Trwa ładowanie...
d4css8d

Eric Stoltz

Najnowsze informacje
Oceń jako pierwszy:
Miejsce urodzenia:

Whittier, Kalifornia, USA

Reżyser:
Filmografia:

Passion of Ayn Rand, The (1999) (Nathaniel)

Pulp Fiction (1994) (Lance)

Jerry Maguire (1996) (Ethan Valhere)

Murder of Crows, A (1999) (Thurman Parks III)

Heart of Justice, The (1992) (David Leader)

Rob Roy (1995)

Małe kobietki (1994) (John Brooke)

Anakonda (1997) (Dr. Steven Cale)

Herkules (1997) (Theseus)

Lionheart (1987) (Robert)

Money (1990) (Franck Cimballi)

Don`t Look Back (1996) (Jesse Parish)

Proroctwo (1995) (Simon)

Żyć szybko, umierać młodo (2002) (Mr Lance Lawson)

Efekt motyla (2004) (George Miller)

Common Ground (2000) (Johnny Burroughs)

Lot, The (1999) (Director Weller)

Our Guys: Outrage at Glen Ridge (1999) (Robert Laurino)

One Kill (1999)

Hi-Life (1998) (Jimmy)

Blackout Effect (1998) (John Dantley)

Pitch (1997) (siebie)

Killing Zoe (1994) (Zed)

Nagi w Nowym Jorku (1994) (Jake Briggs)

Foreign Affairs (1993) (Fred Turner)

Our Town (1989) (George Gibbs)

Say Anything... (1989) (Vahlere)

Siostra, siostra (1987) (Matt Rutledge)

Some Kind of Wonderful (1987) (Keith Nelson)

New Kids, The (1985) (Mark)

Surf II (1984) (Chuck)

Running Hot (1984) (Danny Hicks)

Wild Life, The (1984) (Bill Conrad)

Killer in the Family, A (1983) (Ricky Tison)

Paper Dolls (1982) (Steve)

Violation of Sarah McDavid, The (1981)

Powrót do przyszłości (1985) (Marty McFly)

Simian Line, The (2000) (Sam)

Highball (1997)

Dwa dni z życia doliny (1996) (Wes Taylor)

Inside (1996) (Marty Strydom)

Kicking and Screaming (1995) (Chet)

Roommates (1994) (1994) (Bill Thomas)

Woman at War, A (1991) (Franz Boehler)

Sensibility and Sense (1990) (Młodszy Edward)

Fly II, The (1989) (Martin)

Manifesto (1988) (Christopher)

Haunted Summer (1988) (Percy Shelley)

Code Name: Emerald (1985) (Andy Wheeler)

Seekers, The (1979)

Grass Is Always Greener Over the Septic Tank, The (1978) (Steve Benson)

Sleep With Me (1994) (Joseph)

Maska (1985) (Rocky Dennis)

Harvard Man (2001) (Teddy Carter)

Keys to Tulsa (1997) (Richter Boudreau)

Samotnicy (1992) (Mime)

House of Mirth, The (2000) (Lawrence Selden)

Fluke (1995) (Jeff Newman)

You're Still Not Fooling Anybody (1997) (Lance (archiwum))

Bodies, Rest & Motion (1993) (Sid)

W rytmie serca (1996) (Howard Cazsatt)

Mr. Jealousy (1997) (Lester Grimm)

Waterdance, The (1992) (Joel Garcia)

Ślicznotka z Memphis (1990) (Danny Daly)

Beztroskie lata w Ridgemont High (1982) (Stoner Bud)

d4css8d

Charakterystyczny aktor telewizyjny, teatralny i filmowy, silnie związany z amerykańskim kinem niezależnym. Mimo, że niezwykle rzadko można oglądać go w głośnych, hollywoodzkich produkcjach, jest postacią rozpoznawalną i popularną. Najsłynniejszą kreację stworzył u boku Cher w dramacie „Maska”.

Urodził się 30 września 1961 roku w Whittier w stanie Kalifornia. Jego rodzice zajmowali się muzyką, od wczesnego wieku dbając o odpowiednią edukację syna, który uczył się m.in. gry na pianinie i trąbce. Pod koniec lat 70. odkrył pasję aktorską, wiążąc się z trupą teatralną, z którą dał nawet kilka występów podczas festiwalu w Edynburgu. Karierę ekranową zaczynał od ról telewizyjnych.

Po debiucie w filmie „The Grass Is Always Greener Over the Septic Tank” (1978), dał jeszcze kilka występów na małym ekranie, a w 1982 roku po raz pierwszy wziął udział w filmie kinowym „Fast Times at Ridgemont High”, wg scenariusza Camerona Crowe, z Seanem Pennem, Forestem Whitekarem i Jennifer Jason Leigh.

* Przełomową rolą Stoltza była kreacja Rocky’ego – chłopca dotkniętego rzadką chorobą, deformującą ciało i twarz, w dramacie Petera Bogdanovicha „Maska”, z Cher, Samem Elliottem i Laurą Dern (1985, nominacja do Złotego Globu, nagroda ShoWest).*

Film odniósł spory sukces, przynosząc aktorowi szereg propozycji, które ten bez skrupułów odrzucał, konsekwentnie krocząc swoją ścieżką – z dala od blichtru i sławy wielkiego Hollywood, za to w bliskiej styczności z teatrem (nominacja do Tony za rolę w broadwayowskiej sztuce „Our Town” 1988) i kinem niezależnym.

Wielokrotnie miał styczność z takimi twórcami kina niezależnego, jak m.in. Cameron Crowe („Nic nie mów” 1989, „Samotnicy” 1992, „Jerry Maguire” 1996), Noah Baumbach („Kicking and Screaming” 1995, „Impreza za imprezą” i „Zazdrośnik” 1997), czy scenarzysta Roger Hedden („Dynamika ciał” Michaela Steinberga 1993, „Sleep with Me” Rory’ego Kelly 1994, debiut reżyserski „Hi-Life” 1998). Ponadto zdarzyło mu się wystąpić u tak znanych twórców, jak Ivan Passer („Nawiedzone lato” 1988), Terence Davies („Świat zabawy” 2000), Bill Condon („Siostra, siostra” 1987), czy Arthur Penn („Akta hańby” 1996).

* W 1992 roku zebrał pochlebne głosy krytyki za występ u boku Helen Hunt w dramacie „Taniec na wodzie” (Gold Special Jury Award na WorldFest Houston), a w dwa lata później zasłynął dzięki kreacjom u boku Julie Delpy w thrillerze „Napad” oraz obok Winony Ryder i Susan Sarandon w „Małych kobietkach”, zaś przede wszystkim dzięki występowi u Quentina Tarantino w „Pulp Fiction” (1994, nominacja do Independent Spirit Award za rolę drugoplanową).*

Spośród niewielu wysokobudżetowych produkcji, w których zagrał, na pewno warto wymienić horror „Mucha 2” (1989), historyczno-biograficzny film „Rob Roy” Michaela Catona – Jonesa, z Liamem Neesonem i Jessiką Lange (1997) i przygodowy horror „Anakonda” Luisa Llosy, z Jennifer Lopez i Johnem Voightem (1998).

Stoltz nie stronił od ról telewizyjnych. W latach 1994-98 dawał gościnne występy w serialu „Szaleję za tobą” z Helen Hunt, w latach 1998-99 grał lekarza w „Szpitalu Dobrej Nadziei”, a w 2003 roku wystąpił obok Felicity Huffman w mini-serialu „Coś nie tak”.To właśnie na małym ekranie zadebiutował również jako reżyser familijnego filmu dla dzieci „Ten okropny rok!” (2001, nominacja do Daytime Emmy). Ostatnim głośnym występem aktora na dużym ekranie była kreacja ojca-pedofila w thrillerze sci-fi „Efekt motyla” i rola w komedii „Childstar” z Jennifer Jason-Leigh (oba 2004).

Stoltz znany jest z licznych romansów i filmowych ról u boku swoich życiowych partnerek. Najwięcej tego typu występów dał u boku Bridget Fondy („Samotnicy”, „Dynamika ciał”, „W rytmie serca”, „Zazdrośnik”).

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4css8d
d4css8d
d4css8d
d4css8d

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj