Adresat filmu poszukiwany
Problemem filmu "Mniejsze z艂o" mo偶e by膰 adresat, do kt贸rego obraz ma dotrze膰. Dla m艂odych g艂贸wny bohater mo偶e wyda膰 si臋 nieatrakcyjny, dla starszych zbyt nijaki.
Motorem dzia艂ania g艂贸wnego bohatera Kamila(coraz pewniejszy Les艂aw 呕urek)
jest obsesja bycia kim艣, osi膮gni臋cia znacz膮cego, powszechnie zauwa偶alnego sukcesu. Jego umiej臋tno艣ci umo偶liwiaj膮 mu zostanie pisarzem, jednak nie w pe艂nym tego s艂owa znaczeniu. Najpierw pisze kr贸tki wiersz, kt贸ry pozwala mu poczu膰 si臋 ju偶 jak gwiazda, jednak prawdziwy sukces ma dopiero nadej艣膰.
I tak te偶 si臋 staje, jednak absolutnie nie jest on zas艂ug膮 m艂odego cz艂owieka, a sytuacji i sprzyjaj膮cych okoliczno艣ci, kt贸re wykorzysta艂. W ten spos贸b 艂atw膮 droga osi膮ga co艣 nieosi膮galne dla innych, ale 艣rodki, kt贸rymi uda艂o mu si臋 tego dokona膰 s膮 godne pot臋pienia.
I w艂a艣nie tutaj powstaje pytanie. Czy m艂odzi, kt贸rzy obejrz膮 ten film rzeczywi艣cie oceni膮 bohatera tak negatywnie, jak starsi. Czy w jego konformistycznej postawie znajd膮 rzeczywi艣cie z艂o, czy mo偶e wzrusza oboj臋tnie ramionami. Pytania wydaj膮 si臋 by膰 o tyle zasadne, 偶e wszystko przychodzi bohaterowi 艂atwo lekko i przyjemnie, a on bez dylemat贸w i zastanowienia przyjmuje szcz臋艣liwe zbiegi okoliczno艣ci. To mo偶e odepchn膮膰 od filmu starszych, pami臋taj膮cych lata 80., w czasie kt贸rych dzieje si臋 film. Tam przecie偶 takie postawy zdarza艂y si臋 cz臋sto, ale by艂y okupione wi臋ksz膮 doz膮 niepewno艣ci. Mo偶e dlatego, 偶e zachowania i post臋powanie w tamtych czasach cz臋sto krzywdzi艂y ludzi, a dzia艂ania bohatera - wydawanie ksi膮偶ki, takie nie by艂y. W filmie, by zrozumia艂 sw贸j b艂膮d musi umrze膰umrze膰 jego ojciec oraz matka, a tak偶e potrzebna jest wizyta w posierpniowym Gda艅sku. Wydaje si臋, 偶e to wystarczaj膮ce powody, by chcie膰 si臋 zmieni膰, jednak mimo wszystko dla wielu ta przemiana mo偶e wyda膰 si臋 niewiarygodna.
Z drugiej strony przewijaj膮ce si臋 ci膮gle stwierdzenie: mniejsze z艂o pozwala na mniejsz膮 wyrazisto艣膰 bohatera, nieoznaczaj膮c膮 jednocze艣nie bana艂u w jego zachowaniu. To on jest w centrum wydarze艅, nikt go nie ocenia, a pozosta艂e postacie kr膮偶膮 wok贸艂 niego jak satelity. Cz臋sto nie maj膮 nawet imion i nazwisk.
Ta ocena nale偶y do widz贸w, tak samo jak dopowiedzenie wielu w膮tk贸w, kt贸re w filmie pozostaj膮 nierozwi膮zane. Powstaje pytanie, kto odnajdzie w tym filmie siebie bardziej. Doro艣li, czy ich dzieci? Taka zagwozdka mo偶e towarzyszy膰 filmowi jeszcze przez d艂ugi czas...