"Nie" dla przerywania filmów reklamami
Organizatorzy festiwalu Camerimage zwracają się do wszystkich gości Festiwalu Camerimage oraz wszystkich artystów związanych ze sztukami wizualnymi, aby wsparli apel o wprowadzenie zakazu przerywania filmów blokami reklamowymi w telewizjach komercyjnych. Rok temu, w czasie 13. edycji Camerimage, zebrani na festiwalu twórcy filmowi ogłosili w tej sprawie pierwszy, wspólny apel skierowany do władz państwa, Sejmu i Senatu oraz nadawców komercyjnych.
W czasie obrad pierwszego Forum Operatorskiego na Camerimage (Camerimage Forum) w ubiegłym roku, twórcy filmowi wyrazili swoje oburzenie wobec przerywania długimi blokami reklamowymi filmów emitowanych w telewizjach komercyjnych. Bloki takie, zdaniem filmowców, niszczą integralność struktury dzieła sztuki, jakim jest film. Ośmiominutowy blok reklam doprowadza do tego, że widz zapomina o co chodziło w filmie. Nie mówiąc już o tym, że traci szanse na podążanie za twórczym zamysłem reżysera, czy operatora, którzy przecież zaprojektowali ujęcia i sekwencje wg konkretnych założeń. Czy można sobie wyobrazić, że przerywany jest utwór muzyczny czy też koncert muzyczny w połowie wykonywania? A co by powiedzieli kibice sportowi, gdyby mecz piłki nożnej przerwano emisją bloku reklamowego w momencie, kiedy piłka jest na polu karnym?
Organizatorzy Camerimage uzyskali odpowiedź z Kancelarii Prezydenta oraz z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, która jednoznacznie stwierdza, iż pomimo słuszności apelu, problem może być rozwiązany tylko i wyłącznie na drodze rozwiązań prawnych na poziomie ustawodawstwa Unii Europejskiej. Dlatego też, apelujemy do gości Festiwalu Camerimage aby nawiązywali kontakty z Eurodeputowanymi, którym na sercu leżą sprawy kultury i jej właściwego rozwoju, aby stworzyć wspólną grupę parlamentarną, która wystąpiłaby z inicjatywą ustawodawczą do Parlamentu Europejskiego, która uniemożliwiałaby przerywanie filmów pokazywanych w telewizji blokami reklamowymi. Odrębna kwestia dotyczy zrównoważenia w prawach imprez kulturalnych i sportowych dotyczących możliwości bezpłatnego umieszczania logotypów sponsorów imprez kulturalnych podczas relacji z tych imprez. Preferencje dla sportu i imprez sportowych są oburzające i ograniczają rozwój kultury i mecenatu artystycznego.
Apelujemy również do Europejskiej Akademii Filmowej oraz gości gali wręczenia Europejskiej Nagrody Filmowej, aby przyłączyli się do tego apelu oraz wspomogli jego wdrażanie w życie poszukując poparcia u Eurodeputowanych z ich rodzimych krajów. Twórcy festiwalu zwracają się z apelem do Akademii by pomogła walczyć o ochronę praw filmowców!