Demokratyczne, tajne i bezpośrednie, z certyfikatem NATO… Orły "nie do złamania"!
Już wkrótce – w poniedziałek 4 marca – odbędzie się 26. Gala Polskich Nagród Filmowych Orły. O tym, którzy twórcy otrzymają prestiżowe statuetki, decyduje ponad 850 członków Polskiej Akademii Filmowej. Obecnie trwa drugi etap głosowania Akademii, który wyłoni Laureatów. Na czym w praktyce polega ten proces? Kto odpowiada za tajność głosowania? W tle certyfikat NATO i amerykańskie Oscary. Oto Orły od kuchni!
"W pełni demokratyczne, tajne i bezpośrednie. Nie do złamania" – tak o Polskich Nagrodach Filmowych mówił Dariusz Jabłoński, prezydent Polskiej Akademii Filmowej i pomysłodawca Orłów, podczas ogłoszenia nominacji do tegorocznej edycji. Ani on, ani żaden inny przedstawiciel Niezależnej Fundacji Filmowej, organizatora Orłów, nie zna wyników głosowania Akademii aż do momentu publicznego otwarcia kopert na scenie Teatru Polskiego, podczas transmisji na żywo. Biorąc pod uwagę, że w dwuetapowym głosowaniu bierze udział ponad 850 członków Polskiej Akademii Filmowej, samo przeprowadzenie głosowania i zliczania głosów, a potem utrzymania go w tajemnicy, to nie lada przedsięwzięcie.
Stoi za nim światowa doradczo-audytorska firma PwC, oficjalny partner Orłów od chwili ich powstania 26 lat temu. To ta sama firma, która odpowiada za liczenie głosów Amerykańskiej Akademii Filmowej, której głosami przyznawane są Oscary. Warto wiedzieć, że PwC przeprowadza i strzeże tajności głosowania tylko dwóch Akademii na świecie: Oscarów i Orłów.
Aby wyłonić Nominowanych, a następnie Laureatów Polskich Nagród Filmowych, członkowie Akademii oddają głosy w tajnym, poufnym, indywidualnym i dwuetapowym głosowaniu. Wyniki zliczają wybrani partnerzy PwC, których obowiązkiem jest zapewnienie poprawności całego procesu i tajemnicy głosowania aż do chwili publicznego otwarcia kopert.
Sam proces przeliczania odbywa się w tajnej kancelarii PwC. To pomieszczenie posiadające certyfikat bezpieczeństwa NATO: pozbawione okien, z drzwiami o grubości 50 cm i systemem szyfrującym wejścia oraz wyjścia partnerów. Czas, jaki partnerzy spędzają w kancelarii, jest zapisywany w specjalnym rejestrze. Miejsce, gdzie znajduje się kancelaria, pozostaje ścisłą tajemnicą firmy i tylko niewielu najwyższych rangą partnerów PwC wie, gdzie znajduje się to pomieszczenie.
By wyeliminować ryzyko popełnienia błędu, za poprawność i tajemnicę wyników odpowiada dwóch Partnerów PwC, którzy spełniają najwyższe standardy audytorskie, poparte międzynarodowymi certyfikatami. W 26. edycji Orłów to Katarzyna Podgórna i Piotr Wyszogrodzki.
Koperty z wynikami głosowania, do czasu ich oficjalnego otwarcia, przechowywane są w sejfie tajnej kancelarii. Partnerzy PwC pieczętują je osobiście. Począwszy od pierwszej edycji Orłów do dziś służy im do tego specjalna, mechaniczna lakownica. Zalakowane koperty z wynikiem głosowania Akademii tuż przed Galą Orłów, na której ujawniana jest ich zawartość, są dostarczane na scenę bezpośrednio przez partnerów PwC. Nikt inny nie ma do nich dostępu, nikt nie może ich dotknąć. Zalakowane koperty są przekazywane odczytującym werdykt Akademii tuż przed wejściem na scenę, na której w świetle kamer jest łamany lak zabezpieczającej pieczęci.
– Poza samą kwestią czysto audytorską, zawsze jest masa pozornie drobnych rzeczy do ustalenia – wspominał Wojciech Roman, pierwszy w historii partner PwC, który zliczał głosy Polskiej Akademii. – Szczególnie utkwiła mi w pamięci kwestia doboru kopert. Z jakiego papieru, jak mają się zamykać, czy będą się elegancko otwierać na oczach widowni, czy powinienem je mieć w wewnętrznej kieszeni marynarki, czy może w aktówce, jak ma wyglądać "plomba", jak ma wyglądać kartka z nazwiskiem i jak ma być włożona do koperty, żeby przy wyjmowaniu kamery nie wypatrzyły nazwisk laureatów zanim nie zostaną odczytane. I jeszcze tysiące innych tego typu kwestii. No i oczywiście tak bliskie spotkanie ze światem filmu, z jego najznakomitszymi reprezentantami, reżyserami, aktorami, producentami, też zostało w mojej pamięci jako wspaniałe przeżycie – mówił.
