Bojkot filmu w kinach. "Poprawność polityczna motywowana interesami"

Najnowsza produkcja wytwórni Disneya "Mała Syrenka" narobiła sporo zamieszania w mediach. Głównie za sprawą decyzji twórców filmu, którzy w roli Arielki obsadzili czarnoskórą aktorkę Halle Bailey. Nie wszyscy byli zadowoleni z tego faktu. Nawoływania do bojkotu filmu trafiły na podatny grunt w wielu krajach.

"Mała Syrenka" Disneya
"Mała Syrenka" Disneya
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Najbardziej opiniotwórczy magazyn filmowy "Variety" w recenzji "Małej Syrenki" napisał: "Halle Bailey jest najlepszym powodem, dla którego warto było sięgnąć po tę klasyczną historię Disneya. Młoda aktorka wnosi urok i siłę wokalu do świetnej adaptacji disneyowskiego klasyka".

23-letnia Bailey w amerykańskich i europejskich recenzjach zbierała praktycznie same pochwały. Nawet u dziennikarzy, którzy samemu filmowi wystawili niską ocenę: "Ciekawy casting nie jest w stanie przysłonić brzydkich efektów specjalnych, nudy i braku kreatywnego ryzyka" – napisała dziennikarka "The Independent". Generalnie zachodnia prasa wspierała obsadową decyzję producentów "Małej Syrenki", co przełożyło się na komercyjny sukcesu filmu w Stanach Zjednoczonych, ale nie przyniosło efektu poza Ameryką.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Melissa McCarthy i Javier Bardem o "Małej syrence": "Wszystko nabrało nowego znaczenia"

W Stanach Zjednoczonych "Mała Syrenka" w ciągu 10 dni zarobiła 187 mln dolarów, co oznacza, że z powodzeniem realizuje założenia wytwórni. W Europie sprzedaje się nierówno. Natomiast dramatycznie słabo radzi sobie w Azji, a przede wszystkim w Chinach, w kraju, który na rynku zewnętrznym przynosi hollywoodzkim produkcjom największe dochody.

Wiadomo już, że za Wielkim Murem "Mała Syrenka" zarobi w sumie nie więcej niż 4 miliony dolarów. Może się więc okazać, że w Polsce produkcja Disneya przyniesie podobne wpływy. Spójrzmy, w czasie premierowego weekendu "Mała Syrenka" zarobiła w naszym kraju około 415 tys. dolarów, podczas drugiego – 390 tys. po zaledwie 6 proc. spadku popularności. W Chinach premierowe wpływy wyniosły 2,5 mln dolarów, a potem zostały zredukowane do 231 tys. dolarów. Spadek popularności sięgnął aż 90 proc.

W chińskich mediach obsadowa decyzja Disneya jest mocno krytykowana. Dziennikarze i widzowie nie zgadzają się "na zmianę od dawna zakorzenionego w ich sercach i wyobraźni wizerunku księżniczki-syreny z baśni Hansa Christiana Andersena" i zarazem wątpią w motywy poprawności politycznej Disneya, twierdząc, że jest ona motywowana interesami finansowymi.

Przedstawiciel wytwórni w wywiadzie dla "Variety" powiedział: "Nasi analitycy spodziewali się, że w niektórych krajach trzeba będzie stawić czoło wyzwaniom i przygotować się na mniejsze wpływy, jednak jesteśmy zaskoczeni zakresem i skutkami krytyki. Nie spodziewaliśmy się tak rasistowskiej reakcji".

W najnowszym odcinku podcastu "Clickbait" bierzemy na warsztat kontrowersje wokół "Małej syrenki", rozprawiamy o strajku scenarzystów i filmach dokumentalnych oraz zdradzamy, jakich letnich premier kinowych nie możemy się doczekać. Możesz nas słuchać na Spotify, w Google Podcasts, Open FM oraz aplikacji Podcasty na iPhonach i iPadach.

Źródło artykułu:WP Film

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (55)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (880 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.