Mike Nichols
Miejsce urodzenia: | Berlin, Niemcy |
Reżyser: | Fortune, The (1975) (Nicky) Klatka dla ptaków (1996) (Kevin Keeley) Pocztówki znad krawedzi (1990) (Lowell Korshack) Wojna Charliego Wilsona (2008) (Joanne Herring) Z księżyca spadłeś? (2000) (Susan Anderson) Biloxi Blues (1988) (Sgt. Toomey) Odnaleźć siebie (1991) (Sarah) Bliżej (2004) (Anna) Kto się boi Virginii Wolf? (1966) |
Filmografia: |
Amerykański reżyser filmowy i teatralny, producent.
Urodził się 6 listopada 1931 roku w Berlinie jako syn rosyjskiego Żyda. W 1939 roku, mając status uchodźców z nazistowskich Niemiec, wyjechali wraz z rodziną do USA. Był bardzo utalentowanym chłopcem, w szkole podobno określanym mianem „geniusza”.
Początkowo chciał zostać aktorem. Uczył się tego fachu m.in. w znanym Instytucie Lee Strasbergera. Tworzył sceniczny duet komediowy z Elaine May.
Później jednak odkrył inną pasję – początkowo wyłącznie jako reżyser teatralny. Ogromne sukcesy na tym polu, uznanie ze strony krytyki i publiczności zachęciły twórcę do spróbowania szczęście w filmie.
Jego debiutem była znakomita adaptacja sztuki „Kto się boi Wirginii Wolf?” (1966) z Elizabeth Taylor i Richardem Burtonem, która z miejsca przyniosła mu nominację do Oscara i Złotego Globu za reżyserię oraz nagrodę BAFTA dla Najlepszego Filmu.
Udany debiut przyćmiony został jednak przez kolejne, niedoścignione dzieło – „Absolwenta” (1967) z Dustinem Hoffmanem i Anne Bancroft. Reżyser otrzymał Oscara i Złoty Glob za reżyserię oraz nagrody BAFTA za reżyserię i dla Najlepszego Filmu.
W 1970 roku podjął się ekranizacji bestsellerowej powieści Josepha Hellera „Paragraf 22”, zaś rok później wyreżyserował erotyczny i tragikomiczny film z Jackiem Nicholsonem „Porozmawiajmy o kobietach” (1971, debiut w roli producenta).
Kolejne filmy – „Dzień delfina” (1973) i „Fortuna” (1975), mimo że z doborową obsadą, nie należały do udanych. Twórca skupił się więc ponownie na reżyserii teatralnej, zajął się też produkcją telewizyjną (serial „Family” 1976-1980).
Powrócił do łask jako reżyser filmowy, dzięki realizacji opartego na faktach dramatu „Silkwood” (1983, nominacja do Oscara i Złotego Globu za reżyserię) z Meryl Streep, Cher i Kurtem Russellem.
Na przełomie dekad zasłynął takimi obrazami, jak komedia romantyczna „Pracująca dziewczyna” (1988, nominacja do Oscara i Złotego Globu za reżyserię) i komediowe „Pocztówki znad krawędzi” (1990), ponownie z udziałem Meryl Streep.
Za współprodukcję „Okruchów dnia” Jamesa Ivory’ego nominowany był do Oscara i BAFTA (jako producent Najlepszego Filmu).
W 1994 roku nakręcił przebojowego „Wilka” z Jackiem Nicholsonem i Michelle Pfeiffer, następnie komedie „Klatka dla ptaków” (1996) i „Barwy kampanii” (1998).
W 2001 roku otrzymał dwie nagrody Emmy dla Najlepszego Reżysera oraz za współprodukcję, Nagrodę Jury Ekumenicznego podczas Berlinale oraz nominację do Złotego Niedźwiedzia za realizację filmu TV „Dowcip” z Emmą Thompson w roli głównej.
W 2003 roku zrealizował ambitny, poruszający problem AIDS miniserial „Anioły w Ameryce”, w którym spotkał się jeszcze raz z Meryl Streep, Emmą Thopmson i Alem Pacino (dwie nagrody Emmy za reżyserię i współprodukcję).
Ostatnią nominację do Złotego Globu za reżyserię przyniósł mu udany, tragikomiczny obraz, zatytułowany „Bliżej” (2005), z Natalie Nortman, Judem Law i Julią Roberts. W 2007 roku wyreżyserował dramat biograficzny pt. "Wojna Charliego Wilsona".
Komentarze