John Schlesinger
Miejsce urodzenia: | Londyn, Anglia |
Reżyser: | Układ prawie idealny (2000) (Elizabeth Ryder) Jankesi (1979) (Matt) Eye for an Eye (1996) (Mack McCann) Maratończyk (1976) (Doc Levy) Darling (1965) (Diana Scott) Nocny kowboj (1969) (Joe Buck) Ta przeklęta niedziela (1971) (dziecięcy wandal) |
Filmografia: | Darling (1965) (Diana Scott) Ta przeklęta niedziela (1971) (dziecięcy wandal) |
Brytyjski reżyser filmowy, z powodzeniem działający również na terenie Hollywood („Nocny kowboj” z Johnem Voightem). Jeden z czołowych twórców nurtu angielskich „Młodych Gniewnych”.
Urodził się 16 lutego 1926 roku w Londynie w rodzinie o żydowskich korzeniach. Pierwsze filmy realizował już jako dziecko, posługując się amatorską kamerą, którą dostał w prezencie w wieku 11 lat. W czasie wojny służył w Royal Engineers, a po jej zakończeniu studiował w oxfordzkim Balliol College, gdzie najpierw związał się z uniwersyteckim stowarzyszeniem teatralnym, a wkrótce po tym został mianowany dyrektorem Oxford Experimental Theatre Company.
W latach 50. aktywnie zajmował się teatrem, działając zarówno w Wielkiej Brytanii, jak i na Antypodach. To wówczas zadebiutował na ekranie jako aktor („Single-Handed” 1953), wówczas też zrealizował pierwszy profesjonalny krótkometrażowy film dokumentalny „Sunday in the Park” (1956).
W 1958 roku podjął pracę w telewizji BBC, dla której zrealizował swój pierwszy, przełomowy film „Terminus” (1961, BAFTA Film Award dla Najlepszego Filmu Krótkometrażowego).
Do kina zawitał jako jeden z czołowych przedstawicieli nurtu angielskich Młodych Gniewnych – grupy młodych, debiutujących twórców, którzy, zwracając się w swoich filmach w stronę uważnej obserwacji codzienności, sprzeciwiali się konwencjonalności powojennego kina i ostro krytykowali zakłamanie ówczesnego społeczeństwa, z jego złudzeniami i brakiem autentyzmu w relacjach międzyludzkich.
* Schlesinger zasłynął jako twórca szczególnie wnikliwych portretów filmowych bohaterów - w debiutanckim „Rodzaju miłości” z Alanem Batesem (1962, Złoty Niedźwiedź w Berlinie), powstałej rok później ekranizacji „Billiego kłamcy” z Tomem Courtenayem i Julie Christie (1963) i w głośnym, przełomowym „Darling” z oskarową Christie, Dirkiem Bogardem i Laurencem Harveyem (1965, nominacja do Oskara, Złotego Globu, Directors Guild of America Award i BAFTA). Z, wypromowaną dzięki niemu, aktorką spotkał się również w 1967 roku na planie kostiumowego romansu „Z dala od zgiełku” i w 1983 roku na planie dramatu TV „Separate Tables” z Batesem.*
W 1969 roku z powodzeniem zadebiutował po drugiej stronie oceanu, jako reżyser, nagrodzonego Oskarem dla Najlepszego Filmu, wpisującego się w klimat tamtejszej kontestacji, poruszającego temat męskiej prostytucji dramatu „Nocny kowboj” z Johnem Voightem i Dustinem Hoffmanem (Oskar, nagroda BAFTA, Directors Guild of America Award i nominacja do Złotego Globu).
W 1971 roku zrealizował brytyjski dramat „Sunday, Bloody Sunday” z Glendą Jackson i Peterem Finchem (BAFTA, David, nominacja do Oskara i Directors Guild of America Award za reżyserię), a później, już w Stanach nakręcił thrillery: „Dzień szarańczy” z Donaldem Sutherlandem (1975)* i głośnego „Maratończyka” z Dustinem Hoffmanem i Laurencem Olivierem (1976, nominacja do Złotego Globu za reżyserię) oraz dramat wojenny „Jankesi” z Richardem Gere i Vanessą Redgrace (1979, National Board of Review Award, European David, Evening Standard British Film Award, nominacja do BAFTA).*
* W późniejszym okresie został laureatem dwóch telewizyjnych nagród BAFTA za filmy: „An Englishman Abroad” z Alanem Batesem (1984) i „A Question of Attribution” z Jamesem Foxem (1992).*
Mimo wielu usilnych starań (thriller „Zdrajcy” z Seanem Pennem i Timothym Huttonem 1985, muzyczny dramat „Madame Sousatzka” z Shirley MacLaine 1988, dramat „Niewinni” z Isabellą Rossellini, Campbellem Scottem i Anthonym Hopkinsem 1993, kryminały: „Wzgórza Pacyfiku” z Melanie Griffith 1990 i „Oko za oko” z Kieferem Sutherlandem 1996, komedia romantyczna „Układ prawie idealny” z udziałem Madonny i Ruperta Everetta 2000), nigdy nie udało mu się wrócić do formy i osiągnąć poziomu i sukcesów porównywalnych z tymi z przełomu lat 60-tych i 70-tych.
John Schlesinger sporadycznie pojawiał się jako epizodyczny aktor na planie różnych (również swoich) produkcji filmowych. W latach 80-tych zasłynął jako reżyser widowisk operowych, wystawionych m.in. w London’s Royal Opera House (1981, „Les Contes d’Hoffmann” Offenbacha) oraz podczas festiwalu w Salzburgu (1989, „Un Ballo in Maschera” Verdiego, z udziałem Placido Domingo).
Zmarł 25 lipca 2003 roku w Palm Springs w Kalifornii.
* Jeszcze za życia uhonorowany został szeregiem nagród specjalnych - Distinguished Achievement Award na MFF w Hamptons (1995), Academy Fellowship BAFTA Award (1996), Nagroda na festiwalu Camerimage w Łodzi (1996), L.A. Outfest Achievement Award (1997), Specjalna Hollywood Film Award (1999) i Directors Guild of Great Britain Award (2002) za wybitne osiągnięcia w dziedzinie reżyserii.*
Komentarze