Trwa ładowanie...
d40ckk3
Aktualności

AfryKamera 2015: Startuje przedsprzedaż biletów

Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
AfryKamera 2015: Startuje przedsprzedaż biletów
(East news)
d40ckk3

W tym roku Festiwal AfryKamera powraca do KINOTEKI, gdzie w dniach 21 - 26 kwietnia będziemy mogli obejrzeć najlepsze filmy z Afryki ostatnich dwóch lat i wspólnie świętować 10 urodziny festiwalu. Przedsprzedaż biletów startuje już w najbliższy piątek – 27 marca.

Warto już teraz zapoznać się z programem filmowym i odwiedzić KINOTEKĘ, gdyż przygotowaliśmy atrakcyjne ceny biletów i karnetów. Bilet w przedsprzedaży kosztuje 12 zł (wyjątkiem jest bilet na film otwarcia w cenie 15 zł). Istnieje możliwości zakupu Karnetu 10+ (w tej cenie 10 lub więcej seansów w cenie 10 złotych). Bilety można kupować online poprzez stronę kina.

Festiwal otworzy nominowany do Oscara pełnometrażowy dokument „Virunga” w reż. Orlando van Einsiedel, wyprodukowany przez Leonardo DiCaprio. To historia grupy odważnych i oddanych strażników, którzy z poświęceniem własnego życia starają się uratować jeden z najwspanialszych parków narodowych na świecie – ostatniej ostoi goryli górskich. W obszarze zapomnianym przez świat, leżącym na granicy wpływów brudnej polityki i chciwego biznesu, grupa osób, głównie Kongijczyków, bohatersko podejmuje się niemożliwego: uratowania tej perły natury przed chciwością kłusowników, grup paramilitarnych, skorumpowanych oficjeli i zachodnich korporacji.

d40ckk3

Zamkniemy znakomitym filmem – „Timbuktu” w reż. Abderrahmane Sissako. Obraz to jeden z pięciu filmów nominowanych do Oscara w kategorii najlepszy film nieanglojęzyczny, który triumfował także w trakcie tegorocznej, 40. edycji Cezarów.

Akcja „Timbuktu” dzieje się w mieście w Mali, nad rzeką Niger, w którym władze przejęli dżihadyści, którzy narzucają mieszkańcom terrorystyczny reżim. Nie wolno im palić papierosów, tańczyć, śpiewać ani słuchać muzyki. Zakazana jest nawet piłka nożna. Najbardziej poszkodowane są jednak kobiety, całkowicie wyłączone z życia społecznego, którym narzuca się przestrzeganie absurdalnych nakazów. Kisane i jego rodzina jako nieliczni zostali oszczędzeni z chaosu zaprowadzonego przez nową władzę. Sytuacja zmienia się jednak drastycznie, kiedy mężczyzna nieumyślnie zabija sąsiada. Teraz musi stawić czoła konsekwencjom, które wyciągną wobec niego przedstawiciele nowego reżimu.

Ponadto w programie znalazły się nagrodzone na festiwalach filmowych na całym świecie fabuły i dokumenty, filmy pokazujące różnorodność krajów Afrykańskich z perspektywy ich mieszkańców. Szczególnie polecamy:

"Gorączka" reż. Hicham Ayouch, Maroko/Francja, 2014, 90 min.
Film wygrał nagrodę główną na najważniejszym festiwalu filmowym w Afryce – FESPACO w Wagadugu (Burkina Faso). Zbuntowany nastolatek Benjamin poznał co to przemoc i niepewność jutra. Gdy jego matka idzie do więzienia, aby uniknąć kolejnego domu zastępczego przeprowadza się do swojego ojca, Karima, na paryskie przedmieścia. Karim, marokański imigrant, pracuje jako magazynier i nadal mieszka ze swoimi rodzicami. Niezależny Benjamin wywraca pełne stagnacji życie swojego ojca i dziadków do góry nogami. Przyjaźń z bezdomnym poetą Claudem sprawi, że Benjamin rozwinie swoje artystyczne zdolności i otworzy się na świat, do którego został przypadkiem rzucony przez los.

„Nieposzlakowana opinia” reż. Jahmil X. T. Qubeka, RPA 2013, 109 min.
Thriller noir, współczesne podejście do tematu Czerwonego Kapturka, ale opowiadanego z punktu widzenia wilka. Niezwykle wciągająca opowieść, pełna subtelnego czarnego humoru, nawiązująca do klimatu wczesnych dzieł braci Coen czy filmów Alfreda Hitchcocka.
To historia introwertycznego nauczyciela, który przybywa do małego przygranicznego miasteczka jako człowiek „o nieposzlakowanej opinii”. Ma objąć posadę w lokalnej szkole średniej. Już pierwszego dnia w lokalnym barze spotyka olśniewającą młodą kobietę. Oczarowany zakochuje się od pierwszego wejrzenia. Następnego dnia dziewczyna wkracza do jego nowej klasy – jego nowa miłość okazuje się być owocem zakazanym.

