Lucyna Winnicka
Miejsce urodzenia: | Warszawa |
Filmografia: | Godzina pąsowej róży (1963) (Eleonora) Na wylot (1972) (właścicielka zakładu fotograficznego) Ubranie prawie nowe (1963) (Pani dyrektorowa) Pod gwiazdą frygijską (1954) (Madzia) Pociąg (1959) (Marta) Sam pośród miasta (1965) (Ewa) Wieczne pretensje (1974) (laborantka) Prawdziwy koniec wielkiej wojny (1957) (Róża Zborska) Matka Joanna od Aniołów (1960) (matka Joanna) Krzyżacy (1960) (księżna Anna Danuta) |
Polska aktorka, dziennikarka, podróżniczka, publicystka, najlepiej znana z wybitnych kreacji w filmach męża, Jerzego Kawalerowicza. Tytułowa „Matka Joanna od Aniołów” i Marta w słynnym „Pociągu” z Leonem Niemczykiem.
Urodziła się 14 lipca 1928 roku w Warszawie. Pochodzi z rodziny o szlacheckich korzeniach.
Jak sama mówi - jako zodiakalny Rak często zmienia profesje i decyzje. Zanim ukończyła studia aktorskie w PWST w Warszawie (dyplom 1953), została absolwentką Wydziału Prawa Uniwersytetu Warszawskiego (1950). Aktorką była ponad dwie dekady, występując na scenach Szczecina (Teatr Dramatyczny 1953-54) i Warszawy (Teatr Współczesny 1954-57, Teatr Dramatyczny 1959-74) oraz grając w filmach. Później wycofała się z kariery aktorskiej, poświęcając się m.in. podróżom i reportażem podróżniczym (m.in. bestseller „Podróż dookoła świętej krowy”), medycynie naturalnej (jako założycielka Akademii Życia) i publicystyce („Przekrój”).
Jej debiutem filmowym była rola u boku Józefa Nowaka w filmie „Pod gwiazdą frygijską” Jerzego Kawalerowicza (1954, Wyróżnienie Państwowe).
Do 1968 roku wystąpiła w niemal wszystkich filmach reżysera, prywatnie – męża aktorki. To właśnie u niego stworzyła swoje najwybitniejsze kreacje – jako Marta w „Pociągu” (1959, wyróżnienie na MFF w Wenecji) i tytułowa „Matka Joanna od Aniołów” (1960, Nagroda Francuskiej Akademii Filmowej Kryształowa Gwiazda, Tribunascope na MFF w Panamie).
Pozostałe filmy Kawalerowicza z jej pierwszoplanowym udziałem, to: „Prawdziwy koniec wielkiej wojny” (1957) i kameralny dramat „Gra” z Holoubkiem (1968). W 1965 roku zagrała też epizod w jego ekranizacji „Faraona”. Była jedną z najbardziej znanych polskich aktorek tamtych lat. Na fali popularności wielkich ekranizacji literatury, w latach 60-tych wzięła udział w kilku kostiumowych filmach – jako księżna Anna Danuta w „Krzyżakach” Aleksandra Forda (1960), Eleonora w „Godzinie pąsowej róży” Haliny Bielińskiej (1963) i tytułowa bohaterka „Pamiętnika panny Hanki” Stanisława Lenartowicza (1963). Z Bielińską spotkała się później na planie dramatu „Sam pośród miasta” z Cybulskim i Wiśniewską (1965).
Ponadto grała u Włodzimierza Haupe („Ubranie jak nowe” 1963), Jana Rybkowskiego („Sposób bycia” 1965) i Grzegorza Królikiewicza („Na wylot” 1972, „Wieczne pretensje” 1964). Wystąpiła w kilku zagranicznych produkcjach – jugosłowiańskim „Sarajewskim atentacie” (1968), czechosłowackim „322” (1969), polsko-japońskiej produkcji „Ognie są jeszcze żywe” (1976) oraz w węgierskich dziełach Istvána Szabó: „Film o miłości” (1970) i „Tuzolto utca 25.” (1973).
Jej ostatnim występem filmowym była rola w jednym z dzieł nurtu Kina Moralnego Niepokoju – „Indeksie” Janusza Kijowskiego (1977).
Stworzyła wiele kreacji scenicznych, również w spektaklach teatru TV. Jej ulubionymi rolami teatralnymi były te, których, jak mówi „nigdy nie otrzymała”, m.in. w sztukach „Po upadku”, „Ja Napoleon” i innych współczesnych (nigdy nie przepadała bowiem za repertuarem klasycznym).
W drugiej połowie lat 70-tych całkowicie zrezygnowała z aktorstwa.
* W 1975 roku została odznaczona Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski.*
W 1998 roku była jednym z członków założycieli Transparenty International Polska – organizacji pozarządowej stworzonej do walki z korupcją, brakiem przejrzystości w prawie i nieuczciwością w życiu publicznym.
Była inicjatorką akcji zbierania podpisów pod apelem-protestem przeciw brutalności i agresji w programach telewizji, prowadzonej wraz z Markiem Kotańskim.
Komentarze