60. Krakowski Festiwal Filmowy: święto kina w domu na najwyższym poziomie
Zakończyła się jubileuszowa edycja najstarszej imprezy filmowej w Polsce. Krakowski Festiwal Filmowy z powodu pandemii przeniósł się do sieci, ale poza tym nic nie zakłóciło jego przebiegu. Poziom zaprezentowanych filmów, jak zwykle w Krakowie, dorównywał światowym standardom.
Jako pierwsi w Polsce organizatorzy 60. Krakowskiego Festiwalu Filmowego podjęli decyzję o nieprzekładaniu wydarzenia ze względu na pandemię koronawirusa, a zmianę jego formuły. Impreza odbyła się online. W dniach 31 maja - 7 czerwca widzowie przed własnymi ekranami mogli obejrzeć prawie 200 produkcji dokumentalnych, animowanych i krótkich fabuł.
Już na początku kwietnia informowaliśmy, że ekipa krakowskiego festiwalu entuzjastycznie podchodziła do nowego wyzwania. Efekt przerósł najśmielsze oczekiwania. Dostęp do filmów na stronie festiwalu działał bez zarzutów. Spotkania z twórcami były transmitowane na Facebooku i Youtubie. Nie obyło się też bez oficjalnych gali otwarcia i zamknięcia oraz wieczornych imprez z DJ-em.
Zobacz: Zapowiedź 60. Krakowskiego Festiwalu Filmowego
Tym, co oczywiście najbardziej zasługuje na uwagę jest różnorodny program festiwalu. W tym roku oprócz sekcji konkursowych skupiono się na ukazaniu perspektywy silnych kobiet i osłabionych mężczyzn. W tym zestawieniu znalazł się m.in. dokument "Koszerna plaża" o jedynej na świecie plaży dla ortodoksyjnych Żydówek oraz "Położna" opowiadająca wstrząsającą historię Stanisławy Leszczyńskiej, która odbierała porody w obozie Auschwitz-Birkenau.
Nie zabrakło też bardziej kontrowersyjnych tematów, takich jak nawrócona polska modelka, która rzekomo brała udział w imprezach bunga bunga organizowanych przez byłego premiera Włoch Silvio Berlusconiego, autoterapeutyczne sesje zdjęciowe Lene Marie Fossen w dokumencie "Autoportret", która znana jest na całym świecie jako ikona anoreksji, debiut reżyserski Olgi Bołądź oparty o prawdziwą historię 14-latki, której utrudniano przeprowadzenie aborcji, czy codzienność członków Obozu Narodowo-Radykalnego w filmie "Ostatni rycerze prawej strony".
Lista laureatów 60. Krakowskiego Festiwalu Filmowego wskazuje na to, że najbardziej poruszają historie kameralnych społeczności walczących z systemem, jak i z własnymi ograniczeniami. Główną nagrodę w konkursie dokumentalnym otrzymał Radu Ciorniciuc za film “Acasa, mój dom”, opowiadający o romskiej rodzinie wysiedlonej z rumuńskiego parku natury i zmuszonych do życia w mieście. Z kolei Srebrny Róg trafił w ręce Mehrdada Oskoueia za "Cienie bez słońca" o irańskich kobietach, które zamordowały swoich mężów lub ojców i czekają w więzieniu na wykonanie kary śmierci.
Niespodzianką ostatniego dnia festiwalu była możliwość obejrzenia nagrodzonych filmów w ponownie otwartym Kinie pod Baranami w Krakowie. W najbliższych tygodniach to właśnie tego rodzaju kina studyjne będą oferować nam filmową rozrywkę.
Pełna lista laureatów 60. Krakowskiego Festiwalu Filmowego:
Złoty Róg dla najlepszego filmu dokumentalnego - "Acasa, mój dom" reż. Radu Ciorniciuc
Srebrny Róg reżysera filmu o tematyce społecznej - "Cienie bez słońca" reż. Mehrdad Oskouei
Wyróżnienie dla międzynarodowego filmu dokumentalnego - "Hey! Teachers!" reż. Yulia Vishnevets
Grand Prix Złoty Smok dla najlepszego międzynarodowego filmu krótkometrażowego - "Zwykły facet" reż. Shoko Hara
Grand Prix Srebrny Smok dla reżysera najlepszego filmu dokumentalnego oraz Nagroda dla najlepszego filmu europejskiego w konkursie filmów krótkometrażowych - "Złote guziki" reż. Alex Evstigneev
Grand Prix Złoty Smok dla najlepszego filmu animowanego - "On nie może żyć bez kosmosu" reż. Konstantin Bronzit
Grand Prix Srebrny Smok dla reżyserów najlepszego filmu fabularnego - "Pyza" reż. Madeleine Sims-Fewer i Dusty Mancinelli
Wyróżnienia dla filmów krótkometrażowych - "Dad You’ve Never Had" reż. Dominika Łapka oraz "Nina" reż. Hristo Simeonov
Grand Prix Złoty Lajkonik dla najlepszego polskiego dokumentu - "Zwyczajny kraj" reż. Tomasz Wolski
Grand Prix Srebrny Lajkonik dla najlepszego polskiego dokumentu - "Synek" reż. Paweł Chorzępa
Wyróżnienie dla polskiego dokumentu - "Pollywood" reż. Paweł Ferdek
Grand Prix Srebrny Lajkonik dla najlepszej, polskiej animacji - "Własne śmieci" reż. Daria Kopiec
Wyróżnienie dla polskiej animacji - "Jestem tutaj" reż. Julia Orlik
Grand Prix Srebrny Lajkonik dla najlepszej, polskiej krótkiej fabuły - "Dalej jest dzień" reż. Damian Kocur
Wyróżnienie dla polskiego, krótkometrażowego filmu fabularnego - "Noamia" reż. Antonio Galdamez
Wyróżnienie za kreację aktorską - Julia Kuzka za "Alicję i żabkę" oraz "Ostatnie dni lata"
Nagroda Publiczności, Nagrodę Jury Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych (FIPRESCI) oraz rekomendacja KFF do Europejskiej Nagrody Filmowej - "Autoportret" reż. Margreth Olin, Katja Hogset, Espen Wallin
Srebrny Róg dla reżysera filmu o wysokich walorach artystycznych, Nagroda Prezesa Stowarzyszenia Filmowców Polskich za montaż oraz Nagroda dla najlepszego producenta polskich filmów krótkometrażowych i dokumentalnych - "Wieloryb z Lorino" reż. Maciej Cuske
Złoty Hejnał dla najlepszego międzynarodowego dokumentu muzycznego - "Perła pustyni" reż. Pushpendra Singh
Nagroda im. Macieja Szumowskiego za szczególną wrażliwość na sprawy społeczne - "xABo: Ksiądz Boniecki" reż. Aleksandra Potoczek
Nagroda Don Quichota - "Niewinność" reż. Ben Reid
Nagroda pod patronatem Stowarzyszenia Autorów Zdjęć Filmowych za najlepsze zdjęcia - Kamil Małecki za "Ostatnie dni lata"