Antoni Pawlicki
Miejsce urodzenia: | Warszawa |
Filmografia: | Los numeros (2010) (Adam) Święta krowa (2012) (Paweł) Kac Wawa (2012) (Jarek) Big Love (2012) (Maciek) Turbo (2013) (Turbo) Zmartwychwstanie (2011) (Janek) Zdjęcie (2012) (Przemek) Mały książę (2015) (Lis) Papusza (2013) (Jerzy Ficowski) Oz: Wielki i Potężny (2013) (Oz) Mała Moskwa (2008) (Kelner Michał) Jeszcze nie wieczór (2008) (student) Drzazgi (2008) (Robert) Ojciec Mateusz () (Julian Dębski) Ostatnia akcja (2008) (Malinowski Robert) Cudowne lato (2010) (Konrad) Incydent (2009) (2009) (Michał) Kołysanka (2010) (Ministrant) Czas honoru () (Janek Markiewicz) Jutro idziemy do kina (2007) (Wacek Dołowy) Wszystko (2007) (Facet Moniki) Speed Racer (2008) (Speed) Katyń (2006) (Tadeusz (Tur), syn Elżbiety) Dlaczego nie! (2006) (Piotr) Z odzysku (2005) (Wojtek) |
Jeden z najbardziej znanych i cenionych aktorów filmowych młodego pokolenia. Choć na ekranie obecny jest zaledwie od kilku lat, ma na koncie wiele zachwycających kreacji i znaczących sukcesów. Był dwukrotnie nominowany do nagrody im. Zbyszka Cybulskiego.
Urodził się 22 października 1982 roku w Warszawie w rodzinie o tradycjach aktorsko-filmowych. Jego ojciec, Tadeusz Pawlicki jest operatorem filmowym, babcia, Barbara Rachwalska była popularną aktorką filmową i teatralną. Ukończył prestiżowe Liceum imienia Stefana Żeromskiego w Warszawie, jako uczeń klasy o profilu artystycznym. Następnie studiował na Wydziale Aktorskim Akademii Teatralnej, której absolwentem został w 2006 roku.
Wcześniej zaliczył zarówno teatralny, jak i filmowy debiut. Po raz pierwszy pojawił się na scenie w 2005 roku, grając szekspirowskiego Romea w spektaklu Janusza Wiśniewskiego, na deskach Teatru Nowego w Poznaniu. Jego debiut na małym ekranie nastąpił jeszcze wcześniej – w 2003 roku zagrał gościnnie w telenoweli „Klan”, a następnie wystąpił w pojedynczych odcinkach takich seriali, jak: „Kryminalni”, „Pensjonat pod Różą” i „Rodzinka”.
W 2005 roku Pawlicki zaliczył jeden z najbardziej spektakularnych debiutów aktorskich w kinie ostatnich lat. Pierwszoplanowa rola w filmie „Z odzysku” Sławomira Fabickiego nie tylko przyniosła mu uznanie krytyki na całym świecie (nagrody w Salonikach, Koszalinie, Wrześni, Bratysławie), ale również spory rozgłos wśród masowej publiczności. Film Fabickiego był bowiem wielokrotnie nagradzaną w kraju i zagranicą produkcją, dodatkowo nagłośnioną jako polski kandydat do Oskara.
Młody aktor otrzymał wkrótce wiele kolejnych okazji, by ujawnić swój wszechstronny talent i charyzmatyczną osobowość na ekranie. Już debiutancki występ sprawił, że pisano o nim, jako o jednym z najciekawszych aktorów młodego pokolenia w Polsce. Role w przejmującym „Katyniu” Andrzeja Wajdy i głośnym, rozgrywającym się w przeddzień wybuchu wojny filmie telewizyjnym „Jutro idziemy do kina” Michała Kwiecińskiego (2007) tylko potwierdziły głoszone wcześniej opinie. Kreacja u boku pięknej Julii Pietruchy w filmie Kwiecińskiego wraz z debiutancką rolą u Fabickiego przyniosły mu pierwszą nominację do zaszczytnej nagrody im. Zbyszka Cybulskiego. Kolejną otrzymał rok później za rolę Roberta Sojki w „Drzazgach” Macieja Pieprzycy (2008).
W międzyczasie wziął udział w znanej komedii romantycznej „Dlaczego nie!” Ryszarda Zatorskiego (2007) i zaliczył duże, serialowe występy jako jeden z głównych bohaterów „Królów przedmieścia” (2006-2007).
W 2008 roku ponownie spotkał się z Kwiecińskim na planie głośnego, wojenno-historycznego mini-serialu „Czas honoru”. Poza tym zagrał znaczące epizody jako raper w „Jeszcze nie wieczór” Jacka Bławuta i kelner Michał w „Małej Moskwie” Waldemara Krzystka.
Nie może narzekać na brak zajęcia. Ostatnie projekty filmowe z jego udziałem to: „Dwa światy, zaświaty” Ryszarda Brylskiego, „Zdjęcie” Macieja Adamka, krótkometrażowy „Incydent” Jana Kwiecińskiego i komedia sensacyjna „Ostatnia akcja” Michała Rogalskiego z Janem Machulskim, Piotrem Fronczewskim, Barbarą Krafftówną i Marianem Kociniakiem (2009).
Pawlicki ma na swoim koncie ważne występy w spektaklach Teatru Telewizji: „Komu wierzycie?” Macieja Pieprzycy, „Oskarżeni. Śmierć sierżanta Karosa” Stanisława Kuźnika, komedia „Pozory mylą” Janusza Majewskiego i „Przesilenie” Waldemara Krzystka.
Komentarze