Trwa ładowanie...

Piotr Witkowski kontra mafia. "Idź przodem, bracie" klimatycznym thrillerem od Netfliksa [RECENZJA]

Rzecz z produkcjami Netfliksa ma się tak, że albo elektryzują od pierwszego odcinka i przyciągają tłumy, albo są wybitnym rozczarowaniem zmarnowanego potencjału. Tym razem znany i uznany reżyser, Maciej Pieprzyca ("Kryminalni", "Chce się żyć", "Jestem mordercą", "Kruk"), zrealizował opowieść o desperacji, zagubieniu i nadziei na lepsze jutro. Do której kategorii należy "Idź przodem, bracie"?

Piotr Witkowski na planie "Idź przodem, bracie"Piotr Witkowski na planie "Idź przodem, bracie"Źródło: Materiały prasowe
d1pjb0k
d1pjb0k

Oskar Gwiazda (Piotr Witkowski) zastyga w bezruchu na akcji. Chwilę zawahania przypłaca życiem jego kumpel z policyjnego oddziału. Jego kariera jest skończona. W domu też nie wiedzie się najlepiej. Ojciec hazardzista zaciąga długi gdzie popadnie, siostra Marta (Aleksandra Adamska) i jej mąż Sylwek (Konrad Eleryk) mają Oskarowi za złe brak zdecydowanego działania w sprawie jego uzależnienia. Kiedy ojciec umiera, pojawia się promyk nadziei, że spadek wyciągnie rodzeństwo z tarapatów. Niestety nie wszystko idzie po ich myśli.

Do tego okazuje się, że długi były o wiele większe, niż można było sobie wyobrażać. Gdyby tego było mało, pożyczki zostały zaciągnięte u szemranego biznesmena, który raczej potrafi odbierać swoje długi. Gwieździe nie pozostaje nic innego jak zakasać rękawy do pracy, nagiąć karku i wejść w ryzykowny układ, by zachować rodzinny dom. Jednak jako ochroniarz w odzieżowym kompleksie handlowym znajduje okazję na rozwiązanie swoich problemów.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Seriale w 2024. Szykują się genialne premiery!

"Idź przodem, bracie" w dwóch pierwszych odcinkach dobrze buduje narrację. Pieprzyca przedstawia swoich bohaterów i daleki jest od przegadanych scen. Opowiada powściągliwie. Więcej kryje się w działaniu i spojrzeniu, niż dialogach. Pokazuje postaci składające się ze słabości, które starają się im stawić czoła. Oskar jest zdesperowany, gotowy podejmować ryzyko i brawurowe działania, a z drugiej strony pełen nieprzepracowanych emocji. To kruchy mężczyzna, który opakował się mięśniami i hardą miną. W końcu komuś udało się wykrzesać z Piotra Witkowskiego ciekawe aktorstwo. Choć wciąż pręży muskuły i potrafi wymierzyć trafne ciosy, jest również czuły, romantyczny i cwany.

d1pjb0k

Na ekranie błyszczy Konrad Eleryk. Król drugiego planu pokazuje ostatnio coraz bardziej zaskakujące oblicza. Rozczulał jako zakochany fajtłapa w "Pati" i niebywale bawił w "Horror Story". Eleryk sprawnie łączy męskość i siłę z wdziękiem i czułością. Po dwóch odcinkach już wiemy, że nie powiedział ostatniego słowa. Aleksandra Adamska wypełnia ekran pozytywną energią, a Marcin Kowalczyk po raz kolejny skutecznie pokazuje swoje demoniczne oblicze. W obsadzie "Idź przodem, bracie" tkwi duży potencjał. W końcu mafijny świat potrafi pomieścić wiele intrygujących i przerażających osobowości (w tym wątku pojawiają się również m.in. Piotr Adamczyk i Cezary Żak). 

Na pierwszy rzut oka wszystko w opowieści Pieprzycy wygląda idealnie. Nawet w pierwszym momencie byłam zadowolona z tego, co udało mi się zobaczyć przez niemal dwie godziny. Problem tego serialu pojawia się wtedy, gdy zaczyna się patrzeć nieco bardziej uważnie. Dla wprawnego oka okazuje się, że tak naprawdę jest mało zaskoczeń. Bohaterowie poruszają się, jak po sznurku do kolejnych punktów fabuły, a ich działania można przewidzieć na kilka minut do przodu. Takie proste rozwiązania nieco zaburzają suspens i siłę thrillera. 

"Idź przodem, bracie" oferuje dobrze zrealizowane sceny walki, mroczną atmosferę i pełnokrwistych bohaterów, którzy z desperacji decydują się na nie zawsze mądre działania. Krew się leje, pięści idą w ruch, drony latają, a cliffhangery spełniają swoją rolę. Pomimo przewidywanych rozwiązań dobrze patrzy się na ten obraz. Mam nadzieję, że Pieprzyca z Witkowskim na czele jeszcze mnie zaskoczą. Jest poprawnie z dużą nadzieją na więcej.

W najnowszym odcinku podcastu "Clickbait" mówimy szokującym "Królu Zanzibaru", który oszukał setki turystów z Polski. Jest też o epokowej zmianie w krwawym, pełnym przemocy "Rodzie smoka". Znajdź nas na Spotify, Apple Podcasts, YouTube, w Audiotece czy Open FM. Możesz też posłuchać poniżej:

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d1pjb0k
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1pjb0k

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj