Trwa ładowanie...

Czy świat na pewno dowie się, że most wysadzony w "Mission: Impossible 7" stoi w Polsce?

Norweski klif przeniesiono do Indii, stadion w Gdańsku do Paryża, a Wodospad Kamieńczyka do... Narnii. Tak działa przemysł filmowy. Czy świat na pewno dowie się, że sceny z Tomem Cruisem kręcone były na moście w Polsce?

Czy świat na pewno dowie się, że most wysadzony w "Mission: Impossible 7" stoi w Polsce?Źródło: East News
d1i3c0q
d1i3c0q

W jednej ze scen filmu "Mission: Impossible 6" Ethan Hunt, grany przez Toma Cruise'a, próbuje nie spaść z 600-metrowego spektakularnego klifu. Obraz zapiera dech. Widz jest jednak przekonany, że chodzi o klif w Kaszmirze w Indiach, bo tak wynika ze scenariusza. Naprawdę jednak scena kręcona była na klifie Preikestolen w Norwegii, pośród malowniczych fiordów.

Już po premierze norweska agenda rządowa zajęła się więc reklamowaniem fiordu i klifu, przypominając, że to jednak atrakcja z kraju wikingów, a nie krajobraz hinduski.

Mimo że Norwegia zagrała Indie, Norwegom dalej zależy, żeby "Mission: Impossible 7" kręcone było u nich. Norweski Instytut Filmowy przyznał Amerykanom 50 mln koron dotacji (5 mln dolarów), a premier kraju Erna Soldberg zapewniła Cruise'a, że mimo pandemii kraj czeka na filmowców i nie będą musieli przechodzić kwarantanny, gdy przyjadą ponownie jesienią do Norwegii, kręcić część siódmą.

Śródziemie leży w Nowej Zelandii

Kolejne sceny do "Mission: Impossible 7" mają też powstać w Polsce, w kilku tajnych lokalizacjach, z których jedna - most pilchowicki - jest znana.

d1i3c0q

Ministerstwo Kultury zapewnia, że opłaci się nam to, bo Polska dzięki filmowi uzyska międzynarodowy rozgłos i promocję.

Czy jednak jest gwarancja, że scena z mostu Pilchowickiego będzie w scenariuszu sceną z Polski?

Robert Golba, polski producent filmu: - Nie umiem odpowiedzieć. Nie ma nigdy takich gwarancji. Scenariusz do dnia premiery jest ściśle tajny i jego całość zna kilka osób. Nawet aktorzy nie muszą znać całych sekwencji. My wiemy mniej więcej, jak będzie wyglądała dana scena, ale nie wiemy, jaka będzie sekwencja tych scen i jakiego miejsca na świecie będą one dotyczyły.

W filmach kręconych w Polsce zdarzało się już, że Warszawa grała Londyn, Gdańsk - Paryż (filmy bollywoodzkie), a Wrocław udawał Berlin. Tak czy inaczej miasta te zarabiały na przyciągnięciu produkcji zagranicznych.

d1i3c0q

W "Mission: Impossible - Fallout" Abu Dhabi zagrało Paryż, bo armia Emiratów miała na wyposażeniu potrzebne samoloty Boeing C-17. Francuski krajobraz dodano w postprodukcji.

Czy jednak można wypromować Polskę, mimo że scena ze spadającym pociągiem będzie w scenariuszu i na ekranie toczyła się np. w Szwajcarii czy innym kraju?

Golba: - Spójrzmy na "Hobbita" i "Władcę pierścieni". Na ekranie mieliśmy mitycznie Śródziemie, The Shire, a wszyscy wiedzieli, że te zdjęcia powstały w Nowej Zelandii. A sceny do Narnii nie były przecież kręcone w Narnii, tylko w Górach Stołowych. Dla promocji kraju nie ma takiego znaczenia, czy kraj gra siebie czy nie. Wystarczy spojrzeć na cały franchise Jamesa Bonda, gdzie wiele lokalizacji jest bardzo znanych, choć w filmie np. Norwegia grała Austrię. Dla dużych filmów hollywoodzkich wyznaczane są potem szklaki turystyczne i konkretne miejsca akcji są reklamowane. Liczy się przede wszystkim skala realizowanej sceny.

d1i3c0q

Jak to się robi?

Jak więc wylansować swój kraj, jeśli zagrał on już w filmie?

Po pierwsze są tzw. zdjęcia i filmy z "making of", czyli kulis powstawania filmu. Pokazują one, że Śródziemie było tak naprawdę odtworzone w regionie Waikato w Nowej Zelandii.

Po drugie producent, reżyser czy aktorzy o tym opowiadają w czasie wywiadów i konferencji prasowych.

Po trzecie wreszcie, agencje państwowe, takie jak Visit Norway czy Tourism New Zealand, odpowiadają za nagłośnienie sprawy.

d1i3c0q

Golba: - Trzeba ten fakt umiejętnie wykorzystać, żeby promocja nie poszła tylko na Polskę, ale na cały świat. Każdy film ma budżet na promocje, konferencje prasowe i uroczyste premiery. My negocjujemy ze studiem amerykańskim, żeby uruchomić ten pakiet promocyjny dla Polski. To jest olbrzymia machina promocyjna dotycząca kilku krajów, w których kręcony jest ten film i nikt nie zamierza tu pomijać Polski.

d1i3c0q
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1i3c0q

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj