"Inni ludzie": rapowana samotność. Czarny koń festiwalu w Gdyni? [RECENZJA]

Dresiarski musical w Konkursie Głównym Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych to prawdziwy powiew świeżości. Debiutująca reżyserka i scenarzystka Aleksandra Terpińska przełożyła "Innych ludzi" Doroty Masłowskiej na język filmu. Ale czy polska widownia to doceni?

Jacek Beler i Magdalena Koleśnik w filmie Aleksandry Terpińskiej "Inni ludzie"Jacek Beler i Magdalena Koleśnik w filmie Aleksandry Terpińskiej "Inni ludzie"
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
Marta Ossowska

Proza Doroty Masłowskiej wydaje się być wymarzonym materiałem źródłowym dla filmowców. Oryginalny język o swoistym rytmie w bardzo plastyczny sposób opowiada o współczesnej Polsce, ale sztuka przełożenia go na obraz to nie lada wyzwanie. Po udanej adaptacji "Wojny polsko-ruskiej pod flagą biało-czerwoną" w reżyserii Xawerego Żuławskiego, debiutująca w pełnym metrażu Aleksandra Terpińska poszła o krok dalej i zaprezentowała widzom na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych "Innych ludzi" w formie rapowanego musicalu. Efekt jest zaskakująco dobry. 

Oto Kamil (fenomenalny Jacek Belcer), przypominający typowego dresa z osiedla, pragnie wyrwać się z monotonii blokowego życia i nagrać hip-hopową płytę. Jednak nie robi nic konkretnego w tym kierunku. Sporadycznie dorabia sobie różnymi fuchami, a jedna z nich prowadzi go do mieszkania Iwony (Sonia Bohosiewicz), znudzonej pani domu, która postanawia zdradzić bogatego męża (Marek Kalita) z chłopakiem ze społecznych nizin. 

Romans nie wzbudza w nich gorących uczuć, wręcz przeciwnie, tylko pogłębia samotność. Młody mężczyzna zdaje sobie sprawę, że prawdziwej miłości może zaznać z Anetą, studentką i ekspedientką drogerii (Magdalena Koleśnik), ale los pokrzyżuje ten plan nie po ich myśli. 

ZOBACZ TEŻ: Dorota Masłowska/ INNI LUDZIE/ official book trailer/ reż. Aleksandra Terpińska

Film pozostaje wierny oryginałowi, choć zaadaptowanie go do formy scenariusza wcale nie było proste. Podczas konferencji prasowej w Gdyni Terpińska wraz z Masłowską wyjaśniały, że pisane frazy w zderzeniu z beatem wymagały odpowiedniego łamania.

Nie da się ukryć, że do takiego zadania potrzebni byli muzykalni aktorzy. O ile aktorsko-muzyczny występ Bohosiewicz czy Fabijańskiego jako narratora-Jezusa nikogo nie dziwi, tak rapujący Marek Kalita czy Beata Kawka w roli matki Kamila pozytywnie zaskakują.

Ogrom pracy, który został wykonany na etapie przygotowań do zdjęć, robi wrażenie. Najpierw we współpracy z Auerem powstała cała warstwa muzyczna, tak aby na planie aktorzy grali już pod rytm. Co ciekawe, już wtedy rejestrowano dźwięk, który tylko częściowo został dograny w postprodukcji. Na szczególną uwagę zasługuje również montaż w wykonaniu Magdaleny Chowańskiej, w którym nie ma ani jednej fałszywej nuty.

Utrzymane w szarej tonacji zdjęcia Bartosza Bienieka w połączeniu z realistyczną scenografią Anny Marzędy i kostiumami Weroniki Orlińskiej tworzą pełnowymiarowy obraz świata stworzonego przez Masłowską. Widać, że twórcy zadbali o to, aby nie tylko warstwa audio, ale też i wizualna były dopracowane w najmniejszym detalu.

Debiut Aleksandry Terpińskiej to bez wątpienia najodważniejszy tytuł z Konkursu Głównego gdyńskiego festiwalu, który może okazać się czarnym koniem w wyścigu o Złote Lwy. Bezkompromisowe dzieło o unikalnym języku i charakterze wyróżnia się na tle schematycznych dramatów opartych na prawdziwych historiach z dawnych lat.

Trudno liczyć na komercyjny sukces tej produkcji w Polsce, gdyż musicale zwykle odstraszają widzów. Potwierdza to przypadek "Córek dancingu" Agnieszki Smoczyńskiej sprzed kilku lat, który odniósł większy sukces w USA niż w ojczyźnie. "Inni ludzie" z dystrybutorem Warner Bros. u boku z pewnością też będą podbijać zagraniczny rynek filmowy.

Wybrane dla Ciebie

Ależ się zmienił. Pierwsze zdjęcia z nowego serialu Netfliksa
Ależ się zmienił. Pierwsze zdjęcia z nowego serialu Netfliksa
Miał być kit, wyszedł przebój. Kinowy film już podbija polskie domy
Miał być kit, wyszedł przebój. Kinowy film już podbija polskie domy
Costner się nie poddaje. Poleciał po pieniądze do Arabii Saudyjskiej
Costner się nie poddaje. Poleciał po pieniądze do Arabii Saudyjskiej
Zwyzywali ją w telewizji. "Zrozumiałam, że stałam się pośmiewiskiem"
Zwyzywali ją w telewizji. "Zrozumiałam, że stałam się pośmiewiskiem"
Wielka rola. Pozbawiony skrupułów, cyniczny manipulator
Wielka rola. Pozbawiony skrupułów, cyniczny manipulator
Nowa "Pasja" bez tych słynnych aktorów. Caviezel jako Jezus nie wróci
Nowa "Pasja" bez tych słynnych aktorów. Caviezel jako Jezus nie wróci
Kolejna rysa na wizerunku. Costner wdał się w kłótnię z aktorem
Kolejna rysa na wizerunku. Costner wdał się w kłótnię z aktorem
"Obrzydliwe". Córka zmarłego aktora dostaje filmiki z AI
"Obrzydliwe". Córka zmarłego aktora dostaje filmiki z AI
Do trzech razy sztuka? Rola godna Oscara. Świetne recenzje
Do trzech razy sztuka? Rola godna Oscara. Świetne recenzje
"Ledwo stałem na nogach". Clooney o alkoholu i narkotykach
"Ledwo stałem na nogach". Clooney o alkoholu i narkotykach
Niezwykła metamorfoza. Na ulicy nikt by go już nie rozpoznał
Niezwykła metamorfoza. Na ulicy nikt by go już nie rozpoznał
Oskarża byłego męża o przemoc. "Prawie mnie zabił tyle razy"
Oskarża byłego męża o przemoc. "Prawie mnie zabił tyle razy"