Trwa ładowanie...
d4entp5

Dla Portugalczyków jest jak dla nas Kieślowski. Trwa przegląd Manoela de Oliveiry

Manoel de Oliveira był najdłużej tworzącym reżyserem na świecie. Zmarły w zeszłym roku – w wieku 106 lat! - twórca był stale aktywny aż do śmierci. Miejsce w Księdze Rekordów Guinessa ma już zaklepane i zapewne nikt go prędko z piedestału nie strąci. Retrospektywa zorganizowana przez Instytut Camões wspólnie z Siecią Kin Studyjnych, Filmoteką Narodową i PISF, jest wstępem do twórczości portugalskiego reżysera, zaproszeniem do jego świata bogatego w liczne, na pozór nie związane z sobą, treści i wątki. Pokazy w całej Polsce będą się odbywać do kwietnia przyszłego roku.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Dla Portugalczyków jest jak dla nas Kieślowski. Trwa przegląd Manoela de Oliveiry
(Materiały prasowe)
d4entp5

Mini-retrospektywę, która wystartowała w ubiegły weekend w stołecznym Iluzjonie, tworzy sześć filmów - każdy będzie kluczowy dla danego okresu w karierze de Oliveiry, żaden natomiast nie był jeszcze prezentowany w polskich kinach, mimo że niektóre z filmów reżysera polscy widzowie mogli oglądać na dużym ekranie m.in. "Ruchome słowa" z Johnem Malkovichem i Catherine Deneuve.

Przegląd otworzą dwa dokumenty: "Praca wre nad rzeką Douro" (1931) i "Famalicão" (1940). Ten pierwszy, nakręcony jeszcze w czasach, gdy aparatura dźwiękowa nie dotarła jeszcze do Portugalii, jest niemą impresją – rodzajem miejskiej symfonii, bliskiej w warstwie formalnej takim perłom awangardy jak "Berlin – symfonia miasta" (1927). Już w pierwszym filmie widać inklinacje de Oliveiry do inscenizacji - granice między dokumentem, a kreacją zawsze były u niego płynne, czego świetnym dowodem jest właśnie "Famalicão". Prócz podglądania pracy ludzi z małej mieściny, której życie tętni na targu, reżyser wplata masę kreacji, która ożywia obraz, wprowadza elementy humorystyczne – te ostatnie podbijane są jeszcze przez komentarz, czytany z off-u przez Vasco Santanę, popularnego przed wojną portugalskiego aktora komediowego.

Materiały prasowe

Kadr z filmu "Famalicão"

d4entp5

"Aniki-Bóbó" (1942) jest pierwszą fabułą twórcy „Ruchomych słów” - filmem tyleż niezwykłym, co zrealizowanym prawie wyłącznie przy udziale dziecięcych aktorów. W czasie, kiedy we Włoszech rozkwitał neorealizm, de Oliveira kręcił film w podobnych warunkach i drążącej podobną tematykę, którą zajmowała wczesnego Viscontiego, de Sikę czy Rosseliniego.

Dla kuratora retrospektywy, dr Jakuba Jankowskiego, najistotniejsza jest jakość kina, które zaczął tworzyć w momencie przejścia od kina niemego do dźwiękowego, i które rozwijał w następnych epokach: - Sześć filmów, które wybrano z liczby, która sięga prawie 60 obrazów. To niewiele, ale i tak pozwala zrozumieć bogactwo motywów i stylów. Ani jeden temat, ani jeden gatunek się tutaj nie powtarza. Choć tak naprawdę każdy film Oliveiry to osobna przygoda - przekonuje kurator.

Przegląd zwieńczą pokazy „Boskiej komedii” (1991) i „Puszki” - pełnych literackich nawiązań, intertekstualnych, najdojrzalszych formalnie dzieł Portugalczyka.

d4entp5

Jak powiedział nam José Carlos Costa Dias z Instytutu Camões, sam Oliveira nie jest szczególnie lubiany w Portugalii: - Ciężko porównać go na przykład do waszego Wajdy, który sprzedaje kategorię polskości, opowiada o polskiej duszy, w sposób czytelny na całym świecie. Twórczość de Oliveiry nigdy nie była zaliczana do mainstreamu; twórca poruszał się w obszarze kina art-houso'wego, nawet awangardowego, opowiadając jednak o uniwersalnych tematach. W tym sensie można go porównać do Kieślowskiego, którego popularność za granicą jest wciąż większa niż w Polsce.

Jak polska widownia przyjmie twórczość najdłużej aktywnego reżysera, będzie się można przekonać już wkrótce. Prosto z Warszawy przegląd migruje m.in. do Gdańska, Łodzi, Poznania, Lublina, Krakowa i Wrocławia.

Jacek Dziduszko

Daty pokazów filmów w Polsce

dostępne na stronach www kin:

30/11-2/12.2016, KinoPort, Gdańsk
www.laznia.pl
30/11-2/12.2016, Kinematograf, Łódź
www.kinomuzeum.pl
grudzień 2016, Kinoteatr Rialto, Poznań
www.kinorialto.poznan.pl
grudzień 2016, Chatka Żaka, Lublin
www.chatkazaka.kina.lublin.pl
styczeń 2017, Kino Paradox, Cracóvia
www.kinoparadox.pl
styczeń 2017, Kinokawiarnia Spirala, Oleśnica
www.kinospirala.pl
27/01-02/02/2017, Kino Malta, Poznań
www.kinomalta.pl
luty 2017, Kino Nowe Horyzonty, Wrocław
www.kinonh.pl
luty 2017, Kino Kadr, Dąbrowa Górnicza
www.palac.art.pl
kwiecień 2017, Kino Rejs, Słupsk
www.emcek.pl

d4entp5

Podziel się opinią

Share

d4entp5

d4entp5