11 debiutów filmowych z całego świata w konkursie głównym festiwalu Tofifest 2016
Od egipskich ulic w ogniu zamieszek, po chorwackie mieszkanko z toksyczną rodziną w środku. 11 różnych opowieści zawartych w 11 debiutach i drugich filmach z kilkunastu krajów. Ujawniamy skład konkursu głównego On Air na festiwalu filmowym Tofifest 2016.
03.10.2016 | aktual.: 03.10.2016 11:36
Tofifest w On Air nagradza Złotymi Aniołami światowych debiutantów. Skład tego konkursu jest autorskim wyborem dyrektorki festiwalu, Kafki Jaworskiej. Selekcja, zgodnie z mottem festiwalu, pokazuje „niepokorne” spojrzenia na współczesny świat i człowieka. Większość będzie miała w Toruniu polskie premiery. Poznajcie „złotą jedenastkę”.
Na placu Tahrir i w paryskim kabarecie
Trzy filmy oparte są na wydarzeniach historycznych.
„Ten film może zmienić sposób, w jaki świat Zachodni postrzega demokrację i politykę Bliskiego Wschodu” – tak brzmiał SMS jaki odczytał z zaskoczeniem reżyser Mohamed Diab. Z zaskoczeniem, gdyż przysłał go sam Tom Hanks, dziękując za możliwość obejrzenia filmu „Clash” (“Eshtebak”). Pierwszy egipski film w konkursie głównym Tofifest przenosi widza w środek krwawych zamieszek z 2013 roku w Kairze. Pokaz w Toruniu będzie polską premierą.
Na faktach oparty jest też debiut czeskiego duetu Petr Kazda - Tomáš Weinreb, „Já, Olga Hepnarová” („I, Olga Hepnarova”). Tytułowa bohaterka była ostatnią kobietą w byłej Czechosłowacji, na której wykonano karę śmierci. Główną rolę zagrała Michalina Olszańska młoda gwiazda polskiego kina.
Na Tofifest odbędzie się też polska premiera francuskiego filmu „The Dancer” („La Danseuse”). Historia sfilmowana przez Stéphanie Di Giusto opowiada o zapomnianej twórczyni podwalin tańca współczesnego, Loïe Fuller. Olśniewającą, kochana przez największych artystów - Toulouse-Lautreca, bracia Lumière czy Rodina, u szczytu kariery zepchnięta została na drugi plan przez Isadorę Duncan. Potem złamana osobistym dramatem, odeszła w cień i pozostaje do dziś zapomniana. W roli Duncan, reżyserka obsadziła Lily-Rose Depp, córkę Johnnie’go Deepa i Vanessy Paradise.
W nieco krzywym zwierciadle
Dwa kolejne filmy to „tragikomedie z dystansem”.
“Toni Erdmann” w reżyserii Maren Ade stał się wydarzeniem tegorocznego festiwalu w Cannes. Krytyka traktuje się go jako faworyta do Oscara 2017 w kategorii Najlepszy Film Nieanglojęzyczny. W Cannes dostał on najwyższe noty w rankingu krytyków w „Screen International”. To słodko – gorzka opowieść o ojcu, który aby odnaleźć kontakt ze swoją dorosłą córką, wciela się w wymyśloną postać Toniego Erdmanna, czyli w swoje szalone i ekscentryczne alter ego.
Rosyjska „Zoologia” („Zoologiya”) idzie dalej w absurdzie. Reżyser Ivan I. Tverdovsky opowiada o Nataszy, kobiecie w średnim wieku, która pracuje w zoo. Wiedzie zwykłe, szare życie i na wiele już nie liczy, gdy pewnego dnia... wyrasta jej ogon. Natasza postanawia jednak wykorzystać to do przedefiniowania siebie jako osoby i kobiety.
Morfina i atrament
Te filmy przenoszą nas w realny świat współczesnego człowieka.
Film Ralicy Petrovej „Godless” („Bezbog”), który zwyciężył festiwal w Locarno, ma polską premierę w Toruniu. The Hollywood Reporter nazwał go „wciągającym czarnym thrillerem”. To poruszająca historia pielęgniarki w domu starców, która kradnie, narkotyzuje się i nie ma hamulców przed morderstwem gdy grozi jej wykrycie procederu.
Kolejna polska premiera na Tofifest, to pokaz amerykańsko – francuskiego filmu „Her Composition”. Reżyser Stephan Littger w swoim debiucie opowiada o młodej kompozytorce, która gdy straci szanse na dalszy rozwój, sięgnie po co najmniej zaskakujące rozwiązanie w ekskluzywnej agencji towarzyskiej.
W “Taste of Ink” (“Compte tes blessures”) Morgana Simona, bohaterem jest dwudziestokilkuletni Vincent, który zajmuje się tatuowaniem, a „dziary” są jedyną rzeczą jaką umie. Może dlatego jego życie jest pasmem niepowodzeń. Jak podkreślali krytycy, w tym filmie poznajemy zupełnie inny Paryż. Alternatywny, subkulturowym „pisany” tatuażem i ogłuszającą muzyką. Film będzie miał na Tofifest swoją Polską premierę.
Daleko od chorwackich plaż
W konkursie w tym roku znalazły się dwa chorwackie debiuty. Oba zabierają nas do Chorwacji, w której nie uświadczysz adriatyckich plaż.
W debiucie Hany Jušić “Quit Staring at My Plate” (“Ne gledaj mi u pijat”) oglądamy historię o więzieniu jakim bywa własna rodzina. Ale też historię o wyzwoleniu które może przynieść coś najbardziej nieoczkiwanego. Np. przygodny seks.
Polską premierę będzie miała „Trampolina” („Trampolin”) Katariny Zrinka Matijević. Głównymi bohaterami tego filmu są kobiety w kluczowych etapach życia: Lina - dziewczynka, która zaczyna rozumieć świat, Nika - nastolatka, która staje się kobietą i Nikolina - kobietą, która staje się matką. Wszystkie trzy doświadczyły przemocy domowej, wszystkie boja się, że powtórzą w swoim życiu ten schemat.
Syreny z polskich wód
W konkursie znalazł się też, najbardziej szalony polski debiut ostatnich miesięcy „Córki dancingu” („Lure”). Wyreżyserowała go Agnieszka Smoczyńska, której pierwsze filmy „3 love” i „Kapelusz” nagradzaliśmy na Tofifest w 2004 roku. Agnieszka była też naszą jurorką.
14.Międzynarodowy Festiwal Filmowy Tofifest odbędzie się w Toruniu w dniach 15 23 października 2016. Osią wiodącą tegorocznej edycji będzie dyskusja o walce o godność człowieka w nawiązaniu do filmu Ridley’a Scotta „Thelma i Louise”, który w tym roku obchodzi 25-lecie premiery. Festiwal otworzy koncert „Steve Nash & Film Orchestra” z gościnnym udziałem Tomasza Organka i Natalii Nykiel. Zakończy Koncert „Tribute to David Bowie”, gdzie piosenki Mistrza zaśpiewają Brodka, Skubas, Natalia Przybysz, Tomek Makowiecki i Tymon Tymański. Bilety na oba koncerty już dostępne na www.bilety24.pl.
MFF Tofifest 2016: konkurs główny ON AIR, dla debiutów i drugich filmów fabularnych
Córki dancingu (Lure), reż. Agnieszka Smoczyńska; Polska 2015, 92’
Godless (Bezbog), reż. Ralitza Petrova; Bułgaria, Dania, Francja 2016, 99’
Her Composition, reż. Stephan Littger; USA, Niemcy 2015, 93’
Já, Olga Hepnarová (I, Olga Hepnarova), reż. Petr Kazda, Tomáš Weinreb; Czechy, Francja, Polska, Słowacja 2016, 105’
Quit Staring at My Plate (Ne gledaj mi u pijat) reż. Hana Jušić; Chorwacja, Dania 2016, 105’
Taste of Ink (Compte tes blessures), reż. Morgan Simon; Francja 2016, 80’
The Clash (Esterbak) reż. Mohamed Diab Egipt, Francja 2016, 97’
The Dancer (La Danseuse), reż. Stéphanie Di Giusto; Francja, Belgia 2016, 108’
Toni Erdmann, reż. Maren Ade; Niemcy, Austria 2016, 162’
Trampolina (Trampolin), reż. Katarina Zrinka Matijević; Chorwacja 2016, 82’
Zoologia (Zoologiya), reż. Ivan I. Tverdovsky; Rosja, Francja, Niemcy 2016, 87’