Izabela Wójcik, Dyrektor Polskich Nagród Filmowych również podkreśla wartość synergii, jaka charakteryzuje współpracę między Orłami a PwC. – Okazuje się, że pozornie odmienne perspektywy ludzi filmu i osób, których domeną na co dzień pozostaje biznes, wzajemnie się dopełniają i inspirują. Dzięki PwC zyskaliśmy Partnera w najszerszym tego słowa znaczeniu. To relacja oparta na profesjonalizmie, transparentności i rzetelności. A przede wszystkim na zaufaniu, które od 26 lat pozostaje fundamentem naszej współpracy.
Spotkanie z Nominowanymi i konferencję prasową, podczas której dowiemy się, kto został tegorocznym zdobywcą Orła w kategorii Osiągnięcia Życia, zaplanowano na czwartek 29 lutego.
26. Gala Orłów odbędzie się w poniedziałek 4 marca w Teatrze Polskim w Warszawie i będzie transmitowana na antenie CANAL+.
Szczegółowe informacje i regulamin Polskich Nagród Filmowych Orły dostępne są na stronie www.pnf.pl. Wszystkie wydarzenia związane z 26. edycją Orłów relacjonowane są w mediach społecznościowych:
Relacja z ogłoszenia Nominacji, Facebook: https://www.facebook.com/pnforly/
Instagram: https://www.instagram.com/pnf_orly/
26. POLSKIE NAGRODY FILMOWE ORŁY – NOMINACJE
KATEGORIA NAJLEPSZY FILM
ZIELONA GRANICA
reżyseria: Agnieszka Holland
produkcja: Metro Lato sp. z o.o
CHŁOPI
reżyseria: DK Welchman, Hugh Welchman
produkcja: Breakthru Productions Sp. z o.o.
DOPPELGÄNGER. SOBOWTÓR
reżyseria: Jan Holoubek
produkcja: TVN Warner Bros. Discovery
FILIP
reżyseria: Michał Kwieciński
produkcja: Telewizja Polska
KOS
reżyseria: Paweł Maślona
produkcja: Aurum Film
KATEGORIA NAJLEPSZA REŻYSERIA
Jan Holoubek za film DOPPELGÄNGER. SOBOWTÓR
Michał Kwieciński za film FILIP
Paweł Maślona za film KOS
Grzegorz Dębowski za film TYLE CO NIC
Agnieszka Holland za film ZIELONA GRANICA
KATEGORIA NAJLEPSZY SCENARIUSZ
Andrzej Gołda za film DOPPELGÄNGER. SOBOWTÓR
Michał Kwieciński, Michał Matejkiewicz za film FILIP
Michał A. Zieliński za film KOS
Grzegorz Dębowski za film TYLE CO NIC
Maciej Pisuk, Gabriela Łazarkiewicz-Sieczko, Agnieszka Holland za film ZIELONA GRANICA
KATEGORIA NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA KOBIECA
Kamila Urzędowska za film CHŁOPI
Lena Góra za film IMAGO
Magdalena Cielecka za film LĘK
Marta Nieradkiewicz za film LĘK
Maja Ostaszewska za film ZIELONA GRANICA
KATEGORIA NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA MĘSKA
Jakub Gierszał za film DOPPELGÄNGER. SOBOWTÓR
Eryk Kulm jr za film FILIP
Bartosz Bielenia za film KOS
Tomasz Włosok za film ZIELONA GRANICA
Leszek Lichota za film ZNACHOR
KATEGORIA NAJLEPSZE ZDJĘCIA
Bartłomiej Kaczmarek za film DOPPELGÄNGER. SOBOWTÓR
Michał Sobociński za film FILIP
Piotr Sobociński jr za film KOS
Paweł Edelman za film THE PALACE
Tomasz Naumiuk za film ZIELONA GRANICA
KATEGORIA NAJLEPSZA MUZYKA
Łukasz "L.U.C." Rostkowski za film CHŁOPI
Jan Komar za film DOPPELGÄNGER. SOBOWTÓR
Zygmunt Konieczny za film FIGURANT
Mikołaj Trzaska za film KOS
Paweł Lucewicz za film ZNACHOR
KATEGORIA NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA MĘSKA
Tomasz Schuchardt za film DOPPELGÄNGER. SOBOWTÓR
Robert Więckiewicz za film FILIP
Jacek Braciak za film KOS
Robert Więckiewicz za film KOS
Piotr Pacek za film KOS
KATEGORIA NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA KOBIECA
Ewa Kasprzyk za film CHŁOPI
Katarzyna Herman za film DOPPELGÄNGER. SOBOWTÓR
Sandra Drzymalska za film FILIP
Agnieszka Grochowska za film KOS
Kinga Preis za film ŚWIĘTO OGNIA
KATEGORIA NAJLEPSZY FILM DOKUMENTALNY
APOLONIA, APOLONIA
reżyseria: Lea Glob
produkcja: Danish Documentary, Staroń-Film, HBO Max
PIANOFORTE
reżyseria: Jakub Piątek
produkcja: Telemark
SKĄD DOKĄD
reżyseria: Maciek Hamela
produkcja: Affinity Cine, Pemplum
TWARZE AGATY
reżyseria: Małgorzata Kozera-Topińska
produkcja: Plesnar&Krauss FILMS
VIKA!
