Krytycy z USA wybrali 50 najlepszych filmów w historii. Polskie arcydzieło na drugim miejscu
Portal Metacritic.com opublikował listę 50 najlepszych filmów wszech czasów. Krytycy docenili zarówno arcydzieła kina z XX wieku, jak i hity kinowe ostatnich lat. W zestawieniu nie zabrakło Polaka. Wśród najlepszych, aż na drugim miejscu, znalazł się obraz polskiego mistrza Krzysztofa Kieślowskiego.
02.11.2017 | aktual.: 02.11.2017 17:05
W rankingu serwisu Metacritic.com, wśród faworytów pojawiły się filmy dokumentalne, bajki i klasyki kina. Nie zabrakło "Pulp Fiction", "Władcy Pierścieni", IV części "Gwiezdnych wojen", czy kręconej w Krakowie "Listy Schindlera". Ranking opiera się na internetowych recenzjach i ocenach krytyków z całego świata. Na liście nie znajdziecie jednak takich klasyków, jak "Skazani na Shawshank", "Nietykalni", czy "Zielona mila". Wszystko dlatego, że nie miały wystarczającej liczby wystawionych recenzji. Aby znaleźć się w rankingu, trzeba było mieć ich minimum 7.
Pierwsze miejsce zdobył film "Boyhood" - dramat Richarda Linklatera nominowany do Oscara i nagrodzony Złotym Globem w 2015 roku.
"Boyhood" to przełomowe wydarzenie filmowe opowiadające o 12 latach z życia pewnej rodziny (obraz był realizowany w krótkich odstępach czasu między 2002 a 2013 rokiem). W centrum wydarzeń znajduje się Mason, który wspólnie z siostrą Samanthą zostaje zabrany w emocjonalną, transcendentną podróż przez lata dzieciństwa aż do dorosłości.
*Drugie miejsce na podium zajął dramat psychologiczny Krzysztofa Kieślowskiego "Trzy kolory: Czerwony". * Ten film to ostatnie dzieło zmarłego w 1996 r. reżysera. Obraz otrzymał 3 nominacje do Oscara, walczył także o Złoty Glob i Złotą Palmę.
Film Krzysztofa Kieślowskiego, to ostatni obraz z trylogii ilustrującej trzy hasła rewolucji francuskiej: wolność, równość, braterstwo. Jego bohaterką jest 20-letnia modelka Valentine Dussaut (Irene Jacob), która pewnego wieczoru potrąca samochodem psa błąkającego się po ulicy. Wystraszona i zdenerwowana odwozi zwierzę pod adres przyczepiony do obroży. Właścicielem okazuje się emerytowany sędzia (Jean-Louis Trintignant), który jednak nie jest zainteresowany losem zwierzaka. Przy kolejnej wizycie dziewczyna odkrywa, że sędzia zajmuje się podsłuchiwaniem swych sąsiadów.
*Trzecie miejsce zajął oscarowy "Moonlight" w reżyserii Barry'ego Jenkinsa. * Obraz jest ekranizacją sztuki teatralnej. Zrealizowano go na Florydzie.
To historia o relacjach międzyludzkich i odkrywaniu siebie. "Moonlight" jest opowieścią o dorastaniu ubogiego, czarnego chłopca, Chirona. Dorasta on w jednej z niebezpieczniejszych dzielnic Miami i stara się znaleźć swoje miejsce w świecie. Handel narkotykami na jego osiedlu kontroluje Juan (Mahershala Ali), który staje się swego rodzaju zastępczym ojcem Chirona. Czysty i widny dom, w którym Juan mieszka ze swoją dziewczyną Teresą (Janelle Monáe) staje się dla chłopca oazą stabilności, miejscem gorących posiłków, świeżej pościeli i swobodnych rozmów. Drugim, równie bolesnym i skomplikowanym motywem przewodnim, jest związek Chirona z jego matką, Paulą (Naomie Harris), która stacza się w wyniszczający nałóg narkotykowy, których dostarcza jej Juan.
