Thierry Lhermitte
Miejsce urodzenia: | Boulogne-Billancourt, Hauts-de-Seine, Francja |
Scenarzysta: | |
Filmografia: | Mężczyźni wolą grubaski (1981) (Hervé) Bankierka (1980) (Devoluy) Kolacja dla palantów (1998) (Pierre Brochant) Femme de mon pote, La (1983) (Pascal) Plotka (2001) (Guillaume) Śmiertelne zmęczenie (1994) (gra siebie) Valseuses, Les (1974) (Portier) Piano Bar (2002) (Thierry) Zły duch (2003) (Vincent Porel) Amerykański wilkołak w Paryżu (1997) (Dr. Thierry Pigot) Marquise (1997) (Ludwik XIV) Rozwód po francusku (2003) (Edgar Cosset) |
Francuski aktor, komik, scenarzysta i producent, znany przede wszystkim z udziału w głośnych, francuskich komediach: „Opaleni”, „Skorumpowani”, „Kolacja dla palantów”, czy „Plotka”.
Urodził się 24 listopada 1952 roku w Boulogne-Billancourt we Francji. Karierę zaczynał na początku lat 70-tych, jako członek komediowej grupy Le Splendid. Lhermitte był autorem skeczy, ale i jednym z głównych aktorów. Sukces grupy, której członkami byli m.in. Josiane Balasko, Christian Clavier, Michel Blanc i Gérard Jugnot, dość szybko przeniósł się z estrady na ekrany.
Wspólnym debiutem filmowym grupy Le Splendid była krótkometrażowa komedia „Bonne présentation exigée” (1974), a pierwszym wielkim sukcesem – komedia „Opaleni” Patrice’a Leconte’a (1978), która doczekała się aż dwóch sequeli: „Slalom niespecjalny” (1979) i „Opaleni – przyjaciele na całe życie” (2006). Z kolegami z grupy współpracował wielokrotnie. Jednymi z ich głośniejszych, wspólnych realizacji były komedie: „Klara i przystojniacy” Jacquesa Monneta, z Danielem Auteilem (1980) oraz „Święty Mikołaj to śmieć” Jeana- Marie Poiré (1982).
Równolegle toczyła się samodzielna kariera ‘nieśmiałego amanta’, jak nazywany był swego czasu przez media. W 1974 roku wystąpił u boku Gérarda Depardieu, Jeanne Moreau i Isabelle Huppert w głośnej komedii „Jaja” Bertranda Bliera, a już wkrótce dał pierwsze nie komediowe występy: w historyczno-wojennym filmie „Niech się zacznie zabawa” (1975) i dramacie „Zepsute dzieci” (1977) Bertranda Taverniera oraz u boku Romy Schneider w „Bankierce” (1980).
Grał u boku pięknych pań: Isabelle Adjani („Za rok... jak dobrze pójdzie” 1981), Isabelle Huppert („Dziewczyna mojego kumpla” Bliera 1983), Valerii Golino („Zeszłego lata w Tangerze”) i Catherine Zety-Jones („Baśnie tysiąca i jednej nocy” Philippe’a de Broki 1990) i zaliczył anglojęzyczny debiut (dramat/romans „Do września” z Karen Allen 1984), jednak największą sławę w dekadzie lat 80-tych przyniosły mu występy w duecie z Phillippem Noiretem w cyklu komedii „Skorumpowani” Claude’a Zidiego (1984, 1990).
Począwszy od reżyserskiego debiutu w postaci komedii „Tajemnice profesjonalizmu doktora Apfelglücka” wg własnego scenariusza, uaktywnił swoją działalność jako producent i scenarzysta. Był m.in. autorem scenariusza i jednym z producentów głośnej komedii „Z dżungli do dżungli” z Timem Allenem (1998).
Jednocześnie stale występował, a do najsłynniejszych komedii z jego udziałem należy zaliczyć na pewno kostiumową „Markizę” z Sophie Marceau (1997), filmy Francisa Vebera: „Kolacja dla palantów” z Jacquesem Villeretem (1998) i „Plotka” z Danielem Auteuilem i Gérardem Depardieu (2001) oraz anglojęzyczny „Rozwód po francusku” Jamesa Ivory, z Kate Hudson i Naomi Watts w rolach głównych (2003). W międzyczasie raz jeszcze miał okazję zaprezentować dramatyczny talent na planie dość głośnego romansu „Piano Bar” Claude’a Leloucha, z Jeremym Ironsem i Patricią Kaas (2002).
Ostatnio, prócz powrotu do słynnych ról z przeszłości w kolejnych sequelach „Skorumpowanych” (2003) i „Opalonych” (2006), pojawił się na planie takich komedii, jak: „Antidotum” z Clavierem i Villeretem (2005), „Pan Przeciętny” (2005), czy „Kłopotliwy gość” z Danielem Auteuilem (2007).
Komentarze