Oficjalna lista nominacji do Nagród Polskiego Kina Niezależnego 2016
Komitet Organizacyjny Nagród ogłosił oficjalną listę filmów i twórców nominowanych do Nagród im. Jana Machulskiego. Do 12. edycji Nagród, których finał odbędzie się na jesieni 2016 roku.
Nominacje otrzymali:
w kategorii „Najlepsza reżyseria”
- Kacper Lisowski za film „OJCZE MASZ”
- Anna Morawiec za film „TO BYŁOBY COŚ PIĘKNEGO”
- Zofia Pręgowska za film „NIEWIDZIALNE”
- Vahram Mkhitaryan za film „MLECZNY BRAT”
- Damian Kocur za film „TO, CZEGO CHCĘ”
- Filip Gieldon za film „LUNA”
w kategorii „Najlepszy scenariusz”
- Vahram Mkhitaryan, Aleksandra Majdzińska za film „MLECZNY BRAT”, reż. Vahram Mkhitaryan
- Piotr Dumała za film „HIPOPOTAMY”, reż. Piotr Dumała
- Miłosz Sakowski i Marcin Kubawski za film „DZIEŃ BABCI”, reż. Miłosz Sakowski
- Agnieszka Maskovic za film „MIRANDA” reż. Agnieszka Maskovic
w kategorii „Najlepsze zdjęcia”
- Łukasz Żal za film „ARENA”, reż. Piotr Bernaś
- Jakub Stolecki za film „OBIEKT”, reż. Paulina Skibińska
- Hanna Polak za film „NADEJDĄ LEPSZE CZASY”, reż. Hanna Polak
- Paweł Szkolik za film „TAM GDZIE ŚWIECI SŁOŃCE”, reż. Piotr Balicki
- Jacek Podgórski za film „MOLOCH”, reż. Szymon Kapeniak (film otrzymał trzy nominacje)
w kategorii „Najlepszy montaż”
- Piotr Bernaś za film „ARENA”, reż. Piotr Bernaś
- Katarzyna Boniecka za film „OBIEKT”, reż. Paulina Skibińska
- Adam Palenta, Agnieszka Glińska, Wojciech Zamecznik za film „DOM NA GŁOWIE”, reż. Adam Palenta
- Joanna Więckowska za film „ANTEK”, reż. Sylwia Galon
- Ziemowit Jaworski za film „MLECZNY BRAT”, reż. Vahram Mkhitaryan
- Paweł Laskowski za film „MOLOCH”, reż. Szymon Kapeniak
- Tomasz Boniewski za film „PANCERZ” reż. Tomasz Boniewski
w kategorii „Najlepsza aktorka”
- Anna Dymna za film „DZIEŃ BABCI”, reż. Miłosz Sakowski
- Jolanta Łoskot za film „TO, CZEGO CHCĘ”, reż. Damian Kocur
- Anna Próchniak za film „LUNA”, reż. Filip Gieldon
w kategorii „Najlepszy aktor”
- Adam Bobik za film „CHARON”, reż. Paweł Hejbudzki
- Stanisław Cywka za film „ANTEK”, reż. Sylwia Galon (film otrzymał dwie nominacje)
- Manuk Qishmishyan za film „MLECZNY BRAT”, reż. Vahram Mkhitaryan
w kategorii „Najlepszy film dokumentalny”
- „NIEWIDZIALNE”, reż. Zofia Pręgowska
- „TO BYŁOBY COŚ PIĘKNEGO”, reż. Anna Morawiec
- „MACEDOŃCZYK”, reż. Petro Aleksowski
- „MÓW DO MNIE”, reż. Marta Prus
- „FABIO’S VIDEOS”, reż. Kamil Krukowski
w kategorii „Najlepszy film animowany”
- „KOKIETERIA, CZYLI JAK KOBIETY UWODZĄ”, reż. Agnieszka Waszczeniuk
- „UDOMOWIENIE”, reż. Sylwia Gaweł
- „DOM”, reż. Agnieszka Borowa (film otrzymał dwie nominacje)
Nominacje do Nagród Polskiego Kina Niezależnego co roku przyznawane są przez czołowe polskie festiwale filmowe prezentujące repertuar tworzony poza głównym obiegiem produkcji i dystrybucji audiowizualnej. W 2015 roku były to następujące imprezy:
- Międzynarodowy Festiwal Filmowy ZOOM-ZBLIŻENIA (Jelenia Góra),
- Gdańsk DocFilm Festival,
- Ogólnopolskie Spotkania Filmowe KAMERALNE LATO (Radom),
- SOLANIN Film Festiwal (Nowa Sól),
- WAMA Film Festival (Olsztyn),
- Festiwal Filmowy OFFELIADA (Gniezno)
- CINEMAFORUM - Międzynarodowe Forum Niezależnych Filmów Fabularnych (Warszawa).
- W polskim kinie niezależnym, do którego Akademia zalicza także krótkometrażowe, niskobudżetowe produkcje studentów uczelni artystycznych, od kilku lat widoczne są pewne wyraźne tendencje. Po pierwsze, istotnym tematem okazują się więzi rodzinne bohaterów, które zawsze w jakiś sposób ich określają i stanowią najważniejszy element świata przedstawionego na ekranie. Może to być także brak tych więzi lub specyficzne ich definiowanie, jak w dwóch najliczniej nominowanych w tym roku filmach: „MLECZNY BRAT” Vahrama Mkhitaryana i „DZIEŃ BABCI” Miłosza Sakowskiego – podkreśla Aleksandra Różdżyńska, koordynatorka Nagród im. Jana Machulskiego. - Inaczej niż jeszcze dziesięć lat temu, bohaterowie koncentrują się na sobie i najbliższych sobie sprawach, nie próbując rozwiązywać problemów ludzkości czy nawet lokalnej społeczności. Często widzimy ich w scenerii dalekiej od tego, co znamy na co dzień - w wielkiej przestrzeni pozostawiającej ich paradoksalnie sam na sam z tym, kim są i zmuszającej do określenia siebie
względem ludzi w najbliższym tylko otoczeniu. Nietypową scenerię podkreślają świetne zdjęcia, jak te Jacka Podgórskiego w „MOLOCHU”, Jakuba Stoleckiego do „OBIEKTU” i Hanny Polak w filmie „NADEJDĄ LEPSZE CZASY”.
Projekt jest współfinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego