Trwa ładowanie...

Jon Kilik z Nagrodą dla Producenta ze Szczególną Wrażliwością Wizualną na EnergaCAMERIMAGE 2023

Zawód producenta jest być może najbardziej mylnie pojmowanym zawodem w branży filmowej. Bycie producentem nigdy nie oznaczało i nie będzie oznaczało tylko i wyłącznie sprawowania pieczy nad finansowymi aspektami danego projektu, lecz również - albo wręcz przede wszystkim - stawianie czoła różnego rodzaju przeszkodom, by rozwijać projekty artystycznie i kreatywnie oraz w pełni wykorzystać drzemiący w nich potencjał. Tak, pieniądze są ważne - wręcz nieodzowne - ale producenci muszą umieć wydawać je efektywnie i mądrze, by otaczać znajdujący się wciąż w fazie przygotowawczej, a później zdjęciowej projekt odpowiednimi ludźmi.

Materiał sponsorowany przez EnergaCAMERIMAGE
 Źródło: materiały partnera
d1620ar
d1620ar

Nagrodziliśmy w czasie trzech dekad istnienia Festiwalu Filmowego EnergaCAMERIMAGE wielu inspirujących i myślących niezależnie producentów, między innymi Jeremy'ego ThomasaRicharda ZanuckaPaulę WagnerRoberta Lantosa oraz Franka Spotnitza. Jest nam zatem niezwykle miło ogłosić, że tegorocznym laureatem Nagrody EnergaCAMERIMAGE dla Producenta ze Szczególną Wrażliwością Wizualną będzie Jon Kilik, który pracował przy wielu fenomenalnych amerykańskich filmach ostatnich trzech dekad i wspierał takich filmowców jak Spike LeeJulian SchnabelGary RossAlejandro G. IñárrituBennett MillerJim JarmuschFrancis LawrenceOliver Stone czy Robert Altman, a także aktorów-reżyserów Roberta De NiroTima Robbinsa, Eda HarrisaSeana Penna oraz Tony'ego Goldwyna.

 materiały partnera
Źródło: materiały partnera

Pierwszym filmem, pod którym Jon Kilik podpisał się jako producent, był niezależny projekt Rytm Paula Monesa, zaadaptowany ze sztuki teatralnej Monesa, przyjaciela Kilika ze szkolnych lat w New Jersey. Film był Kilika ukoronowaniem 7 lat prób oraz pracy w pomniejszych rolach w takich produkcjach jak Wspomnienia z gwiezdnego pyłuWybór ZofiiHonor Prizzich oraz Arizona Junior. W 1987 roku poznał reżysera Spike'a Lee, co przerodziło się w artystyczną współpracę przy Rób, co należy (1989) i 17 kolejnych produkcjach, wliczając w to Malcolma XŚlepy zaułekGrę o honorPlan doskonały oraz Pięciu braci. Kolejną wieloletnią artystyczną przygodą Kilika jest rozpoczęta w 1996 roku współpraca z reżyserem Julianem Schnablem, która przyniosła światu kina takie filmy jak Basquiat Taniec ze śmierciąMotyl i skafander (Złoty Glob w kategorii "Najlepszy film", 4 nominacje do Oscara®, Złota Żaba dla autora zdjęć Janusza Kamińskiego), Zanim zapadnie noc czy Van Gogh. U bram wiecznościKilik ma na swoim koncie również takie tytuły jak nominowane do Oscara® w kategorii "Najlepszy film" Babel, nominowane do Oscara® w kategorii "Najlepszy film nieanglojęzyczny" Biutiful (Alejandro Gonzalez Iñárritu), Foxcatcher (Bennett Miller), Prawo Bronxu (De Niro), Przed egzekucją (Tim Robbins), Broken FlowersGimme Danger (Jim Jarmusch), Miasteczko Pleasantville oraz Rebeliant (Gary Ross).

 materiały partnera
Źródło: materiały partnera

Kilik wyprodukował również cztery filmy składające się na kinową sagę Igrzysk śmierci, która stała się komercyjnym przebojem oraz zyskała aprobatę krytyków, okazując się przełomowym w branży filmowej ostrzeżeniem przed potencjalnym kierunkiem rozwoju gatunku ludzkiego. Kilik był i zawsze będzie nade wszystko producentem, którego interesuje rozwijanie ciekawych i zmuszających do myślenia projektów filmowych zapewniających wymagającą, ale mimo wszystko rozrywkową alternatywę dla widzów z różnych szerokości geograficznych poszukujących refleksji nad otaczającym światem oraz meandrami ludzkiej natury. Właśnie za takie podejście szanujemy Jona Kilika i jesteśmy szczęśliwi, że przyleci już niedługo do Torunia, by odebrać Nagrodę EnergaCAMERIMAGE dla Producenta ze Szczególną Wrażliwością Wizualną oraz spotka się z uczestnikami festiwalu, by porozmawiać o swoim zawodzie oraz filmowym dziedzictwie. Nie można tego przegapić!

Materiał sponsorowany przez EnergaCAMERIMAGE
d1620ar
d1620ar

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj