmowa doceniła go za rolę pułkownika SS Hansa Landy w filmie Quentina Tarantino "Bękarty wojny". Waltz był uważany za faworyta w tej kategorii.

Statuetka za najlepszą drugoplanową rolę żeńską przypadła Mo'Nique, czarnoskórej aktorce z USA, która wystąpiła w filmie "Precious: Based on the Novel Push by Saphire" Lee Danielsa. Mo'Nique zagrała w tym filmie matkę wychowującą w okrutny sposób nastoletnią córkę.

dpw8kl0

Za najlepszy pełnometrażowy film animowany amerykańska Akademia Filmowa uznała "Odlot" w reżyserii Pete'a Doctera. "Odlot" nagrodzono ponadto Oscarem za muzykę - zdobył go amerykański kompozytor Michael Giacchino. Konkurentami Giacchino byli m.in. trzej bardzo znani kompozytorzy: Amerykanin James Horner (nominowany za muzykę do "Avatara"), Niemiec Hans Zimmer (nominowany za muzykę do "Sherlocka Holmesa") i Francuz Alexandre Desplat (nominacja za muzykę do "Fantastycznego Pana Lisa").

Oscar w kategorii najlepszy film nieanglojęzyczny przypadł w tym roku twórcom z Argentyny. Akademia Filmowa uhonorowała obraz "The Secret in Their Eyes" ("El Secreto de Sus Ojos"), wyreżyserowany przez Juana Jose Campanellę. Jest to kryminalna historia mężczyzny, który usiłuje rozwiązać sprawę zagadkowego morderstwa sprzed prawie 30 lat. W rywalizacji o statuetkę argentyński film pokonał m.in. "Białą wstążkę" (produkcja Niemiec i Austrii) austriackiego reżysera Michaela Hanekego.

Wbrew nadziejom Polaków Oscara w kategorii najlepszy krótkometrażowy dokument nie otrzymał "Królik po berlińsku" w reżyserii Bartka Konopki. W tej kategorii triumfowała produkcja amerykańska - "Music by Prudence" (reż. Roger Ross Williams). Sam Bartek Konopka uważał, że właśnie ten film może być najpoważniejszym konkurentem "Królika..." w walce o Oscara. "+Music by Prudence+ to film o dziewczynie z Zimbabwe, która jest niepełnosprawna i poprzez śpiew pokonuje swoje ograniczenia. "Wzruszająca historia, działająca na emocje" - mówił 37-letni Konopka na konferencji prasowej w Warszawie pod koniec lutego.

dpw8kl0

"Królik po berlińsku" - dokument kreatywny z użyciem materiałów archiwalnych i animacji - jest koprodukcją polsko-niemiecką. Głównym producentem tego filmu jest Anna Wydra z firmy MS Films z Warszawy. Niemieckim koproducentem jest firma produkcyjna ma.ja.de Filmproduktion. Do projektu dołączyły również: fiński nadawca YLE, belgijski Lichtpunkt, holenderski VPRO, niemieckie MDR, RBB i ARTE oraz Telewizja Polska. Ponadto projekt wsparły m.in. Polski Instytut Sztuki Filmowej i Mistrzowska Szkoła Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy.

Podczas gali przyznano ponadto Oscary m.in. w kategoriach: najlepsze kostiumy, charakteryzacja, piosenka.

Oto pełna lista laureatów:

Najlepszy film:
"The Hurt Locker. W pułapce wojny"

dpw8kl0

Najlepszy aktor:
Jeff Bridges ("Szalone serce")

Najlepsza aktorka:
Sandra Bullock ("The Blind Side")

Najlepszy aktor drugoplanowy:
Christoph Waltz ("Bękarty wojny")

Najlepsza aktorka drugoplanowa:
Mo'Nique ("Precious: Based on the Novel "Push' by Sapphire")

Najlepszy reżyser:
Kathryn Bigelow ("The Hurt Locker. W pułapce wojny")

Najlepszy scenariusz adaptowany:
Geoffrey Fletcher ("Precious: Based on the Novel "Push" by Sapphire")

dpw8kl0

Najlepszy scenariusz oryginalny:
Mark Boal ("The Hurt Locker. W pułapce wojny")

Najlepszy film nieanglojęzyczny:
"El Secreto de Sus Ojos" (Argentyna)

Najlepszy film animowany:
"Odlot"

Najlepsze zdjęcia:
Mauro Fiore ("Avatar")

Najlepszy montaż:
Bob Murawski, Chris Innis ("The Hurt Locker. W pułapce wojny")

Najlepsza charakteryzacja:
Barney Burman, Mindy Hall i Joel Harlow ("Star Trek")

Najlepsza scenografia i dekoracje:
Rick Carter and Robert Stromberg, Kim Sinclair ("Avatar")

Najlepsze kostiumy:
Sandy Powell ("Młoda Victoria")

Najlepsza muzyka:
Michael Giacchino ("Odlot")

Najlepsza piosenka:
"The Weary Kind (Theme from Crazy Heart)" z "Szalone serce", muzyka i słowa: Ryan Bingham i T Bone

Najlepszy montaż efektów dźwiękowych:
Paul N.J. Ottosson ("The Hurt Locker. W pułapce wojny")

Najlepszy dźwięk:

Paul N.J. Ottosson i Ray Beckett ("The Hurt Locker. W pułapce wojny")

Najlepsze efekty specjalne:
Joe Letteri, Stephen Rosenbaum, Richard Baneham and Andrew R. Jones ("Avatar")

Najlepszy długometrażowy film dokumentalny:
"The Cove"

Najlepszy krótkometrażowy film dokumentalny:
"Music by Prudence" - Roger Ross Williams and Elinor Burkett

Najlepszy animowany film krótkometrażowy:
"Logorama" - Nicolas Schmerkin

Najlepszy aktorski film krótkometrażowy:
"The New Tenants" - Joachim Back, Tivi Magnusson

Zobacz także:

**[

ALE WPADKA! PIJANA NA PODIUM ]( http://film.wp.pl/mariah-carey-kompletnie-pijana-odbiera-nagrode-6025283748565633g ) * *[

DZIENNIKARKA UBLIŻYŁA NIEPEŁNOSPRAWNEJ ]( http://film.wp.pl/polsat-zaplaci-za-wyskoki-kazimiery-szczuki-6025283571462785g ) * *[

SŁYNNA POLKA NAGUSIEŃKO ]( http://film.wp.pl/pawlakowna-o-zlotym-sercu-6025283556319873g ) * *[

CICHOPEK ZATRUDNIŁA SOBOWTÓRA?! ]( http://aleseriale.pl/gid,5895,img,219267,fototemat.html ) **

dpw8kl0
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dpw8kl0

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj