Nowa gwiazda kina akcji
Nie ma takiego j臋zyka, w kt贸rym nie potrafi艂aby si臋 porozumie膰 i pa艅stwa, kt贸rego stolicy i populacji by nie zna艂a. Hanna potrafi sprawnie u艣mierci膰, ewentualnie skutecznie obezw艂adni膰, nawet o kilka razy wi臋kszego od siebie przeciwnika. Jak tu jej nie lubi膰?
Saoirse Ronan graj膮c g艂贸wn膮 bohaterk臋 prezentuje w trakcie filmu ca艂膮 palet臋 uczu膰 - potrafi by膰 zimna i bezwzgl臋dna, a kilka minut p贸藕niej zagubiona i samotna. Za ka偶dym razem jest na wskro艣 przekonywuj膮ca. W膮tpliwo艣ci wzbudza natomiast sama Hanna. Z jednej strony ma by膰 bezlitosn膮 maszyn膮 do zabijania, z drugiej okazuje si臋 mi艂膮, ciekawsk膮 nastolatk膮 otwart膮 na kontakt z innymi, a skor膮 do przemocy g艂贸wnie w obronie w艂asnej. Brutaln膮 inicjatyw臋 przejmuje, kiedy ma zlikwidowa膰 cel swojej misji, do kt贸rej wychowa艂 j膮 ojciec (Eric Bana)
.
Wbrew przypuszczeniom dzieci艅stwo Hanny nie przypomina scen wyj臋tych z 偶ycia Rocky'ego czy bohatera serii "Karate Kid". Dziewczyna nie sp臋dza ca艂ych dni biegaj膮c po schodach czy stoj膮c na g艂owie. Poza kilkoma sparingami cz臋艣ciej widzimy nasz膮 bohaterk臋 w zaciszu domowego ogniska, gdzie ojciec przystosowuje j膮 do 偶ycia czytaj膮c na wyrywki wpisy z encyklopedii. Tak te偶 Hanna dowiaduje si臋 kim by艂a 艁ajka, chocia偶 do ko艅ca nie wiadomo, do czego ta wiedza ma jej si臋 przyda膰. Bynajmniej nasza bohaterka w poszukiwaniu zemsty nie b臋dzie musia艂a ruszy膰 w kosmos.
Tak w艂a艣ciwie nigdzie nie b臋dzie musia艂a si臋 rusza膰, bo s艂u偶by specjalne przyb臋d膮 po ni膮, kiedy tylko stwierdzi, 偶e jest gotowa, by pom艣ci膰 zamordowan膮 matk臋. Uruchomienie urz膮dzenia naprowadzaj膮cego b臋dzie pocz膮tkiem po艣cigu, ucieczki i sporadycznych scen walki. Wrogiem numer jeden jest rudow艂osa agentka Marissa Wiegler, w kt贸rej rol臋 wciela si臋 Cate Blanchett.
Tempo akcji pot臋guje wy艣mienita 艣cie偶ka d藕wi臋kowa. Muzyka idealnie uwypukla kolejne elementy fabu艂y doskonale wpisuj膮c si臋 w klimat. Kompozycje Chemical Brothers w po艂膮czeniu z szybko zmieniaj膮cymi si臋 kr贸tkimi uj臋ciami sprawiaj膮, 偶e film momentami wygl膮da niczym teledysk. Je艣li chodzi o formy i gatunki, w "Hannie" mamy jeszcze do czynienia z namiastk膮 kina familijnego. Nie jest to ju偶 zas艂uga autor贸w muzyki, ale pokr臋tnego scenariusza.
W w膮tek zemsty wpleciono motyw poszukiwania w艂asnej to偶samo艣ci. Dziecko, kt贸re z za艂o偶enia ma by膰 nieczu艂e i brutalne dowiaduje si臋 co to przyja藕艅 i jak wygl膮da beztroskie 偶ycie. Spotkanie Hanny z osobliw膮 rodzin膮, kt贸rej rytm nadaje matka - ewidentna zwolenniczka bezstresowego wychowania i entuzjastka 偶ycia w zgodzie z natur膮 - mia艂o by膰 prawdopodobnie pretekstem do kilku zabawnych gag贸w i scen. Wi臋cej 艣miechu na sali wywo艂uje mimo wszystko informacja, 偶e Hanna jest tym kim jest za spraw膮 eksperymentu przeprowadzanego nie gdzie indziej, ale na terenie Polski.
"Hanna" to dobry pomys艂, z kt贸rym Joe Wright chyba nie do ko艅ca wiedzia艂, co chce zrobi膰. Nie ma tu przesadnej akcji, fabu艂a nie trzyma specjalnie w napi臋ciu, nie wiadomo te偶 czemu nasza bohaterka mia艂aby poszukiwa膰 swojego ludzkiego oblicza skoro sprawia wra偶enie przeci臋tnej nastolatki obarczonej jedynie nieco innymi problemami ni偶 swoje r贸wie艣niczki. Filmowi nie mo偶na natomiast odm贸wi膰 specyficznego klimatu, ale to ju偶 w zasadzie zas艂uga Saoirse Ronan. Dla jej roli warto ten film zobaczy膰.