Kino norweskie na Camerimage
Z prawdziwą przyjemnością uchylamy rąbka tajemnicy i zdradzamy kolejny element programu.
19.09.2016 14:11
Prezentację sekcji pozakonursowych zaczynamy mocnym akcentem. W cyklu poświęconym kinematografiom narodowym nadszedł bowiem czas na Przegląd Kina Norweskiego. Przybliżymy je uczestnikom Camerimage poprzez dokonania niezwykłego duetu artystów, którzy w ciągu wielu lat współpracy stworzyli filmy różnorodne, ale niezmiennie doskonałe wizualnie i technicznie, zdobywając uznanie widzów nie tylko w Norwegii, ale na całym świecie. Z prawdziwą przyjemnością prezentujemy dorobek duetu reżysersko-operatorskiego: Hans Petter Moland – Philip Øgaard.
Współpraca tych dwóch niezwykłych artystów jest doskonałą ilustracją idei, która od początku przyświecała festiwalowi Camerimage. Ich dorobek pozwala spojrzeć na film jako na dzieło złożone, pomaga zrozumieć, jak ważna jest twórcza współpraca reżysera i autora zdjęć. Jednocześnie zaś jesteśmy przekonani, że filmografia duetu Hans Petter Moland – Philip Øgaard, zawierająca zarówno filmy tematycznie i wizualnie wyrastające z tradycji norweskich, jak i te bardziej uniwersalne, umożliwia szerokie spojrzenie na całą kinematografię ich kraju.
W ramach Przeglądu Kina Norweskiego – retrospektywy duetu Hans Petter Moland – Philip Øgaard, zaprezentujemy następujące filmy:
• Zero Kelvin (Kjærlighetens kjøtere), 1995 r.
• Aberdeen, 2000 r.
• Pedersen, nauczyciel z gimnazjum (Gymnaslærer Pedersen), 2006 r.
• Pewien dżentelmen (En ganske snill mann), 2010 r.
• Obywatel roku (Kraftidioten), 2014 r.
To dla nas prawdziwy zaszczyt, że patronat honorowy nad wydarzeniem objęła Ambasada Norwegii w Polsce. W organizacji retrospektywy niezwykle pomógł nam również partner wydarzenia - Norweski Instytut Filmowy.