„Bastardo” reż. Néjib Belkadhi, Tunezja / Francja / Katar 2013, 106 min.
Bastardo to filmowa przypowieść o władzy, zainspirowana doświadczeniami z reżimem Ben Ali'ego. Magiczno-realistyczna baśń osadzona we współczesnej Tunezji, która pełnymi garściami czerpie inspirację z tradycji kina bałkańskiego, ale zarazem potrafi nakreślić wyrazisty polityczny i społeczny obraz Afryki Północnej. Poczciwy Mohsen, znany lepiej pod ksywą Bastardo, człowiek bez przeszłości i przyszłości, jest wyrzutkiem nawet wśród biedoty. Sytuacja się zmienia dzięki wsparciu przyjaciela Khlifa, kiedy bezrobotnemu bękartowi spada gwiazdka z nieba: firma telekomunikacyjna postanawia zainstalować wieżę GSM na dachu jego domu w zamian za stały, znaczny przypływ gotówki. Dzięki wieży współczesność zagląda do sąsiedztwa, a finansowa i społeczna pozycja Mohsena ulega drastycznej poprawie. Jednak zmiany nie podobają się wszystkim w okolicy, w tym Larnoubie, miejscowemu gangsterowi, dotychczas pociągającemu za wszystkie sznurki lokalnego życia. Prowadzi to do bezlitosnej walki o dominację.

„Difret” reż. Zeresenay Berhane Mehari, Etiopia / USA 2014, 99 min.
Akcja filmu rozgrywa się w Etiopii i opowiada historię porwanych i zmuszanych do małżeństwa kobiet. 14-letnia dziewczyna z niewielkiej etiopskiej wioski zostaje napadnięta przez kilku mężczyzn w drodze ze szkoły do domu. Odważna Hirut chwyta za strzelbę, raniąc przy tym jednego z napastników, za co zostaje aresztowana. Z pomocą przychodzi jej prawniczka Meaza Ashenafi, która nie obawia się konsekwencji opowiedzenia się po stronie władzy cywilnej i zanegowania prawa zwyczajowego. Meaza jest tak zainspirowana odwagą młodej dziewczynki, że zuchwale wdaje się w konflikt pomiędzy władzą cywilną, domagającą się respektu dla prawa oraz posłuszeństwem wobec prawa zwyczajowego, stawiając na szali dalszą karierę prawniczą na rzecz kobiet, aby ocalić życie Hirut. Dramat oparto na prawdziwych wydarzeniach.

„Historie naszego życia” reż. Jim Chuchu, Kenia / RPA 2014, 60 min.
Seria portretów wziętych z życia codziennego środowisk LGBTI w Kenii, zrealizowana w ramach projektu Stories Of Our Lives. Sam projekt z początku był tylko zbiorem opowieści zebranych od kenijskich gejów, lesbijek, biseksualistów, transseksualistów lub interseksualistów przez mały kolektyw artystów znanych jako NEST. Zgromadzone historie były tak przejmujące, że dziesięcioosobowa grupa artystów, pracowników socjalnych i przedsiębiorców postanowiła nakręcić część z nich w formie cyklu krótkich metraży. Z budżetem rzędu $15,000, jedną półprofesjonalną kamerą, dwoma lampami LED, przenośnym rejestratorem dźwięku oraz niezmordowanym pokładem odwagi, ekipa filmowa zrealizowała pięć niesamowitych etiud w przeciągu ośmiu miesięcy. Obraz przepięknie nakręcony i przejmująco opowiedziany. Film został ostatecznie zakazany przez kenijską cenzurę „za obsceniczność, ukazywanie scen seksualnych oraz za promocję homoseksualizmu, który jest wbrew narodowym normom i wartościom.” Twórcy filmu skwitowali to następująco, że: „Jak
delikatne są te narodowe wartości i normy, że tak dramatycznie może na nie wpłynąć 62-minutowy film?”

„Fale” reż. Ahmed Nour, Egipt 2013, 71 min.
Nie piszą o tym w prasie, ale cała rewolucja egipska rozpoczęła się w egipskim mieście Suez. Ta unikatowa hybryda animacji i dokumentu opowiada historię podzielonego miasta i wpływu, jaki wydarzenia w tym miejscu miały na cały region. Ahmed Nour, reżyser wywodzący się z Suezu, zaprasza widza do zapoznania się z pięcioma dramatycznymi epizodami z jego życia. Każdy z nich to jedna z tytułowych 'fal', a każda fala to specjalny wizualny motyw zainspirowany morzem. Dzięki zabiegom typu reżyser-narrator, animowanym sekwencjom i niezwykłej poetyckości filmu, dostajemy ciekawy opis zjawiska tzw. "generacji egipskiej rewolucji" i samego, burzliwego okresu w dziejach tego kraju.

“Plac” reż. Jehane Noujaim, USA / Egipt 2013, 104 min.
Przejmujący obraz rewolucji w Egipcie, opowiedziany z perspektywy młodych idealistów, walczących o prawo do wolności i równości. Jest rok 2011. Plac Tahrir w centrum Kairu wypełniają flagi i tłum, domagający się dymisji prezydenta Hosniego Mubaraka, po 30 latach sprawowania władzy. Pokojowe demonstracje spotykają się z brutalnym odzewem ze strony wojska, w wyniku którego dochodzi do zamieszek i śmierci ponad 300 osób. Dramatyczny zapis wydarzeń egipskich przemian między 2011 a 2013 rokiem, zrealizowany z odwagą, poświęceniem i emocjami, których brak wiadomościom z pierwszych stron gazet. Po natłoku tworzonych "na żywioł" dokumentów z wydarzeń związanych z arabską wiosną, film Jehane Noujaim jest pierwszym, który w sposób analityczny spróbował dokonać podsumowania doświadczeń rewolucji, ocenić je i przedstawić światu.

„Bity Antonova” reż. Hajooj Kuka, Sudan / RSA 2014, 68 min.
Na pograniczu Północnego i Południowego Sudanu, na terenach Nilu Niebieskiego i gór Nuba, wojna nie przestała się toczyć. Podział państwa spowodował jedynie, iż rząd w Khartumie przegrupował wojska i dalej toczył walki w niektórych obszarach kraju. Choć władze Sudanu robią co w ich mocy, żeby zniszczyć ogniwa rebelii, to duch walki o wolność pozostaje niewzruszony wśród mieszkańców południa. Wieśniacy zostali tu zmuszeni do schowania się w górskich kryjówkach lub w obozach uchodźczych. Mimo permanentnego stanu wojny, obozy uchodźców to ostoje optymizmu i radości, gdzie odgłosy bomb zrzucanych przez rosyjskie Antonovy, są zagłuszane przez nieustającą imprezę muzyczną i taneczną. Przy rytmie bębnów trwa nadzieja na lepszą przyszłość...

„Mzansi – brzmienia przyszłości” reż. Spoek Mathambo, Lebogang Masethaba, RPA 2014, 89 min.
Mzansi – brzmienia przyszłości to próba udokumentowania, odkrycia oraz ujawnienia światu bogactwa południowoafrykańskiej kultury, szczególnie za pośrednictwem narzędzia przekazu, jakim jest muzyka elektroniczna. Pod kierunkiem południowoafrykańskiej ikony afrofuturyzmu Spoek Mathambo, odkrywamy bogate pokłady innowacyjności i tętniące muzyczne podziemie kraju. Wraz z artystą odbywamy wędrówkę do południowoafrykańskich miast, gdzie poznajemy ikony muzycznego undergroundu, jak Aero Manyelo; Black Coffee; Christian Tiger School; Felix Laband; John Wizards; Krushed & Sorted; Machepies; Markus Wormstorm; Mix & Blend; DJ Mujava; Naked Boys; Nozinja; Okmalumkoolkat; Panyaza; Rude Boyz; Sibot; DJ Spoko; Zaki Ibrahim i wielu innych.

Bilety:

Bilety na seans otwarcia w niezmiennej cenie 15 złotych. Bilet w przedsprzedaży kosztuje 12 zł. Istnieje możliwości zakupu Karnetu 10+ (w tej cenie 10 lub więcej biletów w cenie 10 złotych za seans).

d40ckk3

W trakcie festiwalu ceny: 15 (norm.) i 13 (uczniowie, studenci, emeryci oraz Karta Kinoteka Klub oraz możliwość zakupu Karnetu 5 (5 biletów w cenie 12 złotych za seans).

Bilety można rezerwować w Kinotece oraz kupować online, a także dokonywać zakupów w kasach. Sprzedaż karnetów odbywa się tylko w kasie Kinoteki. Odbiór zarezerwowanych biletów na godzinę przed seansem.

d40ckk3

Podziel się opinią

Share

d40ckk3

d40ckk3