Trwa ładowanie...
d1pjb0k

Judi Dench

Najnowsze informacje
Oceń jako pierwszy:
Miejsce urodzenia:

York, Anglia, UK

Filmografia:

Herbatka z Mussolinim (1999) (Arabella)

Last of the Blonde Bombshells, The (2000) (Elizabeth)

Zakochany Szekspir (1998) (królowa Elizabeth)

Jutro nie umiera nigdy (1997) (M)

Piraci z Karaibów: Na nieznanych wodach (2011) (Patrycjuszka)

J. Edgar (2011) (Anne Marie Hoover)

Czekolada (2000) (Armande Voizin)

Skyfall (2012) (M)

Therese Raquin (2001) (Madame Raquin)

Jack and Sarah (1995) (Margaret)

As Time Goes By (1992) (Jean Mary Pargetter/Jean Hardcastle)

Browning Version, The (1985) (Millie Crocker-Harris)

Mr. and Mrs. Edgehill (1985) (Dorrie Edgehill)

Wetherby (1985) (Marcia Pilborough)

Saigon: Year of the Cat (1983) (Barbara Dean)

Fine Romance, A (1981) (Laura)

Love in a Cold Climate (1980) (ciotka Sadie (Lady Alconleigh))

Macbeth (1979) (1979) (Lady Macbeth)

Luther (1973) (Katherine)

Days to Come (1966) (Elizebeth)

Talking to a Stranger (1966)

Study in Terror, A (1965) (Sally)

Third Secret, The (1964)

Iris (2001) (Iris Murdoch)

Kroniki portowe (2001) (Agnis)

Bądźmy poważni na serio (2002) (Lady Bracknell)

84 Charing Cross Road (1986) (Nora Doel)

Into the Arms of Strangers: Stories of the Kindertransport (2000) (narrator)

Jej wysokość pani Brown (1997) (królowa Victoria)

Świat to za mało (1999) (M)

Jane Eyre (2011) (Mrs. Fairfax)

Hotel Marigold (2011) (Evelyn)

Absolute Hell (1991) (Christine Foskett)

Can You Hear Me Thinking? (1990) (Anne)

Behaving Badly (1988) (1988) (Bridget)

Ghosts (1986) (Mrs. Alving)

Mój tydzień z Marilyn (2011) (Dame Sybil Thorndike)

On Giant`s Shoulders (1979) (Hazel Wiles)

Comedy of Errors, The (1978) (Adriana)

Dead Cert (1974) (Laura Davidson)

Midsummer Night`s Dream, A (1968) (Titania)

Four in the Morning (1966) (żona)

He Who Rides a Tiger (1966) (Joanne)

Look Back in Anger (1989)

Morecambe & Wise Show, The (1968)

Śmierć nadejdzie jutro (2002) (M)

Hamlet (1996) (1996)

Goldeneye (1995) (M)

Królestwo Owadów 3D (2003) (narrator)

Rogate ranczo (2004) (pani Calloway)

Pokój z widokiem (1986) (Miss Lavish)

Henryk V (1989) (Mistress Quickly)

Garść piachu (1988) (Mrs. Beaver)

Drugi Hotel Marigold (2015) (Evelyn Greenslade)

Mrs Henderson Presents: Making Of (2006) (Ona sama)

FakeTaxi (2015) (Evelyn Greenslade)

Tajemnica Filomeny (2013) (Philomena Lee)

Cranford () (Panna Matty Jenkyns)

Notatki o skandalu (2006) (Barbara Covett)

Doogal (2006)

Pani Henderson (2005) (Mrs. Laura Henderson)

Casino Royale: James Bond 21 (2006) (M)

Nine - Dziewięć (2009) (Liliane La Fleur)

Fred Claus - Brat Świętego Mikołaja (2007)

007 Quantum of Solace (2008) (M)

Duma i uprzedzenie (2005) (Lady Catherine De Bourgh)

Lawendowe wzgórze (2004) (Ursula Widdington)

Playing Shakespeare (1984) (siebie)

Kroniki Riddicka (2004) (Aeron)

Hey Mr. Producer (1998) (Desiree ()

Morderstwo w Orient Expressie (2017)

d1pjb0k

Judi Dench to znana i ceniona aktorka teatralna i filmowa starszego pokolenia, uważana za jedną z najwybitniejszych współczesnych aktorek brytyjskich. Rekordzistka pod względem ilości zdobytych nagród i nominacji do BAFTA (dziesięć nagród plus trzynaście nominacji), szerokiej publiczności znana jako „M” z kolejnych części filmów o Jamesie Bondzie i Królowa Elżbieta z „Zakochanego Szekspira”. Mimo, że pojawia się na ekranie od czterech dekad, międzynarodową karierę zrobiła dopiero u schyłku lat 90-tych.

Urodziła się 9 grudnia 1934 roku w York, w Anglii. Po raz pierwszy pojawiła się na scenie jeszcze za szkolnych czasów w rodzinnym mieście, występując u boku swojego ojca i brata, w amatorskim cyklu spektakli. Złapawszy bakcyla, zdecydowała się na studia w Central School of Speech and Drama w Londynie, a tuż po ich ukończeniu zaliczyła spektakularny debiut sceniczny na deskach Old Vic Theatre, grając szekspirowską Ofelię w „Hamlecie” (1957).

Początki jej kariery aktorskiej związane są niemal wyłącznie ze sceną i, w znacznie mniejszym stopniu, z telewizją. Występując z najlepszymi brytyjskimi teatrami (oprócz Old Vic były to Royal Shakespeare Company i National Theatre), grając różnorodne role (od Lady Makbet u boku Iana McKellena po Sally Bowles w „Kabarecie”), przez lata zbudowała sobie solidną reputację wybitnej, wielokrotnie nagradzanej aktorki teatralnej.

* Jej debiutem filmowym była rola w kryminale Charlesa Crichtona „Trzeci sekret” (1964), a pierwszą znaczącą kreacją ekranową – pochodząca z 1965 roku rola Żony w dramacie „Czwarta nad ranem” (1965, nagroda BAFTA dla Najlepszej Debiutantki). W 1968 roku zgarnęła kolejną, tym razem telewizyjną BAFTA za rolę w mini-serialu „Talking to a Stranger” (1966).*

Jej kariera nabrała rozpędu w latach 80-tych. Sympatię widzów zdobyła dzięki roli u boku męża, Michaela Williamsa w komediowym serialu „A Fine Romance” (1981-84, dwie nagrody BAFTA TV i Broadcasting Press Guild Award). Ponadto pojawiła się w kilku znaczących produkcjach – u Jamesa Ivory’ego w „Pokoju z widokiem” (1985, BAFTA), w thrillerze „Whetherby” (1985), melodramacie „Garść prochu” (1988), czy u Kennetha Branagha w ekranizacji „Henryka V” (1989).

W 1996 roku ponownie spotkała się z Branaghem na planie jego adaptacji „Hamleta”.* Rok wcześniej po raz pierwszy pojawiła się jako „M” w „GoldenEye” (1995) z Piercem Brosnanem w roli Jamesa Bonda. Do postaci wracała również w czterech kolejnych „Bondach”: „Jutro nie umiera nigdy” (1997), „Świat to za mało” (1999), „Śmierć nadejdzie jutro” (2002) i „Casino Royale” (2006). W międzyczasie sporo występowała na ekranie, zdobywając status międzynarodowej gwiazdy. Karierę na wielką skalę zapoczątkowała wraz z „królewskimi” rolami u Johna Maddena – uhonorowaną Złotym Globem, dwiema nagrodami BAFTA i nominacją do Oskara kreacją królowej Wiktorii w filmie „Jej Wysokość Pani Brown” (1997), a zwłaszcza nagrodzoną Oskarem i kolejną BAFTA oraz wyróżnioną nominacją do Złotego Globu, drugoplanową rolą Królowej Elżbiety w „Zakochanym Szekspirze” (1998). Później zdobyła jeszcze cztery nominacje do Nagrody Akademii i Złotego Globu – za drugoplanowy występ w „Czekoladzie” Lasse Hallströma (2000, Screen Actors Guild Award),
tytułową kreację chorej na Alzheimera kobiety w „Iris” Richarda Eyre’a (2001, BAFTA, London Critics Circle Film Award, nominacja do Europejskiej Nagrody Publiczności), tytułową rolę w komediowej „Pani Henderson” Stephena Frearsa (2005, nominacja do BIFA) i występ z Cate Blanchett w thrillerze „Notatki o skandalu” Eyre’a (2006, BIFA). Statuetkę Złotego Globu i BAFTA TV oraz pierwszą nominację do Emmy przyniosła jej główna rola jazzowej saksofonistki w telewizyjnym filmie „Ostatnia seksbomba” (2000).
*

Ponadto wystąpiła w takich produkcjach, jak „Herbatka z Mussollinim” Franka Zeffirellego (1999), „Kroniki portowe” Hallströma (2001), „Lawendowe wzgórze” Charlesa Dance’a (2004, nominacja do Europejskiej Nagrody Publiczności), adaptacja „Dumy i uprzedzenia” Joe Wrighta (2005), mini-serial brytyjski „Cranford” (2007, nominacja do Emmy). W 1996 roku przeszła do historii jako pierwsza osoba, która zdobyła dwie brytyjskie nagrody im. Laurence’a Oliviera za różne role teatralne.

* Jest laureatką Honorowej Europejskiej Nagrody Filmowej za Całokształt z 2008 roku oraz Specjalnej nagrody BAFTA Academy Fellowship z 2001 roku.*

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1pjb0k
d1pjb0k
d1pjb0k
d1pjb0k

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj