Jon Kilik z Nagrodą dla Producenta ze Szczególną Wrażliwością Wizualną na EnergaCAMERIMAGE 2023
Zawód producenta jest być może najbardziej mylnie pojmowanym zawodem w branży filmowej. Bycie producentem nigdy nie oznaczało i nie będzie oznaczało tylko i wyłącznie sprawowania pieczy nad finansowymi aspektami danego projektu, lecz również - albo wręcz przede wszystkim - stawianie czoła różnego rodzaju przeszkodom, by rozwijać projekty artystycznie i kreatywnie oraz w pełni wykorzystać drzemiący w nich potencjał. Tak, pieniądze są ważne - wręcz nieodzowne - ale producenci muszą umieć wydawać je efektywnie i mądrze, by otaczać znajdujący się wciąż w fazie przygotowawczej, a później zdjęciowej projekt odpowiednimi ludźmi.
Nagrodziliśmy w czasie trzech dekad istnienia Festiwalu Filmowego EnergaCAMERIMAGE wielu inspirujących i myślących niezależnie producentów, między innymi Jeremy'ego Thomasa, Richarda Zanucka, Paulę Wagner, Roberta Lantosa oraz Franka Spotnitza. Jest nam zatem niezwykle miło ogłosić, że tegorocznym laureatem Nagrody EnergaCAMERIMAGE dla Producenta ze Szczególną Wrażliwością Wizualną będzie Jon Kilik, który pracował przy wielu fenomenalnych amerykańskich filmach ostatnich trzech dekad i wspierał takich filmowców jak Spike Lee, Julian Schnabel, Gary Ross, Alejandro G. Iñárritu, Bennett Miller, Jim Jarmusch, Francis Lawrence, Oliver Stone czy Robert Altman, a także aktorów-reżyserów Roberta De Niro, Tima Robbinsa, Eda Harrisa, Seana Penna oraz Tony'ego Goldwyna.
Pierwszym filmem, pod którym Jon Kilik podpisał się jako producent, był niezależny projekt Rytm Paula Monesa, zaadaptowany ze sztuki teatralnej Monesa, przyjaciela Kilika ze szkolnych lat w New Jersey. Film był Kilika ukoronowaniem 7 lat prób oraz pracy w pomniejszych rolach w takich produkcjach jak Wspomnienia z gwiezdnego pyłu, Wybór Zofii, Honor Prizzich oraz Arizona Junior. W 1987 roku poznał reżysera Spike'a Lee, co przerodziło się w artystyczną współpracę przy Rób, co należy (1989) i 17 kolejnych produkcjach, wliczając w to Malcolma X, Ślepy zaułek, Grę o honor, Plan doskonały oraz Pięciu braci. Kolejną wieloletnią artystyczną przygodą Kilika jest rozpoczęta w 1996 roku współpraca z reżyserem Julianem Schnablem, która przyniosła światu kina takie filmy jak Basquiat Taniec ze śmiercią, Motyl i skafander (Złoty Glob w kategorii "Najlepszy film", 4 nominacje do Oscara®, Złota Żaba dla autora zdjęć Janusza Kamińskiego), Zanim zapadnie noc czy Van Gogh. U bram wieczności. Kilik ma na swoim koncie również takie tytuły jak nominowane do Oscara® w kategorii "Najlepszy film" Babel, nominowane do Oscara® w kategorii "Najlepszy film nieanglojęzyczny" Biutiful (Alejandro Gonzalez Iñárritu), Foxcatcher (Bennett Miller), Prawo Bronxu (De Niro), Przed egzekucją (Tim Robbins), Broken Flowers, Gimme Danger (Jim Jarmusch), Miasteczko Pleasantville oraz Rebeliant (Gary Ross).
Kilik wyprodukował również cztery filmy składające się na kinową sagę Igrzysk śmierci, która stała się komercyjnym przebojem oraz zyskała aprobatę krytyków, okazując się przełomowym w branży filmowej ostrzeżeniem przed potencjalnym kierunkiem rozwoju gatunku ludzkiego. Kilik był i zawsze będzie nade wszystko producentem, którego interesuje rozwijanie ciekawych i zmuszających do myślenia projektów filmowych zapewniających wymagającą, ale mimo wszystko rozrywkową alternatywę dla widzów z różnych szerokości geograficznych poszukujących refleksji nad otaczającym światem oraz meandrami ludzkiej natury. Właśnie za takie podejście szanujemy Jona Kilika i jesteśmy szczęśliwi, że przyleci już niedługo do Torunia, by odebrać Nagrodę EnergaCAMERIMAGE dla Producenta ze Szczególną Wrażliwością Wizualną oraz spotka się z uczestnikami festiwalu, by porozmawiać o swoim zawodzie oraz filmowym dziedzictwie. Nie można tego przegapić!
WP Film na: