Bilety do kina coraz droższe. Tak duże sieci walczą o klienta
Przez rekordową inflację praktycznie każda dziedzina życia w Polsce jest coraz droższa. Podwyżki cen nie ominęły właścicieli kin, którzy próbują przyciągnąć widzów na różne sposoby.
W pierwszych trzech kwartałach 2022 r. kina sprzedały 30,7 mln biletów. To aż o 114,7 proc. więcej niż rok wcześniej. Nie jest to jednak powód do radości, gdyż od stycznia do maja 2021 r. kina były zamknięte przez sytuację z pandemią COVID-19. Frekwencja w polskich kinach jeszcze nie osiągnęła poziomu sprzed pandemii, choć zdarzają się sytuacje, które dają właścicielom kin nadzieję na lepszą przyszłość. Przykładem jest świetny wynik filmu "Avatar: Istota wody", który w premierowy weekend przyciągnął przed ekrany ponad pół miliona Polaków.
Z drugiej strony wielu Polaków zastanowi się dwa razy przed pójściem do kina, gdy zobaczy wzrost cen biletów. Jak mówią eksperci, wszystkie duże sieci podniosły ceny. - Nie są to jednak podwyżki, które mogłyby całkowicie zniwelować skutki inflacji - podkreślił w rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl Tomasz Jagiełło, prezes sieci kin Helios i członek zarządu Agory.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Helios jako część Agory szukał ostatnio oszczędności w zwolnieniach grupowych. Z pracą w sieci kin miało się pożegnać ok. 70 osób. Z kolei Cinema City we wrześniu ograniczyło liczbę seansów. Multikino wprowadziło z kolei strefy cenowe, dzięki czemu każdy może sobie wybrać miejsce na sali w zależności od preferencji – i zasobności portfela. Stałym rozwiązaniem z przyciąganiem do kin nowych widzów są "SuperWtorki" i "Tanie środy", kiedy poszczególne sieci sprzedają bilety po atrakcyjniejszych cenach, gdyż w tygodniu frekwencja zawsze jest niższa.
W listopadzie inflacja w Polsce wyniosła 17,5 proc. Koszty związane z kulturą i rekreacją również są wyższe, choć "tylko" o 11,8 proc. w stosunku do roku ubiegłego.
Jak donosi portal Wirtualnemedia.pl, w ostatnich tygodniach właściciele kin przegrywali nie tylko z inflacją, ale także z mundialem. Przez trzy kolejne weekendy, kiedy premiery kinowe pokrywały się z transmisjami meczów w Katarze, żaden z nowych filmów nie miał przekroczyć poziomu 100 tys. widzów. Na Mistrzostwach Świata w piłce nożnej skorzystało jedynie Multikino, które zapraszało do oglądania transmisji na wielkim ekranie.
W najnowszym odcinku podcastu "Clickbait" rozmawiamy o "Wednesday", czyli najpopularniejszym serialu Netfliksa ostatnich tygodni, najlepszych (i najgorszych) filmach świątecznych oraz przeżywamy finał 2. sezonu "Białego Lotosu". Możesz nas słuchać na Spotify, w Google Podcasts, Open FM oraz aplikacji Podcasty na iPhonach i iPadach.