Oto pełna lista najlepszych filmów wszech czasów wg Metacritic.com:
Miejsce 50. "Gwiezdne wojny: Epizod IV: Nowa Nadzieja” (1977), reż. George Lucas
Miejsce 49. "35 kieliszków rumu” (2009), reż. Claire Denis
Miejsce 48. "Wściekły byk” (1980), reż. Martin Scorsese
Miejsce 47. "Klasa” (2008), reż. Laurent Cantet
Miejsce 46. "Motyl i skafander” (2007), reż. Julian Schnabel
Miejsce 45. "I raz, i dwa” (2000), reż. Edward Yang
Miejsce 44. "One More Time With Feeling” (2016), reż. Andrew Dominik
Miejsce 43. "Co jest grane, Davis” (2013), reż. Ethan Coen, Joel Coen
Miejsce 42. "Crumb” (1995), reż. Terry Zwigoff
Miejsce 41. "Niebiańskie dni” (1978), reż. Terrence Malick
Miejsce 40. "Sita śpiewa bluesa” (2009), reż. Nina Paley
Miejsce 39. "Sherpa” (2015), reż. Jennifer Peedom
Miejsce 38. "Jackie” (2016), reż. Pablo Larrain
Miejsce 37. "Lista Schindlera” (1993), reż. Steven Spielberg
Miejsce 36. "Spotlight” (2015), reż. Tom McCarthy
Miejsce 35. "Przyczajony tygrys, ukryty smok” (2000), reż. Ang Lee
Miejsce 34. "Druga prawda” Barbet Schroeder
Miejsce 33. "Służący” (1963), reż. Joseph Losey
Miejsce 32. "Miłość” (2012), reż. Michael Haneke
Miejsce 31. "Maborosi” (1994), reż. Hirokazu Koreeda
Miejsce 30. "Carlos” (2010), reż. Olivier Assayas
Miejsce 29. "W głowie się nie mieści” (2015), reż. Pete Docter, Ronnie del Carmen
Miejsce 28. "Władca Pierścieni: Powrót Króla” (2003), reż. Peter Jackson
Miejsce 27. "We Were Here” (2011), reż. David Weissman
Miejsce 26. "Bezdroża” (2004), reż. Alexander Payne
Miejsce 25. "WALL-E” (2008), reż. Andrew Stanton
Miejsce 24. "Toni Erdman” (2016), reż. Maren Ade
Miejsce 23. "The Hurt Locker. W pułapce wojny” (2009), reż. Kathryn Bigelow
Miejsce 22. "Pan Turner” (2014), reż. Mike Leigh
Miejsce 21. "Killer of sheep” (1979), reż. Charles Burnett
Miejsce 20. "Pulp Fiction” (1994), reż. Quentin Tarantino
Miejsce 19. "Spirited Away: W Krainie Bogów” (2001), reż. Hayao Mizayaki
Miejsce 18. "Przeżyliśmy wojnę” (1962), reż. John Frankenheimer
Miejsce 17. "45 lat” (2015), reż. Andrew Haigh
Miejsce 16. "Przed północą” (2013), reż. Richard Linklater
Miejsce 15. "Rozstanie”, (2011), reż. Asghar Farhadi
Miejsce 14. "Wróg numer jeden” (2012), reż. Kathryn Bigelow
Miejsce 13. "The Social Network” (2010), reż. David Fincher
Miejsce 12. "Carol” (2015), reż. Todd Haynes
Miejsce 11. "Grawitacja” (2013), reż. Alfonso Cuarón
Miejsce 10. "Ratatuj” (2007), reż. Brad Bird
Miejsce 9. "Doktor Strangelove, lub jak przestałem się martwić i pokochałem bombę” (1964), reż. Stanley Kubrick
Miejsce 8. "Ran” (1985), reż. Akira Kurosawa
Miejsce 7. "Zniewolony. 12 Years a Slave” (2013), reż. Steve McQueen
Miejsce 6. "4 miesiące, 3 tygodnie i 2 dni” (2007), reż. Cristian Mungiu
Miejsce 5. "W obręczy marzeń” (1994), reż. Steve James
Miejsce 4. "Labirynt Fauna” (2006), reż. Guillermo del Toro
Miejsce 3. "Moonlight” (2016), reż. Barry Jenkins
Miejsce 2. "Trzy kolory: czerwony” (1994), reż. Krzysztof Kieślowski
Miejsce 1. "Boyhood” (2014), reż. Richard Linklater