reżyseria: Agnieszka Zwiefka
produkcja: MY WAY STUDIO
KATEGORIA NAJLEPSZY MONTAŻ
Rafał Listopad za film DOPPELGÄNGER. SOBOWTÓR
Nikodem Chabior za film FILIP
Piotr Kmiecik za film KOS
Milenia Fiedler za film LICZBA DOSKONAŁA
Rafał Listopad za film STRZĘPY
KATEGORIA NAJLEPSZA SCENOGRAFIA
Marek Warszewski za film DOPPELGÄNGER. SOBOWTÓR
Katarzyna Sobańska, Marcel Sławiński za film FILIP
Anna Anosowicz za film KOS
Joanna Macha za film RAPORT PILECKIEGO
Joanna Macha za film ZNACHOR
KATEGORIA NAJLEPSZE KOSTIUMY
Katarzyna Lewińska za film CHŁOPI
Weronika Orlińska za film DOPPELGÄNGER. SOBOWTÓR
Magdalena Biedrzycka, Justyna Stolarz za film FILIP
Dorota Roqueplo za film KOS
Małgorzata Zacharska za film ZNACHOR
KATEGORIA NAJLEPSZA CHARAKTERYZACJA
Karolina Kordas, Alina Janerka, Wanda Tatucha-Kędzierzawska za film AKADEMIA PANA KLEKSA
Mirela Zawiszewska, Justyna Osińska za film DOPPELGÄNGER. SOBOWTÓR
Agnieszka Jońca za film FIGURANT
Dariusz Krysiak za film FILIP
Aneta Brzozowska za film KOS
Dariusz Krysiak za film NIEBEZPIECZNI DŻENTELMENI
KATEGORIA NAJLEPSZY FILMOWY SERIAL FABULARNY
1670
reżyseria: Maciej Buchwald, Kordian Kądziela
scenariusz: Jakub Rużyłło
produkcja: Akson Studio dla Netflix
ABSOLUTNI DEBIUTANCI
reżyseria: Kamila Tarabura, Katarzyna Warzecha
scenariusz: Nina Lewandowska, Kamila Tarabura, Jędrzej Napiecek
produkcja: ATM Grupa dla Netflix
INFAMIA
reżyseria: Anna Maliszewska, Kuba Czekaj
scenariusz: Dana Łukasińska, Julita Olszewska, Anna Maliszewska
produkcja: Watchout Studio dla Netflix
INFORMACJA ZWROTNA
reżyseria: Leszek Dawid
scenariusz: Kacper Wysocki
produkcja: Opus TV dla Netfllix
WARSZAWIANKA
reżyseria: Jacek Borcuch
scenariusz: Jakub Żulczyk
produkcja: Magnolia Films dla HBO Europe
KATEGORIA NAJLEPSZY DŹWIĘK
Michał Jankowski za film CHŁOPI
Kacper Habisiak, Marcin Kasiński, Przemysław Kamieński za film DOPPELGÄNGER. SOBOWTÓR
Krzysztof Jastrząb za film FIGURANT
Filip Krzemień, Marcin Kasiński, Mariusz Wysocki za film FILIP
Radosław Ochnio, Adam Szlenda, Filip Krzemień za film KOS
Leszek Freund za film ŚWIĘTO OGNIA
Robert Czyżewicz za film ZNACHOR
KATEGORIA ODKRYCIE ROKU
Łukasz "L.U.C." Rostkowski, muzyka, film CHŁOPI
Kamila Urzędowska, aktorka, film CHŁOPI
Michał Kwieciński, Michał Matejkiewicz, scenariusz, film FILIP
Michał A. Zieliński, scenariusz, film KOS
Grzegorz Dębowski, reżyseria, film TYLE CO NIC
KATEGORIA NAJLEPSZY FILM EUROPEJSKI
20.000 GATUNKÓW PSZCZÓŁ (20.000 especies de Abejas), reż. Estibaliz Urresola Solaguren Hiszpania
AFTERSUN (Aftersun), reż. Charlotte Wells
Wlk. Brytania / USA
BLISKO (Close), reż. Lukas Dhont
Belgia / Holandia / Francja
CICHA DZIEWCZYNA (An Cailin Ciuin), reż. Colm Bairead
Irlandia
W GORSECIE (Corsage), reż. Marie Kreutzer
Austria / Luksemburg / Niemcy / Francja
W TRÓJKĄCIE (Triangle of Sadness), reż. Ruben Ostlund
USA / Szwecja / Francja / Wlk. Brytania / Niemcy / Turcja / Dania / Grecja / Szwajcaria / Meksyk