Rozdano nagrody Lata Filmów
W niedzielę zakończył się 15. Festiwal Filmowy i Artystyczny Lato Filmów.
Jubileuszowa edycja Festiwalu odbyła się w dniach 5 - 12 lipca w Warszawie. Łączna liczba widzów projekcji filmowych oraz imprez towarzyszących wyniosła ponad 27 tysięcy.
13.07.2009 17:17
Widzowie mieli okazję obejrzeć ponad 200 filmów w kilkunastu pasmach: Konkurs na film z najlepszym scenariuszem, Filmy sezonu, Panorama, Najlepszy scenariusz w historii polskiego kina, Przegląd filmów Wernera Herzoga, Przegląd filmów Rudolpha Herzoga, Nowa Fala kina japońskiego, Współczesne kino japońskie, Forum kina niezależnego, Złota Era kina koreańskiego, Wampiry i demony. Hiszpańskie kino fantastyczne, Pióro Mistrza: Krzysztof Zanussi, Konkurs Etiud Studenckich, Konkurs Kina Niezależnego, Przegląd rumuńskich etiud studenckich.
W ramach Festiwalu Lato Filmów po raz drugi odbyło się także Script Forum, czyli branżowa konferencja scenariopisarska.
W ramach Script Forum akredytowało się około 400 uczestników. 11 lipca, ostatniego dnia Script Forum, odbyło się II Forum scenarzystów. Uczestniczyło w nim ponad 150 osób z branży filmowej.
Wyniki konkursów:
Konkurs na film z najlepszym scenariuszem
Złote Pióro otrzymał film "DeUsynlige" („Troubled Water”) ze scenariuszem Haralda Rosenløw-Eega w reżyserii Erika Poppe'a.
Uzasadnienie werdyktu:
Dobry scenariusz to taki, którego nie zepsuje nawet słaby reżyser. Musi mieć silną strukturę i mocno zarysowanych bohaterów. Wydaje nam się, że te kryteria najlepiej spełniał norweski film „DeUsynlige” - Tomasz Konecki
Srebrne Pióro powędrowało do Aleksieja Germana Jr i Władimira Arkusha za film "Papierowy żołnierz" („Bumazhnyy soldat”), reżyseria Aleksiej German Jr.
Uzasadnienie werdyktu:
W przeciwieństwie do „DeUsynlige” w filmie tym trudno rozróżnić scenariusz od reżyserii. Scenariusz jest zbiorem zaskakujących sytuacji. Dla mnie, jako człowieka starej daty, ten film jest nie tylko relacją z odległych czasów, ale również nowym spojrzeniem na okres, który pamiętam. Opowiada o wydarzeniach, które przeżywałem na bieżąco, jak lot Łajki w kosmos. Spodziewałem się niklu i szkła, dostałem kazachskie pustkowia, na których rozgrywają się prawdziwe ludzkie dramaty. - Krzysztof Teodor Toeplitz Pióro Mistrza za całokształt swojej twórczości scenariopisarskiej otrzymał i odebrał osobiście Krzysztof Zanussi.
Nagroda za najlepszy scenariusz w historii polskiego kina została przyznana Jerzemu Skolimowskiemu, Romanowi Polańskiemu oraz Jakubowi Goldbergowi za film "Nóż w wodzie" z 1961 r. Nagrodę odebrał osobiście Jerzy Skolimowski.
8. Konkurs Kina Niezależnego, kategoria: fabuła do 30 minut
Nagroda otrzymał obraz „Wesołych Świąt”, scenariusz i reżyseria Tomasz Jurkiewicz. Jury doceniło świadomie użytą formę, ironiczne przedstawienie europejskiej prowincji w Polsce oraz ciepły portret Polaków.
8. Konkurs Kina Niezależnego, kategoria: dokument
Wyróżnienie zostało przyznane filmowi „Jutro…”, scenariusz i reżyseria Bartosz Kruhlik.
Uzasadnienie werdyktu - za wrażliwość na umykające dziś i iskierkę nadziei na jutro.
3. Konkurs Etiud Studenckich
Nagroda otrzymała etiuda „W drodze”, scenariusz i reżyseria Paweł Wysoczański.
Uzasadnienie werdyktu – za brawurowy scenariusz, poczucie humoru i haftowane łabędzie.
W kategorii etiud studenckich zostały przyznane dwa wyróżnienia:
„Lunatycy”, scenariusz i reżyseria Maciej Sterło-Orlicki.
Uzasadnienie werdyktu – za rzetelność i wnikliwość w portretowaniu postaci.
„Kompleks” scenariusz i reżyseria Natalia Dziedzic.
Uzasadnienie werdyktu – za ciekawą formę.