MSWiA chce wyświetlać swój spot przed "Zieloną granicą" Holland. Kinoteka odpowiedziała
Dla rządu film Agnieszki Holland " to "obrzydliwy paszkwil". MSWiA przygotowało odpowiedni spot informacyjny, aby widz nie uległ tej "antypolskiej" wizją kryzysu migracyjnego. Ministerstwo chce, aby każde kino studyjne wyświetlało go przed projekcją "Zielonej granicy". Kinoteka wydała oświadczenie w tej sprawie. Pojawiła się też wymowna grafika.
22.09.2023 | aktual.: 22.09.2023 19:09
W czwartek 21 września wiceminister MSWiA Błażej Poboży odsądził film Agnieszki Holland od czci, przyznając jednocześnie, że jeszcze go nie oglądał. W trosce o widzów wyszedł też z oryginalną inicjatywą.
- Ponieważ film zawiera wiele nieprawd, przeinaczeń zdecydowaliśmy, jako kierownictwo Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, że w kinach studyjnych w całej Polsce ten obrzydliwy paszkwil będzie poprzedzony specjalnie przygotowanym spotem. Nasz krótki spot pokazuje kontekst operacji hybrydowej, przebieg tej operacji i rozwiązanie, które wprowadziliśmy, aby zagwarantować bezpieczeństwo polskiego państwa - powiedział na konferencji prasowej.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Klip trwa pół minuty, pokazuje zamieszki na przejściu granicznym w Kuźnicy, a puentą jest monumentalny płot. Po kilkunastu godzinach wiceminister Poboży uściślił, że filmik ma być wyświetlany na zasadach komercyjnych. A więc przymusu nie będzie, wszystko zależy od właścicieli kin. Są już pierwsze oświadczenia w tej sprawie.
"Stowarzyszenie Kin Studyjnych w ramach prowadzonej działalności zrzesza 241 instytucje prywatne i samorządowe prowadzące kina studyjne na terenie Polski. Kina zrzeszone w Stowarzyszeniu prowadzone są przez niezależne od SKS podmioty, które we własnym zakresie decydują o wszelkich aspektach swojej działalności w tym o repertuarze filmowym i wyświetlanych spotach reklamowych" - napisało SKS.
Głos zabrała także warszawska Kinoteka, która dysponuje ośmioma salami projekcyjnymi.
"Kinoteka jest niezależnym kinem zrzeszonym w Sieci Kin Studyjnych. W zakresie reklam obsługuje nas zewnętrzny broker. Nie przyjęliśmy spotu MSWiA do realizacji i nie będziemy go grać ani innych spotów rządowych" - można przeczytać na profilu internetowym.
W poście znalazła się również symboliczna grafika: "Agnieszka Polland".
W najnowszym odcinku podcastu "Clickbait" bierzemy na warsztat "One Piece" Netfliksa, masakrujemy "Ślub od pierwszego wejrzenia" i "Żony Warszawy", a także rozwiązujemy "Problem trzech ciał" i innych nadchodzących ekranizacji. Możesz nas słuchać na Spotify, w Google Podcasts, Open FM oraz aplikacji Podcasty na iPhonach i iPadach.